Kan det vara fel på mina tändstift?

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Tja!

Jag har nyss köpt en fin gammal fzr 600 -89 av en kompis. Enda problemet med den var att laddregulatorn hade pajat och varit paj ett tag tror jag. Jag letade runt lite och fick tag i en skrot i stockholm som byggde om en och skickade upp som jag har bytt till.

Hojen funkade bra efter bytet och så, men i förrgår när jag körde börjades det. Jag tyckte jag hörde något konstigt ljud någon gång under färden men tänkte inte så mycket på det. Den svarade lite dåligt ibland på gasen med.

Igår kom dödsstöten. Jag körde till jobbet utan problem. Det hade varit en regnig dag och jag ville bara hem. Jag startar hojen och ger lite gas, kör iväg och kommer kanske 50 meter innan den dör när jag bromsar in för ett övergångställe (tyckte jag hörde någon misständing). Jag styr den åt sidan och startar den igen.
Ljudet från hojen är mera som en trimmad moppe nu och när jag försöker köra vidare är den svag som satan. Dog hela tiden när jag försökte starta i dragläge pga att motorn inte orkade. Fick lov att starta på runt 5k - 6k rpm och slira som fan på kopplingen för att ens komma ifrån stillastående.

Tog mig hem efter några om och men. Ska fixa hojen nu men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Kan det vara bara att något / några tändstift kan ha gått åt fanders?

Har du bensin i, när min börjar gå tomt så beter den sig sådär.

låter som ett bränsle problem.
kolla kranen på tanken,bränslefilter.
om den rycker o går ojämt är det mer troligt att det är någon av spolarna på en sådan lite äldre hoj,sällan det är stiften.

Jag trodde också det kunde ha varit lite bensin men den stod inte på reserven och jag vred på den fast med samma resultat.

Jag trodde också det kunde ha varit lite bensin men den stod inte på reserven och jag vred på den fast med samma resultat.

På en gammal kavva jag hade var reserven borttagen, så den tömde tanken, ytterst irriterandde när jag upptäckte det, så prova tanka för säkerhets skull =)

Ska göra det så fort jag slutar jobbet! Hoppas det är något så enkelt. Men ni som har haft samma problem som jag. Vart era hojar verkligen så svaga av bara lite bensin att dom knappt gick att komma ifrån stillastående?

Last edited:
Ska göra det så fort jag slutar jobbet! Hoppas det är något så enkelt. Men ni som har haft samma problem som jag. Vart era hojar verkligen så svaga av bara lite bensin att dom knappt gick att komma ifrån stillastående?

Ja, min blir svag som sa*an.
(upplever det ett par ggr innan jag har lärt mig att tanka efter ett visst antal mil, har en Pingel "racekran" som inte har reservläge :huvet:huvet
och trippmätaren saknar nollställningsratten :gnissla )

OKEJ! Det låter ju lovande om det skulle vara det. Ska dra och tanka direkt när jag slutar!

Nu har jag tankat upp full tank och tagit mig hem. Det var som ni misstänkte, hon gick uruselt när det var lite soppa.
Men nu är hon mätt och belåten och sjunger ljuva melodier :)!

TACKAR för hjälpen! Hade aldrig trott det var något så enkelt.

Visst är det konstigt att man blir förvånad över att man inte kollar en så enkel sak :gnissla
Been there, done that, förra året var det väl en kille som fick hojen bärgad med packning etc bara för att tanken var tom. :yoparty
Finns nog många som gjort samma grej. :D

Bra att det inte var allvarligare fel. :tummenupp

Haha ja. Jag är så van från moppe / 125:a tiden att äre slut på bensin så dör den av. Inte bara blir skitslö och får för sig att låta som en moppe.

Nu har jag tankat upp full tank och tagit mig hem. Det var som ni misstänkte, hon gick uruselt när det var lite soppa.
Men nu är hon mätt och belåten och sjunger ljuva melodier :)!

TACKAR för hjälpen! Hade aldrig trott det var något så enkelt.

Det är oftast de enkla felen som man missar, skönt att du fick det fixat:tummenupp

Hmm.. Jag räds för att säga det men motorcykeln börjar bete sig lite skumt nu. Igår när jag tankade den och väntade ett tag så vart den bra igen. Imorse när jag for på jobbet funkade den bra också. Nu har jag precis varit och hämtat en bil och fick lova att ta mc:n dit. Då började den låta som.. ja.. som förut fast inte lika mycket (vi sa att den fyrtakta när vi körde moppe men vet inte om det stämmer så bra när det är en fyrtaktare man kör).
På den lilla biten till bilen (1 - 2km) så lade den av en gång när jag kopplade och släppte gasen. Fick även en baktändning.
Tanken är full med bensin denna gången och kolla att bränslekranen var på. Synpunkter?

Hmm.. Jag räds för att säga det men motorcykeln börjar bete sig lite skumt nu. Igår när jag tankade den och väntade ett tag så vart den bra igen. Imorse när jag for på jobbet funkade den bra också. Nu har jag precis varit och hämtat en bil och fick lova att ta mc:n dit. Då började den låta som.. ja.. som förut fast inte lika mycket (vi sa att den fyrtakta när vi körde moppe men vet inte om det stämmer så bra när det är en fyrtaktare man kör).
På den lilla biten till bilen (1 - 2km) så lade den av en gång när jag kopplade och släppte gasen. Fick även en baktändning.
Tanken är full med bensin denna gången och kolla att bränslekranen var på. Synpunkter?

Läge att göra rent tanken, du har förmodligen en igensatt sil på soppakranen. Berätta gärna om de fynd du gör i tanken, ett par bilder vore fint.

Haha okej det ska jag göra. Tror ni det kan bli bättre av att vrida på reserven på soppakranen?

Hej igen.

Kom just hem från jobbet nu. Cykeln gick lika dålig hem som den gjort under dagen. Men när jag kom hem lät jag den stå lite på tomgången för att försöka höra lite på motor. Jag provade ge den lite choke en snabbis och vips så vart den bra igen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti