Kan idrottsbetyget sänka ens snitt?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Har hört att om idrottsbetyget är lägre än ens betygsnitt så gäller det inte.

Sant?

Gymnasienivå!

Skulle vara bra om det var så, men är tveksam.

När man får ett betygsnitt så är det ett snitt på 2500 poäng.
Har du alltså 2600 poäng kan du välja bort en kurs, t.ex. idrotten.

Skulle vara bra om det var så, men är tveksam.

När man får ett betygsnitt så är det ett snitt på 2500 poäng.
Har du alltså 2600 poäng kan du välja bort en kurs, t.ex. idrotten.

exactly, men var det inte 2150 som var "limit" och resten var en bonus? Ja det var ju jäkligt länge sen men..

stämmer. det räknas endast om det höjer snittet. detta ändras dock iom "högskolereformen" 2010 då idrottsbetyget kommer räknas som vilket annat betyg som helst

edit: to late :3freak

stämmer. det räknas endast om det höjer snittet. detta ändras dock iom "högskolereformen" 2010 då idrottsbetyget kommer räknas som vilket annat betyg som helst

Jepp, men de som gått ut gymnasiet innan 2010 då?

Jag måste börja med att säga att jag vet faktiskt inte.

Jag har aldrig förstått vad ett betyg i "Idrott" (det heter väl så numera) ska tjäna till.

Ska man ha lättare att ta sig in på teknisk högskola/få jobb för att man är duktig på att spela innebandy?
Varför är det främst bollsporter som räknas?
Jag har aldrig hört talas om någon som fått köra dragracing på skoltid, och fått bra betyg för sina låga 60fots tider.
Jag har aldrig hört talas om en skola som har cyklat mountainbike/BMX eller åkt skateboard/snowboard på sina lektioner.
Värja och florett fick vi prova på om vi ville på våra gympalektioner, men det kan bero på att vi hade en olympisk medaljör i dom grenarna som gympalärare, jag tror dock inte att det var betygsgrundande då det var frivilligt, men jäkligt kul var det.

Idrottsbetygen kan avskaffas direkt, och ersättas med godkänd/ej godkänd baserat på närvaron istället.

Jag måste börja med att säga att jag vet faktiskt inte.

Jag har aldrig förstått vad ett betyg i "Idrott" (det heter väl så numera) ska tjäna till.

Ska man ha lättare att ta sig in på teknisk högskola/få jobb för att man är duktig på att spela innebandy?
Varför är det främst bollsporter som räknas?
Jag har aldrig hört talas om någon som fått köra dragracing på skoltid, och fått bra betyg för sina låga 60fots tider.
Jag har aldrig hört talas om en skola som har cyklat mountainbike/BMX eller åkt skateboard/snowboard på sina lektioner.
Värja och florett fick vi prova på om vi ville på våra gympalektioner, men det kan bero på att vi hade en olympisk medaljör i dom grenarna som gympalärare, jag tror dock inte att det var betygsgrundande då det var frivilligt, men jäkligt kul var det.

Idrottsbetygen kan avskaffas direkt, och ersättas med godkänd/ej godkänd baserat på närvaron istället.

håller med till fullo.
jag går nu i tvåan på naturlinjen och sliter på. har hittils klarat mvg i allt utom idrotten pga ett sedan tidigare trasigt knä. om ett dåligt idrottsbetyg ska hindra mig från att komma in dit jag vill vet jag inte vad jag tar mig till.. helt ologiskt, idiotiskt och korkat. vafan gör det för skillnad på en teoretisk utbildning..

håller med till fullo.
jag går nu i tvåan på naturlinjen och sliter på. har hittils klarat mvg i allt utom idrotten pga ett sedan tidigare trasigt knä. om ett dåligt idrottsbetyg ska hindra mig från att komma in dit jag vill vet jag inte vad jag tar mig till.. helt ologiskt, idiotiskt och korkat. vafan gör det för skillnad på en teoretisk utbildning..

En bekants dotter ville söka till någon frisörutbildning, här i Umeå är det tydligen en av dom hösta intagningspoängen för den utbildningen.

Hon la ner sitt tävlingssimmande för att träna mer annat (läs bollsporter) för att få bra betyg i idrott, simmning är inget som betygssätts på idrotten tydligen, eftersom väldigt många inte kan simma? :va

En bekants dotter ville söka till någon frisörutbildning, här i Umeå är det tydligen en av dom hösta intagningspoängen för den utbildningen.

Hon la ner sitt tävlingssimmande för att träna mer annat (läs bollsporter) för att få bra betyg i idrott, simmning är inget som betygssätts på idrotten tydligen, eftersom väldigt många inte kan simma? :va

det är väl viktigt med bra fysik om man är frisör. eller ? :3freak
som läkare är det säkert också bra att kunna hjula, stå på händer och springa 3km under 12min.

Ponera följande, det är stenhård kamp om sista platsen till atomfysikerprogrammet, det står mellan två killar/tjejer, båda har MVG i i allt utom ett ämne, den ene har G i matematik, den andre har IG i Idrott.

Jag vet vem jag vill ska räkna på vår nästa reaktor!

Har man MVG i allt så gör det ingen skillnad om man bara få G i idrot.
Eftersom man läser 100 eller 50 poäng extra.
Det som iritera mej mest är dom som går special inriktiade idrottslinjer, då kan dom läsa 600 poäng idrott.
Vilket i 99% av fallen är 600 poäng MVG kul att konkurera med dom sen när man ska in på högskolan...
Sen tycker jag att det är minst lika idiotiskt att betygsätt estetisk verksamhet.

Men men, lika bra att man lär sej att livet inte är rättvist redan i den åldern....

Sen tycker jag att det är minst lika idiotiskt att betygsätt estetisk verksamhet.

Men men, lika bra att man lär sej att livet inte är rättvist redan i den åldern....

På min tid hette det "Bild", Bildläraren och musikmajjen bytte nog bara utslitna koftor och mjukisbyxor med varandra, skillnaden var att musikmajjen IAF var kul emellanåt.

I båda ämnena lyste engagemang och talang helt med sin frånvaro i mitt fall, musikmajjen löste det på sitt sätt, en bunt gamla okej och jag satt tyst och stilla längst bak i salen, Bildläraren och jag rök ihop handgripligen så att rektorn fick medla...

Det slutade med att jag fick betyg i båda ämnena

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...