Kan en Ctek reparera ett bilbatteri?

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hej!

Bilen slutade ladda och stannade till sist när jag kom körande och när jag ändå skulle lämna in den på 150 tkm servicen så bad jag Toyota-verkstaden kolla upp det på samma gång. Domen blev både generatorn och batteriet kaputt. Batteriet pga att det hade dragits helt tomt när generatorn slutade ladda.

Satte på Ctek:en och lät den ladda i ca ett dygn (den visade då att batteriet var fullt). Kopplade sedan ur generatorn och körde en dag med bilen, provade köra den med helljusen på + extraljusen samt starta den ett tiotal gånger med helljusen på och det märktes inte på nåt sätt på startmotorn att batteriet inte skulle orka:va Borde det inte märkas på ett tokslut batteri efter en sådan behandling eller:confused: Tycker iaf att det verkade rätt så ok...
Testaren som verkstaden använde var nån sorts Toyotas egna superbilbatteritestare med extra-allt. Kan laddaren så att säga reparera ett batteri? Tycker bara att det är onödigt att punga ut med 90€ ifall batteriet är i skick..

Tja.. låt verkstan testa batteriet med sin testare efter att du laddat det fullt med din ctek så får du fint svar...
Antagligen har de testat det urladdade batteriet och inte ens bemödat sig att ladda det först...

Batteriet dör normalt sett inte av en enstaka djupurladdning om man inte lämnar det urladdat en längre tid. Om man ändå skulle göra det så har Ctek:en ett avsulfateringsprogram som kan pigga upp batteriet rätt bra, särskilt om det är en lite större laddare.

Håller med Josef ovan, enstaka djupurladdningar dödar inte batteriet men en sak vet jag efter 17 år i eltruckbranchen, om ett batteri har blivit knäck på riktigt så kan igen laddare i hela världen rädda det. Avsulfateringsprogram eller ej.

Förmodar att de vill sälja ett nytt batteri med.Ett batteri dör inte av att gå ner helt

Kör vidare med det batteriet men var beredd på att KANSKE behöva byta batteri till vintern. När det är riktigt kallt på morgonen märker du om du har ett bra batteri eller inte...

Ok, tack för svaren.:tummenupp Jag böt generatorn idag så får väl se hur länge batteriet håller...

Byta batteri kan du ju lika gärna göra själv. Men så dyrt är inte ett batteri så det är värt att åka runt i en bil som kan vägra starta helt plötsligt.. Tycker jag iallafall :tummenupp

Klart jag kan, men har nu kört snart en månad utan problem så det känns lite onödigt..:tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!