Kan jag göra något ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
När jag var och tittade på cykeln och skulle köpa den 030601
så frågade jag om service och säljaren svarade att 1200mila servicen hade han fixat själv för det enda 1200 mila var att byta olja och filter sa han och visade kvitto på olja och filter.

Mätaren stod på 1620 när jag köpte den, nu när det var dags för 1800 mila servicen börjar jag titta i serviceboken och ser vad 1200 mila innebär bla shimsning av ventiler och synkning av insprutning. Detta är alltså inte utfört och kostar ca 2500:- att göra på verkstad + att jag kört 600 mil över intervallen kan jag kräva förra ägaren på något eller är det bara att betala och se glad ut ?

:6surkart

Det är nog bara att pröjsa och försöka se glad ut... köpte du den privat är du rätt rökt där.. dessvärre

Felix skrev:
Det är nog bara att pröjsa och försöka se glad ut... köpte du den privat är du rätt rökt där.. dessvärre

jao jag antog nästan men det känns bara så surt om han hade sagt som det var då iaf....

Förstår att det känns surt om du har blivit lovad att allt vore gjort.
Men en liten fundering:
Varför är alla så envisa med att tjata om servicebok? Det verkar som om ett åkerlik med servicebok är betydligt bättre än en fin och välskött hoj som råkar sakna s-bok. Detta gäller både hojar och bilar. Jag har alltid skött mina fordon minutiöst och kan påvisa detsamma men när man ska sälja så frågar folk bara efter en värdelös servicebok. Vad är det frågan om?
Vem som helst kan ju fejka i en servicebok men att fejka skicket på ett fordon är inte lika lätt.
Detta var off topic, sorry men ämnet råkar passa bra i sammanhanget.

det handlar inte om en stämpel det handlar om att ventilspelet troligtvis är åt helvette för närvarande, hojen var ju i övrigt i nyskick otroligt fin alla som sett den har undrat om den är ny osv.

Robban_C jag håller med dig totalt stämplar kan min lillasyster som går i skolan fixa, ett bra helhetsintryck säger mer än stämplar

Robban_C skrev:
Förstår att det känns surt om du har blivit lovad att allt vore gjort.
Men en liten fundering:
Varför är alla så envisa med att tjata om servicebok? Det verkar som om ett åkerlik med servicebok är betydligt bättre än en fin och välskött hoj som råkar sakna s-bok. Detta gäller både hojar och bilar. Jag har alltid skött mina fordon minutiöst och kan påvisa detsamma men när man ska sälja så frågar folk bara efter en värdelös servicebok. Vad är det frågan om?
Vem som helst kan ju fejka i en servicebok men att fejka skicket på ett fordon är inte lika lätt.
Detta var off topic, sorry men ämnet råkar passa bra i sammanhanget.

Service boken visar ju att service är utförd av behörig personal, vilket säkert inte är till besvär om man skulle behöva få ett garanti ärende utfört heller..
Samt om som i detta fallet en 1200 mila service består av ventil justering / insprut, så ser jag häldre att en rep har gjort och satt en stämpel, istället för "jag e så bra så jag servade det själv och nu ska jag sälja hojen till dig o det e inte ett enda fel på den" -säljaren.

Va

vad har du för servicebok ??

jag iof en TLS men det är samma gåa motor.
Den ska ventilerna kollas vid 2400.
Alla servicar före 2400 är ju bara filter å olja.
Förutom 1200 där även stiften ska bytas.

Kolla även TL tråden så ser du att TLR har samma serviceintervall.

semper skrev:
Service boken visar ju att service är utförd av behörig personal, vilket säkert inte är till besvär om man skulle behöva få ett garanti ärende utfört heller..
Samt om som i detta fallet en 1200 mila service består av ventil justering / insprut, så ser jag häldre att en rep har gjort och satt en stämpel, istället för "jag e så bra så jag servade det själv och nu ska jag sälja hojen till dig o det e inte ett enda fel på den" -säljaren.

Sålänge det är garanti så är det väl ok att serva på auktoriserd hojfirma, men sen vete f*n.
Förekom väl en hel del tvivelaktiga servisar när Bike gjorde verkstadstest

BMW R90s skrev:
Sålänge det är garanti så är det väl ok att serva på auktoriserd hojfirma, men sen vete f*n.
Förekom väl en hel del tvivelaktiga servisar när Bike gjorde verkstadstest

Det är ju därför man väljer med omsorg vem man servar hojen hos. :)

Jag hoppar heldre över en service än att jag låter MC huset i mlm pilla på min TL. :fakta
Möjligt att de har bra mekar där, me de har minst en klåpare där och det räcker för mig.

Nä tacka vet jag Johans i Påarp! Där får man kvalitets service.
Yamaha Center i Helsingborg har visat sig var mkt bra oxå, Dock lite dyra. :(

semper skrev:
Jag håller helt med såvitt det gäller garantifrågan men inte i övrigt. Jag slår de flesta mc-mekar på fingrarna och anser att en kunnig mekaniker är viktig i sammanhanget. Men jag vet ocksåatt en okunnig/oseriös mek kan ställa till med massor av elände. Och en och annan (långt från alla) av de "professionella" mc-mekarna är inget vidare. Jag har själv träffat en och annan. Och som någon påpekade ovan; verkstadstester visar samma sak. Och vi har för övrigt sett samma sak i bilbranschen.

Men den ursprungliga frågan har liksom försvunnit:
En stämpel i en s-bok är plättlätt att fejka för den som har minsta lilla kontakter men ett gott skick på en välskött hoj kan inte fejkas särskilt lätt. Varför väljer folk hellre en skabbgalt med s-bok än en fin knarr som råkar sakna s-bok? Om vi bortser från garantisituationen som bara gäller nyare knarrar så är ovanstående helt oförståeligt för mig. Det är ju inte s-boken man ska åka på! Ändå verkar det som om s-boken är viktigare än skicket. Varför?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back