Kan jag byta slipon utan att hojen går dåligt?

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690
Halloj!

Var och inhandlade en GSX-R 1000 K1 i helgen som det sitter en powercommander i. Hojen är bänkad och mappad med denna samt K&N luftfilter och ett Jardin bolt-on.

Saken är den att jag inte tycker att Jardin burken är speciellt snygg och inte låter tillräckligt gutt. Så tänker ev byta ut den inom en snar framtid. Men då undrar jag hur mycket det kommer att påverka hojen?
Finns det risk för att den kommer gå som en påse med skit, eller är det mest troligt att jag inte kommer märka speciellt mycket alls?

Detta är min första sporthoj så ni får ursäkta att jag inte är så hajj på ämnet :rolleyes:

Åker du hellre med en ful, illalåtande burk än tar kostnaden för en ommappning?

Byt du, lär inte göra någon större skillnad. Som sagt, i absolut värsta fall får du mappa om den.

de flesta slipons är fullflödes, dvs stort hål rakt igenom, så gör nog ganska lite skillnad att byta till en annan slipon, saker som kan påverka är storlek och antal på hålen i "väggen" mot absorbationsmaterialet som kan ge lite olika turbulenser.

men borde vara ytterst marginella skillnader

Nej det känns ju lite småtråkigt att lägga pengar på ett nytt slip-on för att sedan få en hoj som går sämre än innan. Men då var det som jag trodde då att det inte lär bli någon marginell skillnad?

Och av ren nyfikenhet, vad kostar det att få hojen mappad?

Självklart vill jag att hojen ska gå så bra som möjligt, om det nu är så att det finns risk för att den kommer göra det om jag byter så får den gamla sitta kvar!

Sitter det ett öppet slip-on på idag och du byter till ett annat öppet slip-on lär skillnaden inte vara så där väldigt stor. Slip-on's ger generelt inte specielt mycket extra mos utan är väl lite mer godis för öga och öra.
Med tanke på att det är din första sporthoj så hade jag nog rekommenderat att du monterar ditt nya slip-on, kör ett tag och gör en ommappning i ett senare skede.

Lånar tråden lite,ursäkta. Men vilka avgassystem ger mer effekt? Hel halv osv.Märke?. Tänkte om någon visste sådär på rak arm. Själv har jag en cbr900rr-97a.

Lånar tråden lite,ursäkta. Men vilka avgassystem ger mer effekt? Hel halv osv.Märke?. Tänkte om någon visste sådär på rak arm. Själv har jag en cbr900rr-97a.

Det finns en anledning till att folk betalar flera tusen mer för ett helsysten (som inte syns) än för ett slip-on :)

Ok då är jag nyfiken på hur många ca hk man får ut av att sätta på ett sådant system.... ja ja sätta på det på mcn alltså

Ca 0-10% effektökning.

Att ange rena hk är omöjligt då varje hoj är unik...

Precis. Hur långt är ett snöre?
Monterar man ett helsystem så dunkar man också dit ett öppnare luftfilter och t.ex en PCIII eller dylikt. Det är först då helsystemet utnyttjas och börjar jobba. Ett slip-on sätter man på för att det ser bra ut och låter fränare, effektskillnaden mot orginal är rätt marginel.
Vill man ha effekt måste man släppa in mer luft och tillåta ett friare utflö
de av avgaser.

Sitter det ett öppet slip-on på idag och du byter till ett annat öppet slip-on lär skillnaden inte vara så där väldigt stor. Slip-on's ger generelt inte specielt mycket extra mos utan är väl lite mer godis för öga och öra.
Med tanke på att det är din första sporthoj så hade jag nog rekommenderat att du monterar ditt nya slip-on, kör ett tag och gör en ommappning i ett senare skede.

Det låter som en bra idé :) ! Tackar för hjälpen! :tummenupp

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard