Kan hojjen stanna av fukt???

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Var ute en sväng med en polare i går innan festligheterna drog i gång för kvällen. Och självklart så börjar det vräka ner nåt helvete från himlen! Så vi saktar ner och tar det lungt och styr kosan hemmåt. Men efter en stunds tourande på en väldigt våt vägbana så börjar hojjen blöddra och bete sig väldigt konstigt för att sen stanna helt! Eften en stunds funderande på hur vi skulle lösa problemet (10-15 min) provade vi och putta igång skrället! (Har nämligen väldigt dåligt batteri) Och visst f-n går han i gång!
Nu till min fråga: Kan det vara så att det blev för fuktigt? Har ingen bättre förklaring till det... Vad tror ni???
 

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Vetetusan om det är samma problem, men pappas förra cykel vägrade starta dagen efter det hade regnat. Det visade sig att det var oxid på några säkringar. Kan vara värt att kolla kanske.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Det kan vara så att fukt tränger in i kontakten till sidostödet och därför blir det som du beskriver här ovan. Har själv råkat ut för just samma sak en gång i tiden. Gör rent kring kontakten och spraya med fuktdrivand spray, det funkade för mig iaf.
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Hande po min moppe oxa.. vagrade starta efter ja kort lite i regnet.. kom aldrig po vad det var for nagot.. kan vara att det kommer in vatten i tandstiftet.. fast det kanske ar mindre risk po din hoj.. min moppe var en crossmoppe o de kom latt in vatten dar..
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag vet inte mycket i ämnet men... är det inte så att en bensinmotor inte kan gå under vatten, till skillnad från en disel?

fast nu har ja ju inte hjälpt er nått..
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mikey skrev:

Nu till min fråga: Kan det vara så att det blev för fuktigt? Har ingen bättre förklaring till det... Vad tror ni???

Finns en avluftningslang för bensintanken på bladen som kommer fram någonstans bakom motorn ganska nära marken? En polare hade problem med sin blade när det ösregnade, på något sätt blev det "lock" för slangen, kom dit vatten vid slangens ände på något sätt, så att det blev vacuum i bensintanken, och hojen stannade pga soppabrist... Efter att ha stått still några minuter så startade den igen, körde en bit till i ösregnet, så stannade den igen. Efter många, många, många timmars test hittade han problemet... Han kortade ner avluftningsslangen lite och la den lite annorlunda, så funkade det finfint. Vem vet, är kanske fler än han som drabbats....

/B
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Mikey skrev:
Nu till min fråga: Kan det vara så att det blev för fuktigt? Har ingen bättre förklaring till det... Vad tror ni???
Ja, du tror rätt. När det är väldigt blött ute så sprutar det upp vatten lite överallt, speciellt framtill på motorn där de flesta har sina tändstift.
När fukten når in till tändhattarna, eller andra tändningsdelar, skapas krypströmmar som leder ström på helt andra vägar än vad som är tänkt.
Detta gör att hojen går dåligt och kanske till slut dör helt.
När du sedan står still så skvätter inget vatten upp längre och värmen från motorn torkar fukten runt tändningsdelarna. Så efter ett par minuter så brukar man, som du märkte, kunna starta igen.

/Micke
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tackar för tipsen! Det mest troliga är nog som benkar säger. För det var precis som när jag måste slå på reserven, för den inte får soppa som den ska... (men soppa hade jag!) Men men det är inget jag orkar fixa i sommar, det regnar ju ändå så sällan :rolleyes:

Och gör det de tar jag firmabilen :D
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
kaZmur skrev:
Vanligt moppe problemas...

Eeeh... Min gamla RD350 dog på ena cylindern en gång när jag hamnade i en snöstorm. :eek: Den toppade 70km/h på 5:an. (Inte för att jag ville köra fortare...men...)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Den får i sig vatten när det regnar och så dör den...
Tro det eller ej...
Men det är stiften som blir "blöta".
När den sedan står så torkar dom och hojjen hoppar igång.

Har råkat ut för det på min Fireblade..

Åtgärdas så här.

Alternativ 1 (vid akuta situationer)
Motorbromsa och växla ner så länge det går så försvinner det.
Så kan du åka en bit till.

Alternativ 2 så kan du ha i K-sprit i tanken vid regniga dagar så går det kanon bra. :tummenupp


Så nu sätter jag mig och inväntar förståsigpåarna som säger att detta inte är sant! :fakta
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
Re: Re: Kan hojjen stanna av fukt???

benkar skrev:
Finns en avluftningslang för bensintanken på bladen som kommer fram någonstans bakom motorn ganska nära marken? En polare hade problem med sin blade när det ösregnade, på något sätt blev det "lock" för slangen, kom dit vatten vid slangens ände på något sätt, så att det blev vacuum i bensintanken, och hojen stannade pga soppabrist... Efter att ha stått still några minuter så startade den igen, körde en bit till i ösregnet, så stannade den igen. Efter många, många, många timmars test hittade han problemet... Han kortade ner avluftningsslangen lite och la den lite annorlunda, så funkade det finfint. Vem vet, är kanske fler än han som drabbats....

/B
har ibland samma symptom på våra elevcyklar (gsx-750) det har vid vissa tillfällen varit ca: 7-8 stycken som stannat nästan samtidigt, letat fel som galningar utan att hittat ngt. speciellt, det visade sig så småningom att ventilationen i tanken blev blokerad, men öppnar man tanklocket så går det igen.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Re: Re: Re: Kan hojjen stanna av fukt???

Inga fel ???????
står det inte "made in japan" på dom :p

kör försiktigt.


pro ;-) skrev:
har ibland samma symptom på våra elevcyklar (gsx-750) det har vid vissa tillfällen varit ca: 7-8 stycken som stannat nästan samtidigt, letat fel som galningar utan att hittat ngt. speciellt, det visade sig så småningom att ventilationen i tanken blev blokerad, men öppnar man tanklocket så går det igen.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hörrö du du!

Jag fick samma problem som du snackade om idag. Körde i störtregn på motorvägen, och varje gång jag var tvungen att släppa på gasen så ville den DÖÖöööö.....

Vid varje trafikljus fick jag stå och tokvarva.

Och den blöddrade som fan, fick hålla gasen still. Inga oväntade rörelser för då ville den dö. Och vid motorbromsning knallade den på som faaaaan!

Jag har ett öppet K&N filter så jag trodde att det kunde vara så att vatten sugdes in i förgasarn?? Det där med tändstiftet värkar lite konstigt kanske?


Men är det skadligt för motorn med vatten i insuget eller någon annan stans?? Och brukar det bli symptom att den går för snålt när det är blött ute???


tacksam för svar!


/Zana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top