Kan folksam kräva detta?

"Enligt en insatt källa inom försäkringsbranchen så kostar vi sporthojsåkare ca 2kr per inbetalad krona, märkligt att dom höjer premien hela tiden..."

Alla kör inte sporthoj...det man förlorar på sporthojjar tar man igen på andra...


Ser att du inte fattade liknelsen med brädan, så jag ska försöka förklara:tummenupp

Byggföretaget säljer förmodligen en massa andra brädor...
Skulle de då ändå köpa in en som de bara kan få halva inköpspriset för...?

Men men, skit samma, det var ju inte frågan i detta fall :)
 
Man får många positiva effekter. Fler som reparerar hojarna istället för att bara byta till nya grejer. Repan på svingen poleras istället för att hela svingen byts till exempel. Det lönar sej för en verkstad att anställa en person som är duktig på att plasta, laga och lacka. Reservdelsbranschen blir lönsam vilket gör att fler fixar fram reservdelar, och utbudet gör att priserna sjunker överlag. Hojpriserna går ner på beggat och dessutom slipper vi en massa försäkringsbedrägerier, speciellt på hösten när svårsålda hojar försvinner i en sjö...

En lägre premie gör ju också att fler har råd att försäkra hojen, och dom som kör trafik har råd med halvförsäkring osv, och som Sekelj skriver så kommer fler att ta ansvar för sin körning eftersom det inte längre kostar 3-6000 spänn att totalskrota... Jag ser en framtid här.

Man får hoppas att bolagen i ännu större mån också differentierar priserna på självriskerna, tänker framförallt på vagnskada & stöld. Kan man själv som kund variera nivån på självrisken och på så sätt styra över sin premie tycker jag vi är något på spåren.

Visst, jag vet att det går att göra i viss mån på vissa bolag, men jag menar mer personligt profilerad så jag får välja en premie/självrisk som passar just mej.

Att bolagen ställer krav eller gör det valbart att utbilda sej för att påverka premie/självrisker är givetvis bra.
 
Jag är mer skeptisk då vi har för höga lönekostnader och Sverige är en för liten marknad för hojdelar. Synd att ALLT med motor är så satans dyrt här i Schweden.

Man får många positiva effekter. Fler som reparerar hojarna istället för att bara byta till nya grejer. Repan på svingen poleras istället för att hela svingen byts till exempel. Det lönar sej för en verkstad att anställa en person som är duktig på att plasta, laga och lacka. Reservdelsbranschen blir lönsam vilket gör att fler fixar fram reservdelar, och utbudet gör att priserna sjunker överlag. Hojpriserna går ner på beggat och dessutom slipper vi en massa försäkringsbedrägerier, speciellt på hösten när svårsålda hojar försvinner i en sjö...

En lägre premie gör ju också att fler har råd att försäkra hojen, och dom som kör trafik har råd med halvförsäkring osv, och som Sekelj skriver så kommer fler att ta ansvar för sin körning eftersom det inte längre kostar 3-6000 spänn att totalskrota... Jag ser en framtid här.
 
Angående att sporhojar skulle kosta 2000kr per inbetald krona. Glöm det.
Helförsäkring på en sporthoj landar på 10-15000, lågt räknat.
10000*2000 = 20 000 000

Skenförsäkrare är också parasiter. Och de skäms inte heller för att det stjäl av andra.
:huvet

Inlägget du förmodligen syftar på, påstår att 1:- kostar ca 2:-
 
Hur långt hade hojen gått? Hur många mil hade din far åkt på den? hur många mil har du åkt på den? varför har du betalt den/lånat pengar? Varför nämna för FB att det finns lån om hojen inte är säkerhet för lånet?
Har du/din far hojen på avbetalning så vill FB veta om det finns skulder på hojen som ska lösas!!!!!! :va :va :va :va

Lite OT men hur många banker lånar ut deg till någon som vill ha motorcykeln som säkerhet.
Hojen är ju ingen säkerhet direkt.

(inget direkt mot dig nu men du tog upp just detta i ditt inlägg)
 
Lite OT men hur många banker lånar ut deg till någon som vill ha motorcykeln som säkerhet.
Hojen är ju ingen säkerhet direkt.

(inget direkt mot dig nu men du tog upp just detta i ditt inlägg)

Finns många banker som har MC-lån... men visst, de flesta är såkallade blancolån.

Sen brukar de även kräva helförsäkring eller dylikt på sådana mc´s har jag förstått.
 
Lite OT men hur många banker lånar ut deg till någon som vill ha motorcykeln som säkerhet.
Hojen är ju ingen säkerhet direkt.

(inget direkt mot dig nu men du tog upp just detta i ditt inlägg)

Skulle gissa att alla banker lånar ut pengar till ngon som väljer att ha mc som säkerhet. mc, bil båt hus osv osv.. Som sagt, MC lån finns det något som heter.

(Lite sämre ränta än bil, så hävda att din mc är en bil för bäst ränta! ):tummenupp
 
Fan de måste kännas skönt :tummenupp Va blir de för hoj nu då? Jag ska nog skriva hojen på farsan nu det verkar vara bäst så :D

Gör det. Sen kan dom som inbillar sig att försäkringbolagen inte lurar dom fortsätta betala sina miljonpremier. Många verkar blanda ihop rättrådig med lättlurad.
 
Yeah

om vi alla skriver hojen på farsan får vi alla billig premie ett tag tills dom höjer så kanske det blir lika premie för alla sen slipper vi SKENFÖRSÄKRINGAR

fy fan vilka försäkringsbolag vi har borde införa att bara den som står på försäkringen och hojen får bruka hojen
 
Yeah

om vi alla skriver hojen på farsan får vi alla billig premie ett tag tills dom höjer så kanske det blir lika premie för alla sen slipper vi SKENFÖRSÄKRINGAR

fy fan vilka försäkringsbolag vi har borde införa att bara den som står på försäkringen och hojen får bruka hojen

hur tänker du nu?
 
Kanske just därför FB bestämde sig att betala ut ersättning för dem insåg att det inte handlade om någon skenförsäkring

och svar till Bollebus så beror det på vilken typ av försäkring man väljer vem/vilka som får använda den.
 
Last edited:
Kanske Lite Ot Men Jag Har Inte Skrivit Nått På Länge

Jag tycker ändå att skenförsäkring är ett utav dom bästa alternativen som finns ute på marknaden idag..
På mej a la 87 tusen riksdollars för min lilla slöa 600
och på morsan så "snor billigt" som 30 tusen pistoler.

Jag menar det finns juh egentligen ingen anledning till att jag ska betala mongolid mycke pengar, jag som bara kör på dagen när det är ljust men inte för ljust, är det sol så finns det risk för bländning så då håller jag mej inne och sen har jag alltid dubbla reflexvästar på mej och har till o med täckt in hojen med reflexvästar, förutom vid framljuset för det måste vara tänt och synas ordentligt så därför kör jag alltid med heljus på:tummenupp
I kurvor kör jag väldigt sakta för där kan det komma bilar som genar över på min sida och på raksträckorna så kör jag extra sakta för jag ser oftast inte slutet av vägen, och man vill juh vara beredd!:tungan
Ibland gasar jag på lite så att hojen inte ska sota igen, men då brukar jag hyra ett flygfält ensam som jag springer runt som en dåre på o plockar upp all skit, då känns de säkert och därför kan jag gasa ur hojen ordentligt på ettan typ till strax efter hundra men då blir det som oftast läskigt så då brukar jag nöja mej för dagen o åka hem. :)
orättvist de där med försäkringar!

i vart fall: kul att du fick tillbaka pengen!
 
Jag tycker ändå att skenförsäkring är ett utav dom bästa alternativen som finns ute på marknaden idag..
På mej a la 87 tusen riksdollars för min lilla slöa 600
och på morsan så "snor billigt" som 30 tusen pistoler.

Jag menar det finns juh egentligen ingen anledning till att jag ska betala mongolid mycke pengar, jag som bara kör på dagen när det är ljust men inte för ljust, är det sol så finns det risk för bländning så då håller jag mej inne och sen har jag alltid dubbla reflexvästar på mej och har till o med täckt in hojen med reflexvästar, förutom vid framljuset för det måste vara tänt och synas ordentligt så därför kör jag alltid med heljus på:tummenupp
I kurvor kör jag väldigt sakta för där kan det komma bilar som genar över på min sida och på raksträckorna så kör jag extra sakta för jag ser oftast inte slutet av vägen, och man vill juh vara beredd!:tungan
Ibland gasar jag på lite så att hojen inte ska sota igen, men då brukar jag hyra ett flygfält ensam som jag springer runt som en dåre på o plockar upp all skit, då känns de säkert och därför kan jag gasa ur hojen ordentligt på ettan typ till strax efter hundra men då blir det som oftast läskigt så då brukar jag nöja mej för dagen o åka hem. :)
orättvist de där med försäkringar!

i vart fall: kul att du fick tillbaka pengen!

Han pappa fick tillbaka pengarna menar du? :va
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top