Kan inte bestämma mig - Ska jag göra det?

Om jag försöker läsa mellan raderna i TS inlägg så tycker jag att det är rätt uppenbart att det brinnande mc-intresset saknas och då ser inte jag vitsen av att välja en så här potentiellt farlig hobby.

De flesta av oss som håller på med detta har nog alltid drömt om att köra hoj och haft som målsättning att skaffa kort när ekonomi och livssituation tillåter det.

Att TS dessutom tycker sig vara en dålig bilförare får varningsklockor att ringa hos mig. Jag kan inte tänka mig att nån mc-förare har den bilden av sig själv utan vi anser oss nog vara betydligt bättre och observantare bilförare än snittet.

Mitt råd är alltså att lägga dessa funderingar på is tills du kanske en dag känner en sådan dragning till detta livet att du inte känner ett behov av att ställa denna fråga på ett internetforum. Då kommer en helt ny och fantastisk värld att öppnas för dig!

För att får så jävla mycket brudar :yoparty

l2wzD.jpg

Du kan överväga att ta några körlektioner hos en körskola och se om det klarnar något. Då får du faktiskt köra motorcykel och känna hur det känns.
Det är ganska stor skillnad på att köra motorcykel och bil.

Nu ska jag inte vara sådan, men livet är rätt kort även om man inte tror det. Bästa sättet att stilla nyfikenhen är att faktiskt prova. En del saker kanske man "växer ifrån". Men en del saker kommer växa ifrån dig, det kanske kommer en tid när du nästan helt säkert inte kan/hinner ta körkort för motorcykel. Ungefär som folk som är i din ålder och frågar om det är vettigt att köpa en sportbil och menar att en "vanlig" bil är mer för pengarna. Den dagen man har familjen med och ska åka på långresa med halva bohaget då är det en tröst att den "vanliga" bilen iaf var billigare än den där sportbilen man borde köpt när det enda som skilde drömmen från verkligheten var en summa pengar.
Och på gamla dagar förverkliga barndomsdrömmarna blir nog bara delvis rätt. Det är alltid eftersträvansvärt att förverkliga drömmar förvisso, även om det ser senare. Men risken är uppenbar att man hammar i den bekväma fållan och säger "sedan" tills det verkligen är för sent - och då kan man prata om att dö i förtid, innan man förverkligat de saker man ville.

Att gilla det tekniska är inget fel, en motorcykel kan man justera och fixa lite med själv. Man kan fundera över hur många cylindrar det ska vara, är kardan bättre kanske, är desmodromisk ventilstyrning det optimala. Du har ett helt smörgåsbord med tekniska delikatesser att grotta ner dig i när det gäller motorcyklar. Redan det vardagliga underhållet med att smörja och kolla kedjan (om du inte väljer kardan), dutta lite smörjmedel vid olika saker. Vaxa och fixa och dona kan vara rätt så kul. Men även om jag anser mig ha en del amatör mekvana så finns det nog en del saker man med fördel kan lämna till proffsen. Flera intressen jag har grundar jag på det tekniska aspekterna. Och på sitt sätt kan man betrakta körning ur ett tekniskt perspektiv.

Bara att önska lycka till med vilket beslut du än kommer till.

Jag tänker likadant med TS nu som med min grabb så när han var 7 år fick han sin första minicross som present när han gick ut 1 an i grundskolan .

Han ska lära sig gasa å bromsa först , sen lär man sig trafikreglerna ! :fakta
Sen nån gång vid 11 år ungefär byttes mini 50 cc till mini 110 cc cross 4 takt och nu i feb blir han 15 . Han har köpt en gammal moppe som vi håller på fixar upp i FIIIIINT skick ti han får körkort men vi har köpt en Kawa 450 cross i bolag att "slira av sig med" !!! :-)
Jag tror inte att konbanan eller "moppehanteringen" blir något problem för honom ! Kanske teorin men så tänker jag !
Lär dig köra utan trafik så du inte behöver tänka , har jag 1an el 3an i nu ! De ska gå per auto !!!
Sen börjar man ta körkort å köra med alla andra "dårar" som finns på vägarna ! :tummenupp

Är du en sopa på att köra bil kommer du troligtvis vara en sopa på att köra motorcykel, unga killar har i regel attityden att de är världsbäst på att köra eller åtminstonde bra, jobba med självförtroendet så ska du se att du också kan bli bra på både det ena och det andra :tummenupp

Ähhh, dumheter. Jag är asgrym på bilkörning men relativt kass på hoj. Har två kamrater som är bra på hoj, kör bana regelbundet, framgångsrikt och snabbt. Men i bil suger dom hästballe, visst dom kan gasa mycket och "åka snabbt" men tekniskt är dom patetiska bakom ratten, betydligt vassare på hoj. Generellt tar dom också betydligt större risker i trafiken i bilen än på hoj.

