Kan hjärtat stanna på en? *OT*

Mitt hjärta har också betett sig underligt ibland. Det liksom känns som att det sitter i halsen och är på gång att hoppa ur kroppen ibland, för man känner slagen så himla tydligt. Det är väldigt obehagligt, men tillslut försvinner det.
Jag var på vårdcentralen förra året och EKG och allt var fint, vi kom fram till att skolan kunde vara en bidragande orsak [stress, mådde dålig där etc]
Så, när sommarlovet kom slutade det men började igen detta året.
Misstänker att det bara är stress. Dör jag så får ni fan ta och stämma Älvsjö Vårdcentral åt mig!

har en stor (cool komis) som fick konstaterat hjärtsvikt käkade hjärtmedicin
i flera år men blev ej bättre så han bytade doktor som konstaterade att
han led av ångest fick lyckopiller och slängde sin hjärtmedicin. bara ett tips
bland andra/lycka till.

Jag tackar för alla inlägg. Skönt att höra att det är så pass vanligt. Ska dock ringa doktorn imorgon (för säkerhets skull), eftersom det bara blir värre och värre...

Mito mannen skrev:
Det är säkert bebin som sitter o småjävlas med dig inifrån:)
Du har delvis rätt. Bebben tar plats och det gör att jag känner mina hjärtslag lättare.(Besked från sköterska). Hon ska få igennär hon kommer ut.. :rolleyes:

cRoC skrev:
Jag får också kramper i hjärtat ibland (sällan), är det normalt? Nån gång om året hugger det till såpass att man inte klarar att stå upp..
Samma här. Har fått höra att det inte är hjärtat, utan muskler runt om. (Tack o lov)

KawaChris skrev:
Doktor KawaChris ställer diagnosen: födselstress :mattias :)
Tja, kan man bli annat när man vet hur hon ska komma ut?!! Vad kostar den konsultationen...? :D

Tror inte på diagnosen panikångest (inte i mitt fall). Jag känner själv hur hjärtat hoppar till. Men skulle det hålla i sig, tror jag mycket väl att man kan få det. För det är grymt jobbigt..

Men än en gång: TACK!!! :tummenupp

Jag började uppleva liknande besvär i den vevan jag började jobba på allvar efter alla år i skolan, kändes som hjärtat "kippade efter andan" för att sedan smälla igång med kraftfulla slag som kändes ordentligt plus viss yrsel. Efter ekg-test som inte visade nåt konstigt kom det på tal i fikarummet(tjänstemän och småchefer allihop) och det visade sig att i stort sett alla känt samma sak nån gång. Stressrelaterat tydligen.
Men som många redan påpekat är det ju lämpligt att ta ett ordentligt ekg för att utesluta allt övrigt.

Som någon skrev tidigare: låter som lite förmaksflimmer i mina öron, men detta skulle ha visats på EKG:t om du hade det just när EKG:t togs.

Japp, sådär har jag också haft någon gång ibland. Inget farligt som det verkar, även om det är obehagligt. Kan dyka upp om man har förkylning i kroppen eller är lite uppe i varv. Om det hugger till i sidan (mjälthugg) så är även det en ganska vanlig sak. Om EKG ser OK ut bara så ska det vara lugnt.

vtwin skrev:
Som någon skrev tidigare: låter som lite förmaksflimmer i mina öron, men detta skulle ha visats på EKG:t om du hade det just när EKG:t togs.

låter inte som ett förmaksflimmer över huvudtaget...

säkert inget farligt, hade de varit minsta möjliga tvivel hade du fått en utförligare undersökning efter ekg:t. dom hade inte släppt hem dig med tanke på att du är hög-gravid. ta det lugnt bara, och vänta in nedsläpp! lycka till!

Nisse Järnet skrev:
Jag fick en bandspelare på bröstet i ett par dagar som spelade in allt :)

Haha det hade jag med för några år sedan.. bandspelar-ekg hette det har jag för mig. Hade grymma problem med hjärtrusningar och dom ville fånga ett sånt för att se vad det var. Gick naturligtvis flera dagar innan det hände något bara för att jag hade den där klumpiga bandaren på mig.

Någon skrev något om förmaksflimmer oxo, det märker man garanterat om man har.. förutom problemen med hjärtrusningar hann jag även med att få två "förmaksflimmer med hög kammar frekvens" innan dom fixade till mig. När jag hade hjärtflimmer blev jag väldigt, väldigt matt och hade lite halvsvårt att andas, kände typ som man tappade andan fast man andades helt vanligt.

Jag blev kvitt mitt "förmaksflimmer" i fredags, var på sjukan och fick elchock. :banana Troligtvis är det inte det du har eftersom EKG:t inte visade något, som någon redan sagt. Så gott som alla får väl konstig känsla i bröstet ibland och även om det oftast är någon helt annan muskel i bröstregionen verkar det oftast vara på "hjärtsidan", tyvärr.

Someone: Förmaksflimmer är inte alls säkert att man känner av, jag t.ex kände inte av mitt och visste inte om det förrän jag av en annan anledning gjorde EKG-test. Möjligtvis kan jag ha känt mig lite matt men inte så mycket att jag förstod att något var fel innan jag fått diagnosen. Hade iofs en "lätt" variant av förmaksflimmer, inte ens över 100 i puls typ.

Har man fått förmaksflimmer en gång är risken tydligen stor att man får det igen, så jag bara går och väntar. :(

Hoppas det löser sig för dig iaf exiteme, säkert inget allvarligt!

Xo skrev:
Din beskrivning stämmer mot symptomen från "flimmer".

=NEJ! :fakta

Det du upplever är sannolikt beskedliga extraslag. De flesta har sådana i olika grad. Man kan få fler/oftare av olika faktorer, som dålig sömn, kaffe, sprit, stress eller sannolikt som i ditt fall, graviditet.

Hjärtat är konstruerat så att om ett extraslag kommer "för tidigt" i sekvensen, så får man en sk kompensatorisk paus efteråt, dvs det tar längre tid innan nästa slag kommer. Detta kan upplevas som att hjärtat "stannar" ett tag. När sedan nästa slag till slut kommer har hjärtat hunnit fyllas mer och detta slag upplevs som kraftigare, ibland nästan obehagligt starkt, men helt normalt och ofarligt.

Men givetvis skall du jaga din doktor mer ifall besvären förvärras.

Edit: Enklaste sättet att kolla om man har förmaksflimmer är att ta pulsen. En typisk flimmerpuls är oregelbunden (kan dock vara svårt att avgöra vid höga frekvenser, men då skall man i alla fall åka in direkt för ett EKG).

Last edited:
Du ska snart föda barn....
Det hör liksom till att hjärtat slår lite konstigt.
Ibland kan det även klappa extra fort, långsamt eller på andra sätt.

Ta det med din barnmorska eller förlossning så lär du få ett bättre svar än av alla på SH

hjärtat

:tummenupp Tack för ditt svar för jag har oxå samma problem med mitt hjärta, då vet man att det är rätt vanligt då...........Hej hej :angel
Kjelle skrev:
=NEJ! :fakta

Det du upplever är sannolikt beskedliga extraslag. De flesta har sådana i olika grad. Man kan få fler/oftare av olika faktorer, som dålig sömn, kaffe, sprit, stress eller sannolikt som i ditt fall, graviditet.

Hjärtat är konstruerat så att om ett extraslag kommer "för tidigt" i sekvensen, så får man en sk kompensatorisk paus efteråt, dvs det tar längre tid innan nästa slag kommer. Detta kan upplevas som att hjärtat "stannar" ett tag. När sedan nästa slag till slut kommer har hjärtat hunnit fyllas mer och detta slag upplevs som kraftigare, ibland nästan obehagligt starkt, men helt normalt och ofarligt.

Men givetvis skall du jaga din doktor mer ifall besvären förvärras.

