Kan inte låsa upp min mc

HyBris

.
Gick med
1 May 2007
Hoj
gsxr 1000 k3
Kan inte låsa upp min mc !PLEASE!

Mitt Abus Victory 39 (skivbromslås) går inte att låsa upp.
:huvet
Normalt ska man vrida nyckeln 360 grader för att lossa låskolven?. Men nu kommer jag bara runt 270 grader. Har meckat i säkert 2 timmar med 5-56 och allt möjligt. Misstänker att någon har varit på hojjen, då kappellet inte var ihopbundet som jag brukar binda ihop det.

Någon som råkat ut för ett kärvande abus-lås? eller några tipps för att få av skiten.
Mycket tacksam för svar.

Last edited:
Om nyckeln inte går hela vägen in genom alla "ringarna" går det inte att vrida nyckeln hela varvet. Hänt mig många ggr men inte så allvarligt att man behövde lirka så länge...

Parkera den på någe skumt ställe läg dig i bakhåll, när mcskurken har meckat upp låset så slår du ner honom bakifrån och sticker på hojen!

Hmm Allvarligt nu då ..

Prova med reserv nyckeln.

Smörj samt knacka lite försicktigt på låset med en hammare eller liknande samt knacka lite på nyckeln... :va

Kommer inte på nått annat..

Ringarna har kanske hamnat i osynk? Det har hänt mig när jag haft bråttom, får försöka lirka och ev. lysa och kolla hur det ser ut och få dem i synk igen.

Ringarna har kanske hamnat i osynk? Det har hänt mig när jag haft bråttom, får försöka lirka och ev. lysa och kolla hur det ser ut och få dem i synk igen.

Men om ringarna inte är synkade får man väl inte ner nyckeln hela vägen? Min nyckel går ner hela vägen men går inte vrida om hela varvet.!

Hum cylinderlås, har samma problem på mitt lås, men har oftast problem o få i nyckeln hela vägen o när jag får de kan jag ej vrida hela varvet 360 grader , utan oftast 250-300 grader sen e de bomstopp, men oftast löser de sig o vicka lite mera o sen dra till lite exstra då släpper de.

Annars får du ringa ABUS eller där du köpte låset o fråga, i värsta fal får man ta vinkelslippen o kapa av de, men de ska inte behövas, e de fabressionsfel så får du ett nytt ju.

Jag skulle tippa på att det bara kärvar. har hänt mej ett par ggr att man är lite snabb och vrider innan man stoppat nyckeln ända i och det kan vara ett helvete att hita läget. prova att vrida nyckeln fram och tillbaka sammtidigt som du försöker trycka in nyckeln. kolla om du kan se på nyckeln om den går hela vägen i.

annars kanske de sitter nåt skit i låset... tror inte man försöker dyrka ett sånt lås iofs. men jag vettefan, fattar inte hur tjuvarna tänker.

Jag skulle tippa på att det bara kärvar.

Jag har fått smörja kulorna nere i låset, mycket och under lång tid. Det är dom som inte har velat lira med resten av låset, för mig. Men så har jag lite problem med att låsa ibland oxå, inte bara låsa upp. Nu så kör jag alldeles för sällan så mitt problem ligger i alldeles förmycket vatten i kombination av för dålig frekvens av att låsaupp och låsa. (min hoj står ute).

Liksom att "Google är din vän" är också kompressorn din vän.
Blås Smörj och Blås.

Jo som jag tidigare nämnt är jag inte tappad. Pratat med en låssmed som informerade mig om att låset innehåller 13 tunna brickor som lätt kan böjas vid eventuella dyrkningsförsök. Han menade på att vinkelslipen var mitt alternativ.

Jo som jag tidigare nämnt är jag inte tappad. Pratat med en låssmed som informerade mig om att låset innehåller 13 tunna brickor som lätt kan böjas vid eventuella dyrkningsförsök. Han menade på att vinkelslipen var mitt alternativ.
Varför så otrevlig? Hur skulle Ronkeroo kunna veta att du redan provat tryckluft när du inte skrivit det? Ber man om förslag på lösningar på ett problem är det rätt otaktiskt att snäsa av de som svarar, mindre troligt att andra vill hjälpa till då.

Kolla att ej bygelen ligger i spänn prova i olika lägen på låset upp o ner mm.
DVS om nu detta e det lås som du har ser ut som ett häng lås. (med förstärkingnar på sidan)

//Robin

Varför så otrevlig? Hur skulle Ronkeroo kunna veta att du redan provat tryckluft när du inte skrivit det? Ber man om förslag på lösningar på ett problem är det rätt otaktiskt att snäsa av de som svarar, mindre troligt att andra vill hjälpa till

Misstolkade. Fick för mig att det menades att jag skulle söka på google istället för att spendera er tid. Google kan inte alltid ge alla svar. Men jag ber om ursäkt:pannkyss

Tack för alla svar och all hjälp. Blir vinkelslip på måndag.

Kör lugnt

Last edited:
Har du redan provat allt och vinkelslipen är nästa steg tycker jag du ska testa doppa nyckeln i fett och gojsa runt några gånger. Om du inte redan testat det förstås.

Antar att du också provat att dra i nyckeln medan du vrider runt?
Jag gillar inte riktigt Abus lås. Säkert bra men ringarna är jobbiga och nyckeln flisar sönder jeansfickorna.

Varför så otrevlig? Hur skulle Ronkeroo kunna veta att du redan provat tryckluft när du inte skrivit det? Ber man om förslag på lösningar på ett problem är det rätt otaktiskt att snäsa av de som svarar, mindre troligt att andra vill hjälpa till

Misstolkade. Fick för mig att det menades att jag skulle söka på google istället för att spendera er tid. Google kan inte alltid ge alla svar. Men jag ber om ursäkt:pannkyss

Tack för alla svar och all hjälp. Blir vinkelslip på måndag.

Kör lugnt

:rolleyes: Är det värt å slösa kapskivor på en sådär pass gammal motorcykel :confused:

Jag var tvungen att gå och testa på mitt lås. Jag vrider inga 360 grader, mer åt 187 grader. På mitt lås brukar bygeln tjura om det har varit fuktigt. Ett snärtigt ryck brukar lösgöra skiten.

Så är det att bo på "framsidan", för mycket salt i luften.... Det har väl helt enkelt rostat ihop....

Back