Kan folksam kräva detta?

orjan1

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
någonstans på landet
Hoj
no more
Min far äger en motorcykel med Folksams bas-försäkring pga. Det inte skulle finnas några speciella krav angående parkering och utlåning av motorcykeln. Nu har det tråkiga hänt den blev stulen när jag lånade den han har visat försäkrings bolaget att det är han som äger den. Allt som kan stå på han gör det han står som ägare, på försäkring och på alla kvitton det har nämnts att det finns ett lån så nu vill försäkrings bolaget att han ska visa låne papper som det står hans namn på för att försäkringen ska gälla. Det borde väl vara helt ointressant vem som har betalat den, det kan lika gärna vara en gåva från någon då finns det inga andra papper.
Så är det någon som vet om dem kan kräva detta eller inte?
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Nej... Det är inte helt ointressant vem som har betalat den. Så folksam kan kräva att få se lånepapper.

Själv skulle jag aldrig låna pengar för att köpa gåvor till andra personer än mig själv... Någonting säger mig att folksam tänker likadant.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Skenförsäkring är skitbra - tills det händer något...

Förvänta dig heller ingen hjälp av moraltalibanerna här på sh.com
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och lånet står alltså på dig!? Varför har ni då berättat för försäkringsbolaget att det finns lån på hojen?

Det kan ju inte vara en gåva om ni redan sagt att det finns lån på hojen!

Fullösningen är väl att ni skriver ett lånekontrakt med nån bakant att den bekante lånat ut pengar privat och räntefritt till din far!
 

njelger

Guest
Men visa dem pappret då !! Och förklara hur det ligger till med lånet och gåvan och allt. Åk gärna och säg det personligen. Så löser det sig nog. Glöm inte att skriva här vad de sa.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Du har tagit ett lån för att köpa en mc till din farsa? Tro mig... försäkringsbolagen nekar ofta utbetalning för bra mkt mindre "långsökta" förklaringar än så. Lycka till!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag anser att det är bra att försäkringsbolagen granskar försäkringsärenden där det finns tveksamheter. Speciellt där en skenförsäkring kan ligga till grunden!

Som jag har förstått så står din motorcykel/försäkring skriven på din far, medan du har tagit lån och betalat för motorcykeln?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Och lånet står alltså på dig!? Varför har ni då berättat för försäkringsbolaget att det finns lån på hojen?

Det kan ju inte vara en gåva om ni redan sagt att det finns lån på hojen!

Fullösningen är väl att ni skriver ett lånekontrakt med nån bakant att den bekante lånat ut pengar privat och räntefritt till din far!

även privatpersoner kan ju kolla om fordon är belånade vid köp så självklart kollar bolagen sånt, har själv använt vv:s sms-tjänst för o kolla belåning o sånt vid fordonsaffärer
 

orjan1

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
någonstans på landet
Hoj
no more
Ja jag har ett lån men lånet är inte "på" MC:n dvs MC:n är inte säkerhet för lånet. Och angående skenförsäkring vet jag inte om man kan kalla det citerar ur försäkrings vilkoren "Inga speciella krav beträffande säkerhetsdräkt, nattparkering, eller utlåning av motorcykeln." så folksam vet redan vid beställning av försäkringen att Mc:n ev kommer att köras av någon/några andra. Sen finns det ingenting i sveriges lagar som säger att man inte får ge bort saker sen att det kan vara urkorkat att göra på detta sätt är en annan sak. Det är inte olagligt att vara dum.

Sen är detta inget förarrelaterat, det som hänt kan hända vem, hur och var som hellst.
 
Last edited:

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Ur Folksams villkor:

"Vem försäkringen gäller för:
13. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada."
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Kom med din ålder o vad det det va för mc och årtal på denna så vi vet lite mer och dina körkortsklasser ABC***

en fråga varför stog den på din far
o vems e mc ? dvs vem kräver fb på en mc eller ersätting ? du eller din Far ?
då du ställer denna fråga ?
e mc hittad ?

//Robin
 
Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Ja jag har ett lån men lånet är inte "på" MC:n dvs MC:n är inte säkerhet för lånet. Och angående skenförsäkring vet jag inte om man kan kalla det citerar ur försäkrings vilkoren "Inga speciella krav beträffande säkerhetsdräkt, nattparkering, eller utlåning av motorcykeln." så folksam vet redan vid beställning av försäkringen att Mc:n ev kommer att köras av någon/några andra. Sen finns det ingenting i sveriges lagar som säger att man inte får ge bort saker sen att det kan vara urkorkat att göra på detta sätt är en annan sak. Det är inte olagligt att vara dum.

Sen är detta inget förarrelaterat, det som hänt kan hända vem, hur och var som hellst.

Dom är ute efter om du har ägarintresse i hojen och är den huvudsakliga brukaren.
Om det är så kallas försäkringsupplägget skenförsäkring och du kan få problem med att få ut någon ersättning, och i det fallet så stöder jag försäkringsbolaget hela vägen ut.
 

orjan1

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
någonstans på landet
Hoj
no more
Ur Folksams villkor:

"Vem försäkringen gäller för:
13. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada."