Till TS: köp en moppe och åk ett par månader. Antingen tycker du att det är obekvämt och vill åka bil eller så vill du åka men lite fortare. Då vet du vad som gäller.

Jag tolkar din osäkerhet med bilkörningen som att du inte har bil och kör relativt sällan? Titta på annat och missa rödljus och sånt är inte acceptabelt.

Förutom den tekniska förmågan att köra så behövs total närvaro och bra fantasi oavsett om man kör bil eller hoj. Mobiltelefoner och kärringar som åker runt och tittar på hus är inte total närvaro......

Ja det är klart (självklart!?!!) att hojen han ska övningsköra och köra upp med ska vara registrerad, laglig att framföra på vägen och i allmänt godkänt skick, trodde det var underförstått. Jag syftade enbart på hojarnas egenskaper och utseende.
Va fan ska den vara laglig för? Ska man leka SoA så va de väl skitsamma vom de är lagligt, kriminellt är ju ballt nu för tiden!
Till TS, ta och fundera över vad du har för MC-intresse överhuvudtaget.
Att sitta å kolla på någon serie som romatiserar idioti är inget att bygga på. Kolla istället på lite vanliga MC filmer som reflekterar hojåka i verkligheten, sen kan du börja fundera vad du vill göra med resen!

Ibland räcker det att vara nyfiken på något och ta det vidare. Jag håller således inte med om att avråda trådskaparen från att ta ett mc-kort baserat på att han inte verkar ha det genuina mc-intresset. Det är inget man måste ha från början. Dessutom är det fullkomligt normalt att fundera på säkerhetsaspekten innan man vet vad det handlar om. Det är inte riskfritt att köra motorcykel. Själv rannsakade jag främst mig själv när det begav sig. Det är ju trots allt en själv som påverkar hur riskfritt det ska vara. Jag hade inte tillåtit mig själv att ta ett mc-kort om jag var en vårdslös och impulsiv person. Trådskaparen verkar vara en intelligent och tänkande person med insikt om sina egna begränsningar och dödlighet. Det är ett gott tecken på personlig mognad.

Skulle tro att de allra flesta i medelåldern åldern och yngre använder sig av ryggskydd. Det är väl lite som med cykelhjälm. De som föddes under 70- talet och tidigare använder nog det i minde utsträckning än de som föddes under 80-talet och senare.

Va fan ska den vara laglig för? Ska man leka SoA så va de väl skitsamma vom de är lagligt, kriminellt är ju ballt nu för tiden!

I stand corrected! :yoparty

Punkt ett på TS lista över saker att göra för att köra MC (inte nödvändigtvis ta ett A-körkort) bör således vara att besöka en läkare och få intyg på klaustrofobi för att slippa bära hjälm :näsblod :hihi

Summa kardemumma. Jag tror det är riskerna som får mig att tveka. Sen är jag nog mest sugen på att åka en liten tur på sommaren hos föräldrarna i Blekinge. Måste ju vara sjukt opraktiskt om jag börjar jobba i Malmö och bor kvar i Lund och samtidigt ska försöka vara så säker som möjligt -> riddarutrustning på/av + regn + fortfarande inte lika säkert som tåget/bil. Egentligen kanske det är landsbyggden som tilltalar mig, och bil/mc kvittar. Vet inte. Osäker på hur roligt de är med mc. Kanske har jag sett för många motogeo-avsnitt på youtube?

Till stor del kan man själv påverka hur farligt eller säkert det ska vara. Om man kör relativt lugnt och riskmedvetet så är det också oftast relativt säkert att köra. Helt idiotsäkert blir det aldrig, men genom att inte köra på ett sätt där man försätter sig i farliga situationer och att vara lite beredd och förutseende på att andra kan göra misstag så minskar man riskerna ganska mycket.

Säger inte att man alltid måste följa hastighetsbegränsningarna och alla andra trafikregler till punkt och pricka för att det ska vara relativt säkert. Men aggressiv körstil och höga hastigheter kan vara rätt så farligt ja. Sen att köra efter sin egen förmåga också, det räcker med att köra lite över sin förmåga för att kunna hamna i farliga situationer.
Om du ska köra ihop med andra så är det bra om du inte faller för grupptryck och kör efter din förmåga och inte någon annans.

Jag brukar använda ryggskydd, ja. Har hört att näst efter hjälmen så är det det bästa/viktigaste skyddet.

Att köra mc på landsvägar är fint.
Köra mitt inne i städer med 30, 40, 50 vägar, fartgupp, dagis, korsningar och övergångsställen överallt är inte så kul.
Mototcykel ger vissa möjligheter att ta sig fram på ställen/i situationer där man inte kommer fram med bil. Så det kan vara mindre frustrerande att köra mc i trafikköer än sitta fast i trafikköer med bil. Men det är roligare när man kommer utanför de mer trafikintensiva områdena.

Om du är intresserad, börja med att ansöka om körkortstillstånd. Det är relativt enkelt och billigt att göra, men det kan ta ett tag från du skickat in ansökan till den behandlas.

Om du har någon i bekantskapskretsen som har mc körkort, så kan du se om de kan vara privat handledare för dig så du kan prova lite.
Annars kan du ta några körlektioner på körskola för att prova på. Att bara ta en lektion är nog för lite, men om du tar 3-4 lektioner så borde du efter det veta om det är något du vill fortsätta med, eller om det inte var något för dig.

* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?

Om du ska ta kortet kan bara du svara på. Jag tog mitt i våras och önskar att jag gjort det tidigare, men bättre sent än aldrig.

Kostnaden för det som man inte kommer undan är drygt 6000. Tillkommer körlektioner. Jag är van att köra bil men hade aldrig kört något större än hyrmoppe på charterresor och hade ingen möjlighet att få kvalitetsträning privat, däremot var jag ute och körde några gånger med kompisar. För mig tog det totalt 45 dagar från första krypkörningen till godkänd A-behörighet och under den tiden tog jag 12 lektioner. En lektion kostar runt en tusenlapp vilket innebär att mitt kort kostade uppskattningsvis 18000 kronor.

Det är givetvis omöjligt att säga exakt hur många lektioner som krävs, men upplägget är knappast utformat för att det ska bli så få lektioner och så kort tid det bara är möjligt. För att få boka uppkörning måste teorin vara godkänd och för att få skriva teorin måste risktvåan vara gjord. Risktvåan kräver att man kan köra hjälpligt och jag valde att ta 6 lektioner innan den. Efter risktvåan skriver man teorin och det går väl att göra dagen därpå, men för min del blev det en veckas väntan på grund av tillgängliga tider. Först när den är godkänd kan man boka uppkörning och förra våren var köerna enorma. För en återbudstid var det tre veckors väntetid och via körskolan betydligt längre, men jag hade tur att få en återbudstid där bara ett par veckor efter teoriprovet. Om man inte kan eller vill köra upp privat kan det bli så att man får vänta på tider och under väntan vill man förmodligen ta lektioner för att inte glömma hur man gör och i så fall kan det ju bli fler lektioner. Samma sak gäller om man missar något moment, körprovet är dessutom ganska dyrt i sig vilket ju påverkar om man inte blir godkänd och får göra om det.

Var det 18 väl använda tusenlappar? Ja! Är det en billig hobby när man är godkänd och vill skaffa utrustning och motorcykel? Nej.

Hur farligt det är beror på dig och din körstil och ditt omdöme, skyddsutrustning, motorcykel, körsträcka och så vidare. Det är förstås inte riskfritt, men inget i livet är riskfritt.

Det finns förresten en klar nackdel med att börja köra motorcykel, förutom då att det är dyrt, tidskrävande, obekvämt, opraktiskt och farligt.

Innan jag skaffade hoj gillade jag verkligen att köra bil, nu tycker jag mest att det är ganska tråkigt.

"Det var bättre förr, när man fick det i flingpaketet" :hihi

Mjoo, så "billigt" är det inte längre :(

Det har blivit dyrt att ta mc-kort.

Körkortet var en rätt liten del av vad jag lade på hojåkandet förra året. Som nybörjare behöver man hjälm, ställ, stövlar, ryggskydd, handskar och lås också. Och en motorcykel. Dessutom köpte jag en lättare jacka och ytterligare ett ryggskydd, kevlarjeans och lättare skor för korta turer i stan. Utöver det tunnare handskar en del extraprylar till hojen, depåstöd och ytterligare en uppsättning kläder och hjälm till barnen. Och så det som alla måste betala alltså massvis av bensin - 1200 mil, en halvliter milen - försäkring, service och skatt. Jag glömde förresten knix och storbana.

Och nu behöver jag en ny uppsättning däck och så vill jag ha en Scala Rider G9 och ett skinnställ med stövlar och handskar. Jag tror inte att det tar slut där.

När jag seglade tidigare brukade det sägas att segling var som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar. Hojåkande har mer än lite gemensamt med det.

sɐəɹpuɐ;5947943 skrev:
Körkortet var en rätt liten del av vad jag lade på hojåkandet förra året. Som nybörjare behöver man hjälm, ställ, stövlar, ryggskydd, handskar och lås också. Och en motorcykel. Dessutom köpte jag en lättare jacka och ytterligare ett ryggskydd, kevlarjeans och lättare skor för korta turer i stan. Utöver det tunnare handskar en del extraprylar till hojen, depåstöd och ytterligare en uppsättning kläder och hjälm till barnen. Och så det som alla måste betala alltså massvis av bensin - 1200 mil, en halvliter milen - försäkring, service och skatt. Jag glömde förresten knix och storbana.

Och nu behöver jag en ny uppsättning däck och så vill jag ha en Scala Rider G9 och ett skinnställ med stövlar och handskar. Jag tror inte att det tar slut där.

När jag seglade tidigare brukade det sägas att segling var som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar. Hojåkande har mer än lite gemensamt med det.

Som med alla hobbies så kan man ju välja nivå ganska lätt. Har haft segelbåt <10KSEK som kostade mindre än 500kr/säsong att hålla igång, kostanden för öl o brännvin översteg vida kostnaden för båten. Vi hade dj-ligt roligt med den.

Samma sak med hoj, går att köpa en hoj för 5K, beggad utrustning + lite Biltema för kanske 1500 kr. En hoj äldre än 20 år ger billig försäkring. Går alltså att åka hoj billigt och också att ha mycket kul med billig hoj.

Måste man ha den nya 40 fotaren och Mustostället, eller en Ducce för 200K samt Hjälm för 10K osv så är det dyrt, om man sedan har roligare är väl upp till var och en.

Det var kanske inte bättre när man fick ett på köpet när man tog ett B-kort. Det är däremot rätt sjukt vad dyrt om komplicerat det har blivit. Folk tar mc-kort senare om de ens gör det. När de väl får ekonomi till det är det andra prioriteringar som går före. Har en vän som pratat om körkort många år. Både hans mamma och flickvän motsatte sig det. Han hade redan skrivit in sig på en körskola i smyg. Sedan fick han ett barn och sedan ett till. Det skulle köpas lämplig bostad och annat. Skaffar han mc-kort lär det bli först om 20 år. Jag tror inte det betyder lika mycket den dagen. Hojen lär stå i garaget mest som en symbol för en frihet precis som hos flertalet äldre män i övre medelåldern som har låtit sina intressen stå tillbaka sedan de började bilda familj och kanske ännu tidigare än så.

Som med alla hobbies så kan man ju välja nivå ganska lätt. Har haft segelbåt <10KSEK som kostade mindre än 500kr/säsong att hålla igång, kostanden för öl o brännvin översteg vida kostnaden för båten. Vi hade dj-ligt roligt med den.

Samma sak med hoj, går att köpa en hoj för 5K, beggad utrustning + lite Biltema för kanske 1500 kr. En hoj äldre än 20 år ger billig försäkring. Går alltså att åka hoj billigt och också att ha mycket kul med billig hoj.

Måste man ha den nya 40 fotaren och Mustostället, eller en Ducce för 200K samt Hjälm för 10K osv så är det dyrt, om man sedan har roligare är väl upp till var och en.

Precis - och man kan ju börja med billigare och eller begagnat. Första hojen min var en 30kkr hoj, stället beggat, hjälm Biltema. Sen byggde man på efterhand.

En annan fördel med att göra så är att många inklusive jag tror att man är en annan typ av hojåkare än vad man är eller utvecklas till. Då är det bättre att ha köpt billigare beggat som man själv kan avyttra enkelt och utan större förlust.

Själv trodde jag att jag skulle toura massor, så köpte en ZZR1100 och tygställ. Hade jag köpt nya grejer hade det blivit en dyr läxa. Jag har haft kortet i fem år och aldrig tourat, längsta jag kört på en dag är typ 30 mil. Men det kunde man ju inte veta innan? Att femmilaturer på slingriga 70-vägar var det som gav mig mest, det och banåka.

Så var klok och satsa lagom med stålar i början, dela upp och köp billigt eller begagnat. Sen byter du upp dig nästa säsong till det du då vet att du vill ha!

Däremot håller jag nog med om att körkortet är den lilla kostnaden när man börjar med denna hobbyn. :hihi

... om man sedan har roligare är väl upp till var och en.

Naturligtvis är det så. Det behöver inte bli dyrt, men direkt billigt blir det nog aldrig.

Jag tror inte det betyder lika mycket den dagen. Hojen lär stå i garaget mest som en symbol för en frihet precis som hos flertalet äldre män i övre medelåldern som har låtit sina intressen stå tillbaka sedan de började bilda familj och kanske ännu tidigare än så.

Fel. Det kanske är svårt att tro det när man är ung men man är faktiskt ungefär samma människa när man är medelålders. Jag var 44 när jag tog kortet och körde 1200 mil på nakenhoj första säsongen, så den stod inte oanvänd speciellt mycket. Det är klart att det finns de som körde mer, men många av dem har nog touringhojar och åker på europasemester.

Jag vet inte om det betydde mer eller mindre för mig än det skulle gjort när jag var 24, men jag hade åtminstone en kul sommar och kommer fortsätta köra.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!