kan jag bevisa hennes fel?

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
trafikolycka

Hej! Jag råkade ut för en trafikolycka i lördes. Jag klarade mig nästan oskadd iaf. :) Otroligt nog bara några blåmärken på benen
Nu undrar jag om jag kan bevisa att jag hade rätt i situationen! Då det inte fanns några vittnen kan jag nog inte bevisa något.
Bild 1: Jag kör på huvudled med min lilla Honda ST 70 Dax på väg till jobbet.
Bild 2: Bil backar ut från sin uppfart. Jag påbörjar omkörning (vilket man får på huvudled), kollar backspegel, ger tecken och kör ut.
Bild 3: Bilen står stilla lite. Jag håller fortfarande runt 60km/h.
Bild 4: Bilen svänger åt vänster mitt framför mig, hon ska in på en väg till vänster. Jag kör in i framhjulet lyckas bromsa till ca 50km/h. Hon svängde nästan ungefär när jag var några meter bakom bilen så jag hann inte bromsa mycket.

Om man går till rätten, vad gäller?
Jag kan inte bevisa att hon inte blinkade i tid (eller i huvudtaget), hon blinkade inte när jag var ca 15 meter bakom iaf, sen konsentrade jag mig på att köra om. Men kan jag gå på att hon stod stilla på huvudled och ska ge mig företräde då hon har stått stilla? Då borde samma regel gälla som det gör när man startar från vägkant?
Hon har själv sagt (så andra hört) att hon backade ut från sin uppfart, och skulle svänga till vänster, r det något att gå på, eller? Fast hon säger att hon gav tecken. Har jag chans att vinna i rätten då hon inte erkänner? Har jag någon skyldighet att jag kanske inte BORDE köra om när det är vinter och grusat på vägen? Är jag i underläge då jag är 18 år?
Tacksam för svar!

hennes ansvar = 50%
ditt ansvar = 50 %

så jag tror inte att du åker på det, antingen hon eller delat

detta är en gissning från min sida, med bakgrund på det du skriver, samt illustrationen du länkar till

Man bör/får inte svänga utan att ha fri sikt
Man bör hålla så pass låg fart att man kan stanna säkert om en bil/mc stannar/svänger

men som kvinnan själv sagt, hon har stått stilla, så det räknas nog som ett erkännande

Last edited:
Det är alltid den som kör om som har ansvaret.

Precis.
Att bevisa att hon har fel blir nogt svårt då jag inte kan se att hon gjorde något fel (tittade på dina fina bilder), utom möjligen att hon inte blinkade (enligt din utsaga).

Men det fråntar inte dig ansvaret.

Som bäst kan du få 50/50. Dvs bådas fel.

trafikolycka

Hej! Jag råkade ut för en trafikolycka i lördes. Jag klarade mig nästan oskadd iaf. :) Otroligt nog bara några blåmärken på benen
Nu undrar jag om jag kan bevisa att jag hade rätt i situationen! Då det inte fanns några vittnen kan jag nog inte bevisa något.
Bild 1: Jag kör på huvudled med min lilla Honda ST 70 Dax på väg till jobbet.
Bild 2: Bil backar ut från sin uppfart. Jag påbörjar omkörning (vilket man får på huvudled), kollar backspegel, ger tecken och kör ut.
Bild 3: Bilen står stilla lite. Jag håller fortfarande runt 60km/h.
Bild 4: Bilen svänger åt vänster mitt framför mig, hon ska in på en väg till vänster. Jag kör in i framhjulet lyckas bromsa till ca 50km/h. Hon svängde nästan ungefär när jag var några meter bakom bilen så jag hann inte bromsa mycket.

Om man går till rätten, vad gäller?
Jag kan inte bevisa att hon inte blinkade i tid (eller i huvudtaget), hon blinkade inte när jag var ca 15 meter bakom iaf, sen konsentrade jag mig på att köra om. Men kan jag gå på att hon stod stilla på huvudled och ska ge mig företräde då hon har stått stilla? Då borde samma regel gälla som det gör när man startar från vägkant?
Hon har själv sagt (så andra hört) att hon backade ut från sin uppfart, och skulle svänga till vänster, r det något att gå på, eller? Fast hon säger att hon gav tecken. Har jag chans att vinna i rätten då hon inte erkänner? Har jag någon skyldighet att jag kanske inte BORDE köra om när det är vinter och grusat på vägen? Är jag i underläge då jag är 18 år?
Tacksam för svar!

vad menar du med "sin uppfart", kommer hon från ett hus/tomt gäller ju utfartsregeln för henne... dessutom får man aldrig hindra eller störa när man backar, i så fall måste man stanna och släppa förbi... kollade på dina bilder hon verkar ha utfartsregel och då är hon kokt.... hon måste vänta på alla... + att hon ska vänster då har hon hela ansvaret!! //trafiklärare

Last edited:
2762027 Det är alltid den som kör om som har ansvaret.
Skitsnack, den som byter fil sist har snarare ansvaret.