Och det bevisas genom vv och kvitto inte genom vem som betalat eftersom man kan ge gåvor till varandra.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja jag har ett lån men lånet är inte "på" MC:n dvs MC:n är inte säkerhet för lånet...

Du är väl medveten om att FB kan scanna igenom nätsiter av denna typ i samband med tveksamma ärendet? Till saken - finns inte hojen registrerad som säkerhet för något lån måste uppgifterna om lånet ha lämnats av Dig eller Din far? Då är det väl bara visa upp en av Din fars lånehandlingar, om han nu har något? Villa, lgh, bil, konsumtion eller liknande. Normalt lånar man ju upp med den säkerhet och den låneform som ger lägsta räntan...
 

orjan1

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
någonstans på landet
Hoj
no more
Kom med din ålder o vad det det va för mc och årtal på denna så vi vet lite mer och dina körkortsklasser ABC***

en fråga varför stog den på din far
o vems e mc ? dvs vem kräver fb på en mc eller ersätting ? du eller din Far ?
då du ställer denna fråga ?
e mc hittad ?

//Robin

Min ålder är 28 och har körkortsklasser AB, årsmodell på MC:n är fireblade -08

varför den stog på min far? för att den är hans, det är han som kräver fb på ersättning/MC eftersom han har noll koll på datorer och internet skriver jag här. Nej den är inte hittad
 

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Och det bevisas genom vv och kvitto inte genom vem som betalat eftersom man kan ge gåvor till varandra.

DET
ÄR
INGEN
MENING
FÖR
DIG
ATT
ARGUMENTERA
FÖR
DIN
SAK

DETTA
FORUM

MEDLEMMARNA
HÄR
ÄR
DOM
SOM
SKRIKER
ALLRA
HÖGST
I
DETTA
AVLÅNGA
LAND
NÄR
DET
GÄLLER
JUST
FÖRSÄKRINGAR
SOM
STÅR

ANDRA
ÄN
DEM
SOM
KÖR
DEM

VILKET ENKLAST KALLAS FÖR DUBBELMORAL DÅ MÅNGA AV DEM SOM SKRIKER, GNÄLLER & SKÄLLER OFTAST SJÄLVA JUST SÅ FINT SKENFÖRSÄKRAR SINA MOTORCYKLAR FÖR ATT HA RÅD MED SIN DYRA HOBBY
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
DET
ÄR
INGEN
MENING
FÖR
DIG
ATT
ARGUMENTERA
FÖR
DIN
SAK

DETTA
FORUM

MEDLEMMARNA
HÄR
ÄR
DOM
SOM
SKRIKER
ALLRA
HÖGST
I
DETTA
AVLÅNGA
LAND
NÄR
DET
GÄLLER
JUST
FÖRSÄKRINGAR
SOM
STÅR

ANDRA
ÄN
DEM
SOM
KÖR
DEM

VILKET ENKLAST KALLAS FÖR DUBBELMORAL DÅ MÅNGA AV DEM SOM SKRIKER, GNÄLLER & SKÄLLER OFTAST SJÄLVA JUST SÅ FINT SKENFÖRSÄKRAR SINA MOTORCYKLAR FÖR ATT HA RÅD MED SIN DYRA HOBBY

Och vem har du hojen försäkrad på då, farmor eller?
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
DET
ÄR
INGEN
MENING
FÖR
DIG
ATT
ARGUMENTERA
FÖR
DIN
SAK

DETTA
FORUM

MEDLEMMARNA
HÄR
ÄR
DOM
SOM
SKRIKER
ALLRA
HÖGST
I
DETTA
AVLÅNGA
LAND
NÄR
DET
GÄLLER
JUST
FÖRSÄKRINGAR
SOM
STÅR

ANDRA
ÄN
DEM
SOM
KÖR
DEM

VILKET ENKLAST KALLAS FÖR DUBBELMORAL DÅ MÅNGA AV DEM SOM SKRIKER, GNÄLLER & SKÄLLER OFTAST SJÄLVA JUST SÅ FINT SKENFÖRSÄKRAR SINA MOTORCYKLAR FÖR ATT HA RÅD MED SIN DYRA HOBBY

haha så sant...

Nu till ts: Så länge det inte finns en kredit på hojen så har dom inte ett skit med att göra var cashen kommer ifrån. Jag hoppas det löser sig för dig på ett bra sätt.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Och det bevisas genom vv och kvitto inte genom vem som betalat eftersom man kan ge gåvor till varandra.

Nej. Det måste inte vara personen som står på regbeviset som räknas som ägare. Eftersom det inte tillhör vanligheterna att en 28-åring skänker en 08ans Fireblade till farsan kommer de naturligtvis att ifrågasätta detta.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top