Kan det vara startmotorn???

Ginton

bla bla bla
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Yamaha XT 600E -00
Min nyligen inköpta yamaha xt600 -00 är död. Efter att ha laddat batteriet mer än 20 timmar så köpte jag ett nytt batteri och trodde problem var löst. Men inte då! Händer inget när man trycker på startknappen. Startmotorn går inte runt men man kan höra ett svagt knäppande ljud från relät när man trycker in knappen. Kan verkligen startmotorn vara trasig redan efter bara 350 mil? :( Eller finns det något annat det kan tänkas vara?
 
Det bör finnas en STOR (amperemässigt) säkring på väg från batteriet till startsolenoideden. Normalt sitter den inte bland de andra säkringarna utan lite avskilt. Det du hör som knäpper är hjälpreläet för startmotorn. Det kan även också vara det reläet eller startmotorn som knasar.

För att kolla om startmotorn är hel tar du en startkabel mellan startmotorns anslutningspol och ansluter andra änden till batteriets + (plus 12v) pol. Gå då startmotorn igång är det relativt lätt att felsöka resten.
 
Säkringen var hel. Men om det knäpper om hjälpreläet betyder inte det att det funkar som det skall då? (Jag e novis ).
Ska prova startmotorn sådär som du föreslog imorgon. Tackar så mycket för hjälpen!
 
Ta isär startmotorn och kolla kolen och allt....Var exakt likadant på min fjollmoppe då jag nött som fan med startmotorn då det var knas med den...Då var ett lindningsbläck paj och kolen helt slut..kan vara värt att kolla allafall...Kontrolera alla kablar från relät till startmotorn också..
 
Inte alls..

Innan du börja riva/skruva..
Att hjälpreläet klickar betyder inte att det fungerar. Bara att det rör på sig..
Vissa relän har en kort flätad kabel inuti till den rörliga delen på reläet, den kan brinna av och då klickar det med reläslutningen uteblir. (går oftast att byta ut om man lyckas öppna reläkåpan) .
Identifiera strömkontakterna på reläet (oftast de grövsta anslutn) och kortslut reläet.. då skall startmotorn snurra om den är ok.
Strömkretsen till startm är vanligtvis mkt enkel. batteriplus-kabel-relä-kabel-startmotor.
Ingen säkring här..

Allt förutsätter att batteriet är OK. Pröva att ha lyset (?) på när du experimenterar, det skall bli svagare men får inte slockna..
 
Är ju bara att kolla så att relät fungerar,genom att mäta vid kablarna på start motorn från relät.....Vid strart försök....
 
Tog bort reläet och dutta plusen direkt på anslutningen på startm. och den funka! Jag får köpa ett nytt relä på måndag. Verkar inte som man kan öppna reläet.
Tackar för hjälpen grabbar!
 
Det var på tiden..

Öh.... borde ha tagit högst 5min att hitta det felet..:rolleyes:



------------------------------------------------------
"messen ist wissen" - att mäta är att veta
 
Re: Det var på tiden..

Kahobe skrev:
Öh.... borde ha tagit högst 5min att hitta det felet..:rolleyes:
-----------------------------------------------------
"messen ist wissen" - att mäta är att veta

Det finns folk som det tagit veckor för att lösa liknande problem. Jag är nästan lite imponerad. :öl Skål.

Jag kan också klippa citat:
"When working toward the solution of a problem, it always helps if you know the answer.
Provided, of course, that you know there is a problem."

"Great ideas are never remembered and dumb statements are never forgotten. "
 
Rättning mittåt Spinky..

... Jag var nog lite ironisk..
Om jag inte misstar mig så kan du också en hel del om "det där med ström"... och just det området verkar hojfolket inte ha så mycket kläm på.. :p
Ordet är systematisk felsökning speciellt när det gäller elsystem..
Jah köpte själv en hoj med div elfel bl a just detta fel inklusive en amatörreparerad startmotor, totalt 3 fel i start(motor)kretsen.
Du kansle märkt att jag alltid vill " mät , mät mät" innan man börjar riva..
Nå, huvudsaken är att allt funkar nu..
:tummenupp
 
Det tog en vecka att få fram reläet, därav har jag inte postat reslutatet av mina bravader som mastodontmekaniker. Att hitta felet tog inte så lång stund med hjälp från glada sporthojsmedlemmar.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top