kan jag köra på någon annan typ av olja?

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Har en R1-99:a som till största delen av sitt liv gått på Valvoline SAE 10w-40 motorolja. Då jag inte hittar nån återförsäljare här så undrar jag om det finns nån likvärdig? Man ska väl försöka hålla sig till samma typ av olja om man kan?:confused:

/Jonas

Okey, jag ska kolla på den! Fast det blir nog inga 20 liter, hehe...

Då blir det genast dyrare tyvärr då det är kvantiteten som ger dig bra pris! Det är bara 4-5 oljebyten vilket borde klaras av på 2 säsonger speciellt eftersom du bor i kalmar och kör R1! Annars är det bara att köpa ihop med någon polare!

Okey, jag ska kolla på den! Fast det blir nog inga 20 liter, hehe...

Det som styr vilken olja du ska använda står i Manualen till din hoj.
Och de kraven är alltså minimikrav, du kan använda en olja med högre
klassning.
1. Klassningen du ska titta efter på oljeflaskan har beteckningen
API: + två bokstäver tex. SK..SL..SM, där den sista bokstaven är den som betyder nått, ju "högre" bokstav= högre klassning.

2. Oljan ska vara JASO märkt = Inga sk."friktionshämmare" är tillsatta vilket gör att din koppling inte slirar så lätt.

3. Wiskositeten, 10W-40 anger hur "trögflytande" oljan är vid vissa temperaturer vid testningen.

Sen om den heter OK/Q8...Casrol...Statoil...Biltema...eller nått annat är helt betydelselöst.

Någon som kört slut på en motor och hela tiden kört på samma olja och därefter kört liknande hoj (gärna exakt lika dan) på annan olja och fått svar på frågan vilken olja som är bäst?

Hur många äger sina hojar tills motorn är slutkörd och kräver renovering? Få är dem!

Jag körde min gamla Viffer -89 på Catrol GPS från den var ny tills jag sålde den med ca. 22 500mil på mätaren. Vid ca. 18 500mil kunde jag vid oljebytena (skedde ung. var 1000:e mil) se en lite förbrukning som uppmättes till ca. 0,1 liter.

Möjligtvis hade jag haft en lägre oljeförbrukning om jag kört på bättre olja och möjligtvis had ejag haft en något högre förbrukning om jag valt en sämre men 0,1 lit/1000mil är försumbart!

Nu är inte alla motorer/tillverkare lika stabila kanske men nog ger det en fingervisning om att gatåkare sällan MÅSTE slänga ut 180kr/liter olja för att grejorna skall funka/hålla. Det får/kan tävlingsåkarna som kör trimmat syssla med kan jag tycka! :tungan :D

Mvh!
// Niklas

Då blir det genast dyrare tyvärr då det är kvantiteten som ger dig bra pris! Det är bara 4-5 oljebyten vilket borde klaras av på 2 säsonger speciellt eftersom du bor i kalmar och kör R1! Annars är det bara att köpa ihop med någon polare!

Jaja, det kunde man ju anat... Jo det sägs ju att den slurpar i sig lite olja. Tack ska du ha!:tummenupp

Antingen så kör man på biltemas helsyntet eller så köper man OkQ8 Sbk racing olja på 20 L dunk. Det är det billigaste o bästa alternativet:tummenupp

Båda oljorna är JASO klassade (=inga friktionshämmade kemikalier som sabbar kopplingen) Biltemas är tom JASO2 klassad:yoparty

"The JASO MA2 approval is the top motorcycle specification currently available and ensure that this two new oils are the cutting edge of motorcycle lubricant technology. The JASO MA and MA2 specifications are the only true motorcycle specific approvals available and as such are a sign thatthe oil has passed stringent motorcycle performance tests. Tests include the crucial clutch friction test allowing safe, predictable use in wet clutch applications. Both products also offer outstanding gear protection and reduced phosphorous levels for excellent catalyst compatibility."

Det som styr vilken olja du ska använda står i Manualen till din hoj.
Och de kraven är alltså minimikrav, du kan använda en olja med högre
klassning.
1. Klassningen du ska titta efter på oljeflaskan har beteckningen
API: + två bokstäver tex. SK..SL..SM, där den sista bokstaven är den som betyder nått, ju "högre" bokstav= högre klassning.

2. Oljan ska vara JASO märkt = Inga sk."friktionshämmare" är tillsatta vilket gör att din koppling inte slirar så lätt.

3. Wiskositeten, 10W-40 anger hur "trögflytande" oljan är vid vissa temperaturer vid testningen.

Sen om den heter OK/Q8...Casrol...Statoil...Biltema...eller nått annat är helt betydelselöst.

Detta är precis vad jag behövde veta! Allt blir så mkt lättare när man vet vad saker står för. Tack!:tummenupp

Någon som kört slut på en motor och hela tiden kört på samma olja och därefter kört liknande hoj (gärna exakt lika dan) på annan olja och fått svar på frågan vilken olja som är bäst?

Hur många äger sina hojar tills motorn är slutkörd och kräver renovering? Få är dem!

Jag körde min gamla Viffer -89 på Catrol GPS från den var ny tills jag sålde den med ca. 22 500mil på mätaren. Vid ca. 18 500mil kunde jag vid oljebytena (skedde ung. var 1000:e mil) se en lite förbrukning som uppmättes till ca. 0,1 liter.

Möjligtvis hade jag haft en lägre oljeförbrukning om jag kört på bättre olja och möjligtvis had ejag haft en något högre förbrukning om jag valt en sämre men 0,1 lit/1000mil är försumbart!

Nu är inte alla motorer/tillverkare lika stabila kanske men nog ger det en fingervisning om att gatåkare sällan MÅSTE slänga ut 180kr/liter olja för att grejorna skall funka/hålla. Det får/kan tävlingsåkarna som kör trimmat syssla med kan jag tycka! :tungan :D

Mvh!
// Niklas

Du har rätt i mkt du skriver!

Dock så är en Viffer inte likställt med en gammal retta...som har en tendens att ta rätt mkt olja! Sen vet jag av egen erfarenhet att en sh som körs som en sådan drar bra mkt mer än det du anger! Har sett hygglig förbrukning på både honda, gixxer och r1 vid blandad körning (dvs E4, bulten och bakhjul)

Du har rätt i mkt du skriver!

Dock så är en Viffer inte likställt med en gammal retta...som har en tendens att ta rätt mkt olja! Sen vet jag av egen erfarenhet att en sh som körs som en sådan drar bra mkt mer än det du anger! Har sett hygglig förbrukning på både honda, gixxer och r1 vid blandad körning (dvs E4, bulten och bakhjul)

En sliten motor drar olja oavsett märke! En hoj som körs riktigt hårt (ex. tävling) slits fortare också det oavsett märke. Skulle VFRer köras som flera R1:or skulle säkert de också dra mer olja än min gamla häck gjorde!

Å andra sidan en ny R1:a som körs på gata borde knappast ha högre oljeförbrukning än en ny VFR dvs. i princip 0,0 l/1000mil efter att de är inkörda. Så antingen slits R1:ornas motorer fortare än VFR:ernas eller så körs de väldigt annorlunda alt. missköts/sköts på annat sätt så att de slits fortare.

Fler R1:or går bana eller tävlas med än VFR:er om det nu kan spela roll för denna simpla lilla jämförelse!

VISS förbrukning av olja KAN vara normalt slitage eller inte ens slitage utan ligga inom tillverkningstoleranserna men endast under förutsättning att man inte behöver fylla på mellan serviceintervallen dvs. att nivån sjunker under min-tillåten!

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back