Kan detta vara en sh medlem?

Ingen aning om det skulle röra sig om någon medlem från sporthoj.

Lite tragiskt att man gör detta till en klassfråga - att det endast är förmögna personer som avyttrar träd och annan vegetation på kommunal mark. Man blir nästan förbannad på kolumnisten nedan. Har hon sett hur det går till ute i bygden?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article8165120.ab

Förutom Bromma finns det ett uppmärksammat fall i Varberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6922125.ab

Ingen aning om det skulle röra sig om någon medlem från sporthoj.

Lite tragiskt att man gör detta till en klassfråga - att det endast är förmögna personer som avyttrar träd och annan vegetation på kommunal mark. Man blir nästan förbannad på kolumnisten nedan. Har hon sett hur det går till ute i bygden?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article8165120.ab

Förutom Bromma finns det ett uppmärksammat fall i Varberg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6922125.ab

Har du aldrig huggit ner ett träd men en yxa?
Det måste man ha gjort innan man dör. fast man kna ju välja litelämpligare träd - kanske de som försvaret odlade under WWII i norrland som anses vara världens finaste skövlingsträd ;)

Har du aldrig huggit ner ett träd men en yxa?
Det måste man ha gjort innan man dör. fast man kna ju välja litelämpligare träd - kanske de som försvaret odlade under WWII i norrland som anses vara världens finaste skövlingsträd ;)

Om jag vill leka skogsvårdare är det bara att bege sig upp till sommarstället i Norrland. Utan tillsyn där växer det snabbt igen. Jag har huggit, sågat, klippt ner träd och buskar på vår tomt. Senast nu under sensommaren.

Lite väl uppenbart att göra som ovan nämnda fall i Bromma och Varberg. Om man nu anser att något träd skymmer sikten eller skuggar ens tomt finnas det smidigare sätt att lösa problemet.

Någon dag kanske du vill hänga med upp och röja mark som tillhör storbonden där vår stuga ligger som skymmer vår tomt och utsikt mot älvfåran. Du får vara beredd på att bli myggbiten :tummenupp
Att röja träd, buskar och sly kan vara rätt befriande för kropp och själ.

Jag följer med. Ledsnar jag kör jag inom Cramo och hyr en grävlastare och sen ser det ut som skånes jordbruksmarker så ni känner er som hemma.

Jo, men en tur upp dit vore inte fel. Ska upp till norrland om nån vecka snart, men inte till Boden.

Den jäveln ska betala och hålla käften. :fakta

Man kan inte ens värdera träd. Och sådär gamla träd är oersättliga.

Jag känner alltid lite sorg när jag ser ett rejält gammat som blivit fällt. Vet inte riktigt varför...det är lixom känslan att en era har gått ur tiden.

Men folk fattar ju inte det. Ett träd, vad är det för viktigt med det, slit och släng bara. :rolleyes:

Man blir fan förbannad. :mad:

Tror mer på att Nyteknik bor i en kolonilott än i en 9-miljonersvilla på "fina gatan".

Sedan att ett par träd har ett värde av flera miljoner är ju bara nonsens. Fel har han gjort för det var inte hans träd men miljonböter..?! Välkommen ut ur betongdjungeln Madhonda så får du nog se träd så det räcker och blir över. Plastgran till jul eller? :D

Jag känner alltid lite sorg när jag ser ett rejält gammat som blivit fällt. Vet inte riktigt varför...det är lixom känslan att en era har gått ur tiden.

Men folk fattar ju inte det. Ett träd, vad är det för viktigt med det, slit och släng bara. :rolleyes:

De är ett jävla träd :confused:

Eru på riktigt ellä? :confused:

De är ett jävla träd :confused:

Förvisso, men vad ger honom rätt att kapa ner nåt som tagit 100 år att växa upp. Vad ska dom ställa dit istället. Plastträd.

Och bor han i en kåk för 9 miljoner, kanske träden inte är så dyra om dom kostar 2. :rolleyes:

Välkommen ut ur betongdjungeln Madhonda så får du nog se träd så det räcker och blir över. Plastgran till jul eller? :D

Jag bor inte i någon betongdjungel utan på landet. Så jag har gott om träd där jag bor.

Och som jag inte vill att någon dåre ska kapa ner för skojs skull.

För så har det varit , folk som kapar träd på annans mark för att få fram sjöutsikten lite bättre.

Dålig stil!!