Edit: Enklaste sättet att kolla om man har förmaksflimmer är att ta pulsen. En typisk flimmerpuls är oregelbunden (kan dock vara svårt att avgöra vid höga frekvenser, men då skall man i alla fall åka in direkt för ett EKG).

Ta det lugnt lilla damen. Stannar hjärtat på dej så har du inga mer problem i livet, det lovar jag. Bra att kolla upp så man inte går och utvecklar panikångest istället.

exiteme skrev:
. Tänk om hjärtat stannar på en...?! Hjälp! Någon medicinkunnig här...?

foppa skrev:
låter inte som ett förmaksflimmer över huvudtaget...

Inte :confused:
Kan inte du förklara för mig hur ett förmaksflimmer känns för de som har det då?
Finns det inte "små" akutflimmer som kan kännas ungefär som hon har beskrivit det hon känner?
(Detta är ingen kritik el. liknande utan jag vill veta helt enkelt)

Last edited:
vtwin skrev:
Inte :confused:
Kan inte du förklara för mig hur ett förmaksflimmer känns för de som har det då?
Finns det inte "små" akutflimmer som kan kännas ungefär som hon har beskrivit det hon känner?
(Detta är ingen kritik el. liknande utan jag vill veta helt enkelt)

Själva förmaksflimret brukar inte kännas så mycket, förutum om det får hjärtat att gå väldigt fort, ett sk snabbt förmaksflimmer. I så fall påverkas även hjärtats förmåga att pumpa effektivt, och man kan få minskad hjärtminutvolym och blodtrycksfall, som i sin tur kan ge trötthet, svimningskänsla, yrsel. Dessutom kan det förstås kännas hur hjärtat klappar fort och oregelbundet.

De flesta ff är annars relativt symtomlösa, och ger ffa inte bröstsmärtor. Vanligen upptäcks dessa "by accident" på EKG som tas av andra orsaker. Ett ff är dock vanligen en sjukdom hos gamla människor med "gamla" hjärtan, och är ganska ovanligt hos yngre.

Oj, här skulle jag kunna skriva ett par sidor!

Har sedan 15 års ålder (är 30 nu) haft problem med hjärtklappningar, detta har ofta uppkommit i samband med psykisk eller fysisk påfrestning.

Jag fick göra en massa EKG & blodpreovsundersökningar när jag va 17, men man hittade inget fel på mig, utan konstaterade att det var normalt.

Inget som direkt stört mig, men i september förra året så var det INTE skoj,,,
Hade varit på en ganska "blöt" kräftskiva hos min granne, & ramlade hem vid 7 tiden på morgonen.
Fick hjärtklappning på förmiddagen som bara vägrade gå över, efter en timma infann sig paniken & kallsvetten började rinna, yrsel etc.

Grannen skjutsade mig till närsjukhuset, där som omedlebart ringde ambulans & jag fick åka in till SÖS...(kul..)
Minarytmik höll igång 17 timmar..... :gnissla och dom sa att om det inte var borta på morgonen så skulle dom söva ner mig, stanna hjärtat med el...& starta upp det, & på så sätt få det att återgå till normal takt igen...

Jag var inte så kaxig kan jag väl säga....det var jävligt obehagligt...min puls var ca 220 slag / minut under 17 timmar...
Dagen efter kändes det som att jag springit marathon...var helt slut.

Lyckligtvis har detta ej kommit tillbaka, min teori är att cigaretter & ganska mycket alkohol på festen var banditen....

Otäckt med hjärtat, eftersom det ju är den viktigaste delen i kroppen...man blir helt enkelt så jävla rädd!!

Men i ditt fall är det säkert helt normalt, med tanke på graviditeten!

/Klas

De flesta ff är annars relativt symtomlösa, och ger ffa inte bröstsmärtor. Vanligen upptäcks dessa "by accident" på EKG som tas av andra orsaker. Ett ff är dock vanligen en sjukdom hos gamla människor med "gamla" hjärtan, och är ganska ovanligt hos yngre.[/QUOTE]

ok då år jag född med ett gamalt hjärta fick mitt första flimmer när jag var 26 :huvet :rofl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT