Kan glögg bli för gammal?

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Som i ämnet, hittade en flaska glögg låååååångt inne i ett skåp. Vanlig Blossa 10% glögg, oöppnad.

Okänt inköpsår på den, fast frågan är ju om den kan bli för gammal?:fyllisar

Hittade en Dufvenkrooks i ett skåp och funderade på samma sak. Så här står det gällande den.

Hållbarhet:
Dufvenkrooks glögg kan drickas så länge som man tycker att den smakar bra. Det finns inga generella tider för hur länge produkten kan sparas. Vid lagring minskar kryddigheten och produkten erhåller en tydligare starkvinskaraktär. Glögg som lagrats en tid kan få en fällning i botten, vilket består av kryddor och färgämnen.

Dufvenkrooks Julglögg, Vaniljglögg och Hjortronglögg är försedda med ett bäst före datum på ett år i syfte att produkterna inte ska säljas i butik därefter.

JAg tyckte dock det var lite för mycket fällning i den för min smak. Kostar inga stora pengar att köpa en ny istället (vet inte hur många år den stått där).

smaka?
Smakar det skit, in i frysen med den, äcklig alkohol går att dricka om den är tillräckligt kall ;)

Starkvinsglögg, 15% eller mer, kan sparas lääänge men vanlig vinglögg riskerar att må dåligt. Bara öppna och smaka!

Om den bara smakar "halvruskigt" så kan du göra glöggsås på den. Höjdartillbehör till en god köttbit.

Då är det väl bara att värma på och smaka, kanske gör flyttstädningen lite roligare....

Bra tråd. Jag har 5 flaskor från olika årtal!:rolleyes:

Hittade en 10 år gammal flaska, inga problem med den iaf (oöppnad dårå)
Klart det inte e några problem med den när den e oöppnad, det är när du öppnar den det kan bli problem ;)

(Japp det va en stor jävla sten i ett växthus men kunde inte låte det vara;))

lånar tråden, hopaps det är okej

nån som vet hur det är med öl? öl som gått ut för ca 1 år sen i glasflaska.

lånar tråden, hopaps det är okej

nån som vet hur det är med öl? öl som gått ut för ca 1 år sen i glasflaska.

Öl har hållbarhets tid. Drack lite gammal öl i somras och men den hade fått till lite jäsning igen och smaka bättre än vanligt :D

okej chefen sa att "det är inga problem" men jag misstänker också att han har en osund relation till alkohol :S

Desto högre alkoholhalt, desto längre hållbarhet...

Köpte en Blossa starkvinsglögg (15% dock), 3 års hållbarhet för den frallan.
Sen beror det mycket hur den förvaras också, svalt och mörkt är ju optimalt som bekant.
Så du kan nog svepa ditt glüwein utan några probs.

3 års hållbarhet för den frallan.

3 års "bäst före" möjligen...
Hållbarheten är ännu längre...

När vi jobbade i samma hus som "Vin & Sprit" sa en som jobbade på just glögg-avdelningen(?) att starkvinsglögg smakar bäst när den sparats i minst ett år....

En gammal glögg är som en brittisk hoj.. Tolka själv:rolleyes:

Testade förra årets årgångsglögg från Blossa idag. Flaskan öppnades förra första advent och styrkan är 15%.

Betyg: Helt ok faktiskt. Varken konstig smak eller konstig i magen.

Mitt råd: värm upp och servera :tummenupp

Starkvinsglögg som är oöppnad borde hålla tiotals år. Portvin, Madeira och liknande starkviner med ung samma alkoholstyrka har ju i vissa fall hållbarheter på en bra bit över 100 år.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back