Kan ej gasa fullt vid minusgrader

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Pendlar med en Kymco 250 scooter till och från jobbet.

Nu när det blivit riktigt kallt kan jag inte gasa fullt utan kanske bara 1/4 innan det tar stopp.

För ngn vecka sedan då det bara var ngn minusgrad släppte detta efter ca 10 minuters körning.
Men nu - vid minus 10 - släpper det inte ens efter 40 minuters körning.
På jobbet står den i garage och då tinar den upp och jag kan gasa fullt som vanligt på vägen hem

Den står i ett kallförråd under natten och jag har provat med en kupevärmare riktad mot motorn och förgasaren. Och vid start på morgonen är förgasaren ljummen av varmluften men det hjälper inte.

Finns det något annat ställe som det kan frysa på?
Eftersom jag kan gasa litegrann antar jag att vajern inte frysit mot höljet.

Vad menar du med "inte gasa fullt"? Suckar motorn när du gasar mer än 1/4-dels gas? I så fall går motorn för magert i den kalla luften. Testa i så fall att höja trottelnålen. Eg skulle du nog även behöva byta till större munstycken särkillt om det är en 2t-motor för dom mår inte bra av att gå magert.

Eller går det verkligen bara gasa 1/4-del rent fysiskt? I så fall har nog någonting frusit. Testa att köra med 10% e85 i bränslet så isar det mindre.

Motorn är lättstartad och går rent.

Men det tar fysiskt stopp vid ca 1/4-dels gas.
Skall prova med lite E85 .

Då skulle jag nog kolla så att inte gasvajrarna på något sätt blivit klämda eller att nåt ligger löst vid förgasarna.

låter som en ispropp någonstans vid vajern eller rent av i gashandtaget.
Jag hade tagit loss gashandtaget och kollat om vajrarna går hela vägen där eller om det är stopp där med..

Jag hade en Rieju Drac när jag körde moppe och när den stått ute i rejäl kyla så var gaswiren frusen och gick inte öppna nåt större. Tog loss wiren å sprutade i krypsmörja/rostlösande typ, sån där tunn jävla smörja som inte blir tjock när det blir kallt. Sonax ungefär. Blev kalas.

Allt ovan förutsatt att wiren inte är trasig eller ligger klämd såklart.

Hade samma problem på min kinascooter för ett par år sedan när jag körde vinter. Eftersom det funkade runt -5 men inte under -10 så kom jag fram till att det nog inte var is utan smörjan i vajern som stelnade.
Jag tog in wiren, fyllde den med wd40 över natten för att lösa upp fettet och sedan blåste jag ur geggan med PTFE-spray som ju är relativt långtidssmörjande och inte stelnar. Inga mer problem efter det och då körde jag ner till -20.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back