Varför vill du gå till rätten? Så länge inte polisen vill anklaga dig för något så strunta i det där. Se till bara att du får ut det hela på hennes försäkring.
Om det är 50-väg så har du som omkörare mer ansvar än om det hade varit 70-väg och uppåt.

Jag själv har gjort samma sak och enligt försäkringsbolaget va det inget snack...

Edit: Ur lagens synvinkel så gör båda fel. Försäkringsbolagen bryr sig sällan om det dock.

Last edited:
Vid vänstersväng så har man skyldighet att kontrollera att det kan göras utan fara för omgivningen. Håller någon på att köra om i vettig hastighet så blir det svårt att svänga vänster utan att riskera olycka. Solklart hennes fel om alla uppgifter du angivit här stämmer.

PS/låt gissningarna och tolkningarna av lagen flöda som vanligt här..../DS

Varför vill du gå till rätten?

undrar mer vad som händer om det går så långt. hon erkänner inte något. hon har bara sagt att hon backade ut från sin uppfart

vad menar du med "sin uppfart", kommer hon från ett hus/tomt gäller ju utfartsregeln för henne...

japp hon backar ut från sin tomt. hon har utfartsregel men är på vägen när jag på börjar omkörningen. jag vill ju att det ska "flyta på" så jag slipper att stanna bakom bilen och vnta för att se vad hon gör.

"Klassisk" olycka... Undvik en omkörning om det finns möjlighet för den andra att svänga vänster...

Men nog om det. Eftersom du har påbörjat en omkörning så har hon väjningsplikt mot dig och det är alltså hennes fel. Spelar ingen roll om hon har blinkat eller ej.

Att hon kommer från en egen utfart i det här fallet har ingen betydelse då du inte kör på henne när hon kör ut från sin utfart. Där hon för övrigt också har väjningsplikt.

Det har varit ett antal liknande uppmärksammade olyckor och det är alltid den som svänger vänster som har stått med skulden.

/R

undrar mer vad som händer om det går så långt. hon erkänner inte något. hon har bara sagt att hon backade ut från sin uppfart

japp hon backar ut från sin tomt. hon har utfartsregel men är på vägen när jag på börjar omkörningen. jag vill ju att det ska "flyta på" så jag slipper att stanna bakom bilen och vnta för att se vad hon gör.

hon har fleratalet regler mot sig...

utfartsregel= vänta på alla andra
vänstersväng= ensam skyldighet om det händer något
hon backar=i lagen står det, inte hindra inte störa
blinkar sent till vänster enligt dig

med andra ord hon är vållande på samtliga punkter----

haha skit bra att hon säger att hon backade ut från sin tomt och struntade i utfartsregeln...hehe skitbra för dig.....

Hursomhelst är det en äcklig situation.
Mina alarmklockor ringer järnet när jag ser backlampor nuförtiden, passar mig jäkligt noga.

Mot dumhet biter inga argument.

Om det är som du berättar så är det tveklöst hennes fel. Angående bevisningen så är det ju inte lika självklart. Men sunt förnuft säger ju att du inte hade kört om henne om hon hade placerat sig korrekt för vänstersvängen och använt blinkers i god tid.

Det är ju mycket mer troligt att någon skiter i att använda blinkers eller använder det för sent, sånt ser man ju 15 gånger varje dag. Att du satt på en mc (?) gör ju din version ännu mer trolig eftersom en idiot i bil ofta inte ser/struntar i tvåhjuliga fordon.

Mina alarmklockor ringer järnet när jag ser backlampor nuförtiden,

Mot dumhet biter inga argument.

Kommer mina värkligen me göra efter dessa!

Är väldigt tacksam för alla svar! Fortsätt gärna att skriva vem ni tycker har rätt/fel!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025