Kan CSN kontrollera när jag tjänat mina pengar?? (vårtermin/hösttermin)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har problemet att jag kommer att tjäna för mycket i höst och lite i vår, men totalt om man slår ut det på hela året så kommer jag att ligga inom gränsen.
Jag får tjäna 49 250:- per termin, men det blir lite konstigt iom att det beräknas på utbetalningsdatumet! Juni, Juli & Augusti hamnar således på nästa termin samtidigt som jag max tjänat 20k denna termin...

Alltså: Kan csn se när jag tjänat stålarna eller är det på årsbasis dom egentligen är intresserade av?

Har ni nån aning om detta?!

Har för mig att det är årsbasis dom går på, men det är nog bäst att ringa till CSN och fråga!
Och mitt tips till dig är att ring och prata med flera personer och banda samtalet(eller iallafall minst skriv upp tid och deras namn, deras chefs namn mm), så att dom inte kan slingra sig när dom nekar till att dom har gett ut felaktig information (vilket händer väldigt ofta).

juha01 skrev:
Har problemet att jag kommer att tjäna för mycket i höst och lite i vår, men totalt om man slår ut det på hela året så kommer jag att ligga inom gränsen.
Jag får tjäna 49 250:- per termin, men det blir lite konstigt iom att det beräknas på utbetalningsdatumet! Juni, Juli & Augusti hamnar således på nästa termin samtidigt som jag max tjänat 20k denna termin...

Alltså: Kan csn se när jag tjänat stålarna eller är det på årsbasis dom egentligen är intresserade av?

Har ni nån aning om detta?!

Generellt klarar du dig om du ligger under årsmax. Ligger du ovanför kommer de att be dig om lönespecar eller andra underlag. Naturligtvis kan du, även om du ligger under, hamna i en stickkontroll. Oddsen för det kan du ju iof räkna på själv...

Jag råkade ut för det där, och de begärde in underlag för när jag tjänat pengar. Jag sket i det och skickade ett 4 sidigt brev där jag förklarade vad jag tyckte om CSN i allmänhet* och deras idiotiska gränser i synnerhet. Jag har inte hört av dem sedan dess.

*Jag satt vid tillfället appank i en liten skrubblägenhet i Frankrike eftersom CSN inte fick tummen ur och betalade ut mitt studiestöd. Jag var inte direkt nöjd med dem, så kom brevet om återbetalning... Tajming!

Det ligger väl på 90000kr per år. Så det borde ju inte vara några problem, hade dock en studiepolare som tjänade för mycket. CSN var inte nådiga, i början av juni damp det ner ett inbetalningskort på 32000kr som skulle betalas 31 juni. Han fick sommarjobba gratis den sommaren :3freak

Maxxi skrev:
Det ligger väl på 90000kr per år. Så det borde ju inte vara några problem, hade dock en studiepolare som tjänade för mycket. CSN var inte nådiga, i början av juni damp det ner ett inbetalningskort på 32000kr som skulle betalas 31 juni. Han fick sommarjobba gratis den sommaren :3freak

Det är just det som är det luriga.. 49000 per halvår och inte 98000 per år menar dom ju på sin hemsida. Jag kommer kanske upp i max 85k på hela året men säket bortåt 60k nästa termin.
Jag får ta och försöka klämma ur det ur dom på telefon imorgon. Frågan är bara om man får ett ärligt svar när man är i dessa gråzoner och gräver!

Tack även t-rex och braxen för era svar!

CSN är hjärndöda och har hjärndöda regler..
Kan man jobba samtidigt som man pluggar skall man ju inte få lida för det..

Jag jobbade medans jag plugga och tjänade för mycket.. I mitten på maj året efter fick jag ett trevligt kuvert.. Två räkningar på 13 samt 29-tusen.. Sex veckor hade jag på mig...
Jag visste att jag tjänat för mycket och väntade därför mer eller mindre på att jag skulle få betala tillbaka.. Nu till det ännu sjukare (vilket dock var bra i detta fallet).. Det man får betala tillbaka är 50% av överskjutande belopp, har för mig att det överskjutande beloppet du betalar tillbaka är lån du betalar av snabbare.. Alltså förlorade jag mer det halvåret jag var ärlig och erkände att jag skulle tjäna mer än tillåtet än jag gjorde på att försöka blåsa dem.. Logiskt? Nej inte direkt.

Kan säga att jag vid ett senare tillfälle sålde en lgh och betala av hela CSNskulden enbart för att slippa få de förbannade inbetalningslapparna.. :fyllisar

CSN's paroll - "Jobba mer, tjäna mindre"

Det är väl rimligt.

Extra underbart att få ca 3000 i maj nu, när första lönen (som är oroväckande hög) kommer i juli. Heja CSN.

:kulspruta :mad: :4skrika

Pratade med e donna på csn idag. Enligt henne kan dom inte kolla när på året du tjänat stålarna. Det dom kan göra är om du studerar våren 2005 och sedan börjar jobba och slutar skolan, och då har du helt plötsligt en årsinkomst på tex 200000, då kan dom begära in info om när du tjänat pengarna. Är ni med?

Alltså: Det är årsbasis som är det intressanta så länge du pluggar både VT och HT!

juha01 skrev:
Pratade med e donna på csn idag. Enligt henne kan dom inte kolla när på året du tjänat stålarna. Det dom kan göra är om du studerar våren 2005 och sedan börjar jobba och slutar skolan, och då har du helt plötsligt en årsinkomst på tex 200000, då kan dom begära in info om när du tjänat pengarna. Är ni med?

Alltså: Det är årsbasis som är det intressanta så länge du pluggar både VT och HT!
Flött! Då ska jag tjäna storkovan sista halvåret nu, utan att tänka ett dugg på uppdelningen.

:tummenupp

Fast å andra sidan, 95K, jihaa....

Är det bara om man jobbar samtidigt som man pluggar som man inte får tjäna för mycket? Jag jobbar nu och ska kanske börja plugga till hösten. Spelar det ingen roll hur mycket jag hinner tjäna innan jag börjar plugga?

TurboJugend skrev:
Är det bara om man jobbar samtidigt som man pluggar som man inte får tjäna för mycket? Jag jobbar nu och ska kanske börja plugga till hösten. Spelar det ingen roll hur mycket jag hinner tjäna innan jag börjar plugga?

Du kan jobba hur mycket du vill nu, bara du inte tjänar mer än 49000:- (om du pluggar normal helfart) perioden 1/7 till 31/12-2005. Komihåg att det är UTBETALNINGSDATUMET som dom går efter! Säg att du knegar augusti ut och har timlön som betalas en månad släpandes + ev. semesterpengar du tjänat ihop från April (brokar vara bryttiden) i år till slutet på Aug. (ca 10 dagar), ja då skiter det nog sig ordentligt om du tjänar normalt...

Exempel: Jun, Jul & Aug lön = 18000 x 3 = 54000:- + 10 semesterdagar i pengar ca 900:-/dag =9000:-
Summa: 63000 kr på "fel" halvår....
Har du då en massa kompledigt som också ska pröjsas ut så blir det värre.

Det enda rätta är att planera ordentligt så att utbetalningarna kommer i slutet på juli och att man inte jobbar för mycket under sommaren. Sedan kan ju många ställen hålla inne med semesterpengarna/komp och spara dom tills du pluggat klart. Om du är fast anställd...

Man blir proffs på att fuska, krångla och fiffla innan man pluggat klart med detta konstiga system!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing