Kan du något om VVS?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det gör inte jag. Ingenting alls faktiskt. Och det blev tydligt när jag skulle försöka byta två packningar i en läckande FM Mattsson-blandare i köket. Så vitt jag förstår så måste den lossas underifrån för att gå att ta isär så att packningarna går att byta. Men hur 17 gör man för att rubba den inringade muttern?! Försökte med en mycket stor polygrip. Fick inget bra grepp. För trångt. Var på Biltema och tänkte köpa en "kranmutternyckel" (se bild) som i katalogen såg ut att vara exakt vad jag behövde. Men när jag höll den i min hand i butiken kändes det inte så.

Vad ska jag göra?! :confused:

Bifogat

• ror.jpg
    ror.jpg
    58 KB · Visningar: 300
  • 86-030_l.jpg
    86-030_l.jpg
    5.6 KB · Visningar: 245
Fast nyckel modell stor ?

Lite 5-56 på muttern före så den blir motiverad o lossna.

Har pysslat med det där själv relativt nyligen. Jävlar vad jag skrek o svor. Blödande knogar och svettdränkta t-shirts är resultatet, förutom läckande kranjävlar o rör så jag fick börja om med allt. Jag hade inga flashiga verktyg utan körde med en liten skiftnyckel och tålamod.. :näsblod

Ursäkta spam, jag tillförde absolut inget. :rofl

Fast nyckel modell stor ?

Lite 5-56 på muttern före så den blir motiverad o lossna.

Funkar inte, man måste kunna trä på verktyget. :mad:

EDIT: Såg att du hade en annan typ av infästning än jag hade. Kanske går med en fast nyckel ändå.

Last edited:
Är du säker på att du behöver plocka bort hela blandaren för att byta tätningar? Dom jag sett byter man uppifrån så att säga. Titta in på FMM:s hemsida, dom kanske har anvisningar till din blandare.

Finns en speciell nyckel för det där som brukar följa med när man köper en ny blandare. och den vet man ju precis var man lagt efter 7 år när man ska byta packning. :p (ej den som bilden visar)

Finns inga vitalapackningar som kräver att du måste ta bort hela blandaren.
Ere O(eller X)ringarna du ska byta behöver du endast lossa den stora muttern på ovansidan och då kommer hela skiten isär.
Den enda packning som sitter där under är en O-ring som ska täta mot diskbänken.

Precis. Funderade också på varför han skall riva av hela blandaren.......

Finns inga vitalapackningar som kräver att du måste ta bort hela blandaren.
Ere O(eller X)ringarna du ska byta behöver du endast lossa den stora muttern på ovansidan och då kommer hela skiten isär.
Den enda packning som sitter där under är en O-ring som ska täta mot diskbänken.

Försökte lossa den som är markerad nummer 3 på sprängskissen. Sitter som berget. Min jättepolygrip kunde inte rubba den och jag blev orolig att spräcka skiten. Vad göra?

Bifogat

• 38837.jpg
    38837.jpg
    147.8 KB · Visningar: 662
Försökte lossa den som är markerad nummer 3 på sprängskissen. Sitter som berget. Min jättepolygrip kunde inte rubba den och jag blev orolig att spräcka skiten. Vad göra?
Det finns ett speciellt verktyg till nr 3 (en ringnyckel som passar)
Du kanske kan låna ett där du köper utbytesdelarna?
Du är på rätt väg, det är nr 3 du ska lossa för att kunna serva blandaren.

Jag vet, det borde gå. Polygripen är jättestor men slirar ändå. Vill inte ta i för kung och fosterland om ”muttern” och riskera att ha sönder den. Inget husmorsknep?

Tja, det stämmer att det finns ett speciellt verktyg för att lossa muttern. Eftersom muttern är relativt klen(tunn) så klämmer du bara åt muttern med en polygrip, det är därför du behöver en speciell nyckel(som en stor ringnyckel,typ), den fördelar trycket på hela mutten. Ibland kan det gå med en polygrip men det räcker med att den har ärjat lite så är det kört.

/Skager

Om du får loss skiten, byt både insatsen och tätningsringarna. (Många som just missar det sistnämnda.)

Problemet med en Polyfrip är att du trycker lätt sönder den mjuka mässingsmuttern vilket gör att den bli oval och kommer bara sätta sig hårdare ju mer du trycker.
Det e viktigt att man fördelar kraften jämt över hela muttern.
Verktyg borde du få låna där du handlar reservdelarna. Sen ere bara att lägga på nyckeln och sedan ge den några snytingar med baksidan av Hajnyckeln så borde saken vara biff.

Problemet med en Polyfrip är att du trycker lätt sönder den mjuka mässingsmuttern vilket gör att den bli oval och kommer bara sätta sig hårdare ju mer du trycker.
Det e viktigt att man fördelar kraften jämt över hela muttern.
Verktyg borde du få låna där du handlar reservdelarna. Sen ere bara att lägga på nyckeln och sedan ge den några snytingar med baksidan av Hajnyckeln så borde saken vara biff.
Tack för tips! Köpte reservdelssatsen på Bauhaus - känns inte som de har eller lånar ut verktyget. Men jag kan ju fråga. Satan vad krångligt detta blev...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti