Kan du lebba?

Kan du lebba (spruta saliv från undersidan av tungan)?

• Antal röstningar
    0
Hah det där hade jag glömt bort.

Kan inte men kan inte heller komma på att jag någonsin riktigt försökt. Under högstadietiden kommer jag ihåg att det var några som roade sig med det. Tror de kallade det "tischa" eller nåt liknande.

Jag trodde att den förmågan vaccinerades bort i slutet av nittiotalet. :rolleyes:

Mest sprut får man om man gör detta precis efter en rejäl gäspning. Kan dock funka annars oxå.

Gapa stort, ca 70-80%, lyft tungan och ha tungspetsen nära gomseglet, sen skjuter du fram tungan och DÅ ska det spruta.
Jag provade nu precis utan att gäspa, då kom det ingenting. Efter en gäsp kan man spruta 2-3 ggr ungefär. En fejkad gäspning brukar riktigt bra.

Hänger du med?

Tack för tipset, jag lyckades! Dock bara en gång av flera försök, så det var nog mest bara flyt... Och det kom inte så mycket, och det sprutade inget ur munnen. Bara typ droppade ner i munnen. Så jag får försöka vidare!
Fejkgäspningen funkade riktigt bra, var precis efter en sån som jag lyckades!:tummenupp

I skolan kallade vi det för strila...
Lärde mig aldrig göra det på beställning men det händer ju ibland när man gäspar.

Haha, det där hade jag nästa glömt bort :). Självklart kallade vi det för lebba. Kan det vara ett göteborgsuttryck? :confused:

Vi kallade det också för att lebba. Tror också det är ett göteborgsuttryck.
Hade en i klassen som skickade iväg riktiga spottkobrastrålar.

Det heter Hulla och jag kan inte göra det på beställning, men ibland så händer det. :)

Det heter faan "hunna" och är känt sedan förhysterisk tid.
Jag är champ på denna klassiska konst.
Dubbelstråle på minst 2m utan att jäspa först :totaltvärdelöstmenskojibland

Mula - trycka snö i ansiktet/nacken på någon?

Japp. Fast jag har hört från många att orden betyder samma sak. Jag har dock för mig att gira är när man tar snö i näven och trycker upp/roterar i någons ansikte medan mula är när man pressar ner deras ansikte i snön och göttar runt.

Jag kan definitivt HULLA. I högstadiet var det vinna eller försvinna så jag hade inget annat val än att lära mig det. Jag har full kontroll på den körteln :tummenupp

De som inte kunde hulla hullades :död

Jag har aldrig hört något namn på fenomenet.
Jag har gjort det, men kan inte kontrollera det.

Är det inget som har varit med om det i några pinsamma situationer.
Tex, man sitter på ett möte och diskuterar ett tråkigt men viktigt papper.
Man gäspar lite diskret, och helt plötsligt är det en blöt fläck på pappret.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park