kan inte sätta tillbaka bakhjulet

Linnea84

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Hornet 600 -04 + minimoppe
Hallå!!!

Jag har tagit bort mitt bakdäck men nu får jag inte tillbaka det igen :va . Jag hade lagt axeln, brickor, muttrar etc på golvet i den ordningen som det skulle vara, men så råkade jag sparka till allting så det spreds ut över hela golvet :huvet . Skulle vara enormt tacksam :Bugar om någon kunde förklara i vilken ordning man ska skruva ihop allting igen, alternativt om någon kunde ta en bild på sin minimoppe så man ser hur det ska vara på ett ungefär. :pannkyss

Ha det bra! :)

//Linnea

PS. Modellen är en 14E
 
Linnea84 skrev:
Hallå!!!

Jag har tagit bort mitt bakdäck men nu får jag inte tillbaka det igen :va . Jag hade lagt axeln, brickor, muttrar etc på golvet i den ordningen som det skulle vara, men så råkade jag sparka till allting så det spreds ut över hela golvet :huvet . Skulle vara enormt tacksam :Bugar om någon kunde förklara i vilken ordning man ska skruva ihop allting igen, alternativt om någon kunde ta en bild på sin minimoppe så man ser hur det ska vara på ett ungefär. :pannkyss

Ha det bra! :)

//Linnea

PS. Modellen är en 14E
du har en axel med mutter
Hur många brickor och distanser?
.
 
Ravetrancer skrev:
du har en axel med mutter
Hur många brickor och distanser?
.

Sitter på jobbet just nu så jag har inte moppen bredvid mig men jag har för mig att det var 4 st distanser (U-formade) och 4 st brickor (svarta) varav en var lite bredare än dom andra.
 
Linnea84 skrev:
Sitter på jobbet just nu så jag har inte moppen bredvid mig men jag har för mig att det var 4 st distanser (U-formade) och 4 st brickor (svarta) varav en var lite bredare än dom andra.
kan kolla imorgon åt dig
 
Här kommer en bild.
Likadant skall det vara på andra sidan fast inget bromsoksstag.

Mvh Rejvis
 

Bifogat

  • Hjul14e.jpg
    Hjul14e.jpg
    87.3 KB · Visningar: 245
Nu sitter bakhjulet fast igen men kedjan hoppar av hela tiden. Jag tror att jag har fått dit kedjan rätt för att om man kollar rakt bakifrån ser det ut som kedjan ligger i spår med dreven. Är dock lite osäker om jag har satt kedjestyrarna rätt, alltså de svarta gummispolarna som är mellan bak- och framdrevet. Ska den tjockare delen av spolen vara utåt kedjeskyddet eller inåt motorn? Tror inte att något av dreven är skeva eller sitter löst. Är det någon som har något tips på åtgärd?
 
Linnea84 skrev:
Nu sitter bakhjulet fast igen men kedjan hoppar av hela tiden. Jag tror att jag har fått dit kedjan rätt för att om man kollar rakt bakifrån ser det ut som kedjan ligger i spår med dreven. Är dock lite osäker om jag har satt kedjestyrarna rätt, alltså de svarta gummispolarna som är mellan bak- och framdrevet. Ska den tjockare delen av spolen vara utåt kedjeskyddet eller inåt motorn? Tror inte att något av dreven är skeva eller sitter löst. Är det någon som har något tips på åtgärd?

Förmodligen sitter bakhjulet snett. Kolla så att du har lika stort avstånd från svingens bakersta del till hjulaxeln på båda sidor.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top