Last edited:
Tror mer på att Nyteknik bor i en kolonilott än i en 9-miljonersvilla på "fina gatan".

Sedan att ett par träd har ett värde av flera miljoner är ju bara nonsens. Fel har han gjort för det var inte hans träd men miljonböter..?! Välkommen ut ur betongdjungeln Madhonda så får du nog se träd så det räcker och blir över. Plastgran till jul eller? :D

Ser man till de estetiska kvaliteterna så är det i princip omöjligt att återställa till ursprungligt skick, oavsett kapitalinsats. Även om man skulle satsa långsiktigt så är 2,2 miljoner antagligen alldeles lite om man ser till de kapitalinsatser som krävs under en hundraårsperiod, med plantering, etablering och röjning. Tallar är iofs ganska tåliga för missförhållanden (vind/ljus/näringstillgång etc) men med tanke på att det finnas etablerade populationer alldeles intill kan konkurrens om näring och vatten göra att nyplanterade träd aldrig får den karaktär och storlek som de fällda träden hade. Det är ju självklart det som bötesbeloppet speglar, inte vad det kostar att köpa en trädplanta på närmsta plantskola.

Ser man till de estetiska kvaliteterna så är det i princip omöjligt att återställa till ursprungligt skick, oavsett kapitalinsats. Även om man skulle satsa långsiktigt så är 2,2 miljoner antagligen alldeles lite om man ser till de kapitalinsatser som krävs under en hundraårsperiod, med plantering, etablering och röjning. Tallar är iofs ganska tåliga för missförhållanden (vind/ljus/näringstillgång etc) men med tanke på att det finnas etablerade populationer alldeles intill kan konkurrens om näring och vatten göra att nyplanterade träd aldrig får den karaktär och storlek som de fällda träden hade. Det är ju självklart det som bötesbeloppet speglar, inte vad det kostar att köpa en trädplanta på närmsta plantskola.

Det är ett otroligt tunnelseende att se det på det sättet. Om alla träd i skogen var värda en mille så skulle Sverige vara världens rikaste land. Eller inte...

Vad har det för negativt värde att helt skita i att försöka återställa ett par träd? Föga säger jag. Värdet kanske har räknats ut av samma personer som beräknar skadan för mediabolagen när vi laddar ner deras musik/filmer via TPB.

Självklart ska han straffas för att det inte var hans träd men straffet i sig är ju absurt.

Det är ett otroligt tunnelseende att se det på det sättet. Om alla träd i skogen var värda en mille så skulle Sverige vara världens rikaste land. Eller inte...

Vad har det för negativt värde att helt skita i att försöka återställa ett par träd? Föga säger jag. Värdet kanske har räknats ut av samma personer som beräknar skadan för mediabolagen när vi laddar ner deras musik/filmer via TPB.

Självklart ska han straffas för att det inte var hans träd men straffet i sig är ju absurt.

Det handlar ju om platsen som sådan, hur trivsam den är etc, och de fällda tallarna var tydligen viktiga för upplevelsen av platsen. Helt uppenbart var det ett område som uppskattades av många, för dess vackra natur, men som nu är förstörd. Att jämföra det med vilket träd som helst i storskogen är såklart inte relevant, det inser du nog själv egentligen.

Det handlar ju om platsen som sådan, hur trivsam den är etc, och de fällda tallarna var tydligen viktiga för upplevelsen av platsen. Helt uppenbart var det ett område som uppskattades av många, för dess vackra natur, men som nu är förstörd. Att jämföra det med vilket träd som helst i storskogen är såklart inte relevant, det inser du nog själv egentligen.

Flummerier...det är som när Victoria satte upp ett staket runt fastigheten de ska bo i så var det direkt någon fet tomte som grät ut i AB för att han brukade jogga där och det var så synd om honom nu, hur kunde de göra så mot honom?

Att ett helt område är förstört för att tio (10) tallar fälldes är helt orimligt. Kanske dags att ta sig ut till en riktig skog om man tror att tio tallar är en naturupplevelse.

Priset är ointressant, det är en viktig markering att man inte gör så.

Skogsägare brukar ta en symbolisk summa om man brakar av med en rallybil och klipper ett träd, då är det enstaka träd och en olyckshändelse, här var det en mindre skogsdunge, helt uppsåtligt.

Snubben får väl sälja kåken och betala for avverkningen, värdet kanske steg nu när det blev sjöutsikt.

Sen kan han flytta till ett miljonprogramm och titta ut över den trädlösa omgivningen.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back