Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skulle vara bra om det var så, men är tveksam.
När man får ett betygsnitt så är det ett snitt på 2500 poäng.
Har du alltså 2600 poäng kan du välja bort en kurs, t.ex. idrotten.
stämmer. det räknas endast om det höjer snittet. detta ändras dock iom "högskolereformen" 2010 då idrottsbetyget kommer räknas som vilket annat betyg som helst
Jepp, men de som gått ut gymnasiet innan 2010 då?
Jag måste börja med att säga att jag vet faktiskt inte.
Jag har aldrig förstått vad ett betyg i "Idrott" (det heter väl så numera) ska tjäna till.
Ska man ha lättare att ta sig in på teknisk högskola/få jobb för att man är duktig på att spela innebandy?
Varför är det främst bollsporter som räknas?
Jag har aldrig hört talas om någon som fått köra dragracing på skoltid, och fått bra betyg för sina låga 60fots tider.
Jag har aldrig hört talas om en skola som har cyklat mountainbike/BMX eller åkt skateboard/snowboard på sina lektioner.
Värja och florett fick vi prova på om vi ville på våra gympalektioner, men det kan bero på att vi hade en olympisk medaljör i dom grenarna som gympalärare, jag tror dock inte att det var betygsgrundande då det var frivilligt, men jäkligt kul var det.
Idrottsbetygen kan avskaffas direkt, och ersättas med godkänd/ej godkänd baserat på närvaron istället.
håller med till fullo.
jag går nu i tvåan på naturlinjen och sliter på. har hittils klarat mvg i allt utom idrotten pga ett sedan tidigare trasigt knä. om ett dåligt idrottsbetyg ska hindra mig från att komma in dit jag vill vet jag inte vad jag tar mig till.. helt ologiskt, idiotiskt och korkat. vafan gör det för skillnad på en teoretisk utbildning..

En bekants dotter ville söka till någon frisörutbildning, här i Umeå är det tydligen en av dom hösta intagningspoängen för den utbildningen.
Hon la ner sitt tävlingssimmande för att träna mer annat (läs bollsporter) för att få bra betyg i idrott, simmning är inget som betygssätts på idrotten tydligen, eftersom väldigt många inte kan simma?![]()
Sen tycker jag att det är minst lika idiotiskt att betygsätt estetisk verksamhet.
Men men, lika bra att man lär sej att livet inte är rättvist redan i den åldern....
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |