Kan DB-killers vara av ondo?

Broddan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Hoj
Monster S4
Tjenare,
Har varit medlem ett tag och läst forumet ännu längre men ännu inte skrivit något. Så här kommer min första post!

Jag skulle till att besiktiga min Ducati Monster S4 med termignoni dämpare. Har hört mycket om att den inte skulle gå igenom med mindre än original på. Men jag tänkte försöka mig på db-killers istället. Sagt och gjort så köpte jag men de var av något för liten diameter så jag inhandlade ljuddämparull som jag lade runt dessa db-killers för att täppa till glappet och satte dit dem. Till min stora glädje gjorde detta susen och besiktningen klarades av utan anmärkning.

Killen som jag köpte ullen av sa att 'detta bör nog inte sitta på längre än nödvändigt, typ besiktiga o ta sen bort då det kan bli för mycket belastning på motorn'. Men nu till min fråga; är detta egentligen någon större risk? Visst är det lite extra motstånd när det inte blåser rakt ut, men är det verkligen så stor skillnad att det skulle kunna ställa till problem? Det är ju inte som att jag har pulat hela rören fulla med ull...

Som en parentes till besiktningshistorien kan jag även tillägga att jag hade lite problem med var jag skulle placera reflexen (ingen plats vare sig över eller under nummerplåten). Jag chansade o satte den där skattemärket suttit och det kommenterades aldrig ens. :)

Tack på förhand!

Du tappar några pållar och motorn går lite fett, de flesta kör ju hojen hårt på bandagar med killers monterade, tål motorn det så skall det inte vara någon fara med lite gatåka.

Med reservation för att jag såg bilder på den där kompressormatade 1098:an från spoonvalley, den sprängde väl mer eller mindre ljuddämparen vid bankörning med dbkiller...

En fyrtakts sugmotor klarar lite extra motstånd i rören utan att ta någon skada.
Som sagt, lite mindre hästar blir det och motorn går lite fetare. De dB-killers som jag har på min R1:a har ändå så pass stora hål att de andas tillräckligt bra för att motorn ska gå riktigt skapligt med dem i.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back