Kan jag byta gaffelfjädrar själv? (bilder)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ska ha i nya gaffelfjädrar (har redan fjädrarna hemma) och sitter med gaffelbenen löst. Kan jag byta själv? Svårt att googla sig fram till något vettigt svar. Verkar som att man på vissa gaffelmodeller behöver ett specialverktyg för att komprimera fjädern för att kunna ta ut den, medan man på andra modeller inte behöver något specialverktyg. Jag har en gsxr750 1999 med fullt justerbar gaffel, bild nedanför.




BONUSFRÅGA! Fick med en liten hög med relativt tjocka metallbrickor/washers till gaffelfjädrarna. Vad ska jag ha dem till? Är det så kallade "shims" som jag läst någon säga att man har i gaffelbenen.
 

Bifogat

  • DSC_0336.jpg
    DSC_0336.jpg
    64.4 KB · Visningar: 102
Det där är markeringarna för förspänningen.

Men ja, du behöver nåt (och en tredje hand) för att komprimera fjädern; typ en sån här:

http://www.ducati.ms/forums/attachm...558365-do-i-need-showa-fork-tool-sdc11429.jpg

Det går även att tillverka själv med lite gängstång och muttrar, det som behövs är två piggar som man sticker in i hål i fjäderdistansen och som håller för att lägga på typ 30-40-50kg(?). Klykan på bilden är inte helt nödvändig, det går att använda en blocknyckel.
 
"Det där är markeringarna för förspänningen". Vet inte riktigt vilken fråga du svarar på nu, men jag vet vart jag reglerar förspänningen. La upp bilden för att visa vilken typ av gaffel det är frågan om.
 
Nä, det var nog jag som läste lite slarvigt och missuppfattade. Jag fick bilden på gaffeln nederst i inlägget med snacket om tjocka brickor ovanför. Annars ska det vara en vanlig USD gaffel med cartridge.

Men shims när man snackar gaffel brukar mena shims-stackarna inuti cartridgen. Men de är rätt små, inte alls som så stora som fjädern. I mina gafflar (KYB, men väldigt lika dina Showa) så är det en bricka mellan distansen och fjädern, men det är allt.

Kan rekommendera att plocka hem en verkstadshandbok och kolla. Om du googlar på "Suzuki_GSX-R_750_96-99.pdf" ska du nog hitta en... ;)
 
Last edited:
Den gaffeln lär vara snarlik min, och då funkar det inte med blocknyckel, den är för tjock.

Jag byggde ett sånt här verktyg, då behöver man ingen tredje hand heller.
 
89e8b11d93bdfdb844c95299cda93fab.jpg
 
Skulle inte kosta många hundringar att få det bytt hos verkstaden jag fick kontakt med nu, eftersom jag kommer med lösa gaffelben. :) Men tack för era svar, verkar lite krångligt att bygga ett eget verktyg också.

BONUSFRÅGA 2!
Klantarsel som man är råkade jag repa ena gaffelbenet en smula när jag monterade av det. Ska jag göra något åt dessa repor eller är de så små att det är lugnt? I vanliga fall hade jag nog struntat i det och hoppats att packboxen inte börjar läcka av det, men detta är rejjshojen så vill gärna ha så få överraskningar som möjligt. Vad säger ni?

DSC_0339.jpg
 
Skulle inte kosta många hundringar att få det bytt hos verkstaden jag fick kontakt med nu, eftersom jag kommer med lösa gaffelben. :) Men tack för era svar, verkar lite krångligt att bygga ett eget verktyg också.

BONUSFRÅGA 2!
Klantarsel som man är råkade jag repa ena gaffelbenet en smula när jag monterade av det. Ska jag göra något åt dessa repor eller är de så små att det är lugnt? I vanliga fall hade jag nog struntat i det och hoppats att packboxen inte börjar läcka av det, men detta är rejjshojen så vill gärna ha så få överraskningar som möjligt. Vad säger ni?

View attachment 428659
Betänkt dock att du kanske vill byta olja mer än en gång....gaffeloljan blir rätt sunkig på en säsong, och på en rejshoj bör man byta lite oftare än på en gathoj.

Men som sagt, man ska ha plats, tid och kunskap också.

Angående resorna är det svårt att säga på en bild. Kolla med verkstan som ska byta oljan.
 
Ska höra med verkstaden imorgon vad de tror om reporna! :) Det får nog räcka med oljebyte en eller två gånger per säsong, är ju en gammal sunkhoj ändå så får vara lite hejsan hoppsan!
 
Jag använder spännband och buntband. inga specialverktyg för den här bonnmekaren.
 
Ska höra med verkstaden imorgon vad de tror om reporna! :) Det får nog räcka med oljebyte en eller två gånger per säsong, är ju en gammal sunkhoj ändå så får vara lite hejsan hoppsan!

Fått hört nåt om gaffelbenet? Sjukt surt med sånna problem. En liten jäkla repa kan kosta så mkt...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top