kan en elektronisk pulsgivare feltända

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo som rubriken säger så undrar jag om en elektronisk pulsgivare(pickup) kan feltända. misstänker feltändning på min motorcyckel då detta nästan skulle vara den sista anledningen till dålig effekt.

Självklar så kan den (eller de) vara defekt och ge felaktiga impulser (även om min erfarenhet är att givarna är mycket driftsäkra). Oftast så skall givaren placeras enligt vissa mått, mät och kontrollera. Kan naturligtvis finnas fler felorsaker som t.ex. dålig kontakt mellan givaren och styrenheten.

Köp/låna stroboskoplampa för att kolla när den tänder. Finns säkert nåt
streck på svänghjulet för det, annars får du fixa ett eget.
Sånt brukar stå i verkstadshandboken.
/u

ulf_lundin skrev:
/u
Har tyvär ingen verkstadshanbok. Jag får nog helt änkelt fråga någon som kan hjälpa mig. området känns lite bortom min kunskap.
:död

ulf_lundin skrev:
/u
Föresten glömde fråga om det känns några typ syptomer för om den feltänder. tänkte på ryckig gång eller så. bör jag misstänka feltändning även fast den går rent och vibrationsfritt?

Skulle tro den ska tända 10-15 gr före öd (länge sen jag mekade 2takt).
Lättkollat m stroboskop.

Lättare felsöka m mekbok, spec. om man inte är proffs.
/u

philsson skrev:
Föresten glömde fråga om det känns några typ syptomer för om den feltänder. tänkte på ryckig gång eller så. bör jag misstänka feltändning även fast den går rent och vibrationsfritt?

Har jag helt fel om jag säger; vid för tidig tändning stötig gång och vid sen tändning avgaspoffar? Och dålig effekt hursom..?

En felaktigt inställd tändning kan snabbt orsaka stora motorskador, så se till att ha rätt uppgifter om du skall meka själv. Kanske har du någon annan tråd i ämnet (orkar inte leta....), men har du kontrollerat de elementära sakerna som t.ex., kompression, bränsleflöde, tändstift/gnistan, spjäll/trottelläge m.m. innan du ger dig på att ändra tändningen?

SirCastic skrev:
En felaktigt inställd tändning kan snabbt orsaka stora motorskador, så se till att ha rätt uppgifter om du skall meka själv. Kanske har du någon annan tråd i ämnet (orkar inte leta....), men har du kontrollerat de elementära sakerna som t.ex., kompression, bränsleflöde, tändstift/gnistan, spjäll/trottelläge m.m. innan du ger dig på att ändra tändningen?
Jo det har jag gått igenom. hade fel stift nyligen och fick hål i kolven. men jag tycker de låter skumt att fel stift kan göra så bara. :S sen allmänt dålig effekt på motorn

cRoC skrev:
Har jag helt fel om jag säger; vid för tidig tändning stötig gång och vid sen tändning avgaspoffar? Och dålig effekt hursom..?
Jo precis det trodde jag också. men jag har inte haft några avgaspuffar :S

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage