Kan bli en dyr historia...

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
Honda
Har klantat mig rejält idag. Jag ställde motorcykeln på sidostödet istället för på centralstödet. Underlaget var skrovlig asfalt.

Därefter la jag min och tjejens hjälm på sadeln och gick in i mitt hus en kort stund. När jag kommer ut upptäcker jag att hojen har vält. Den blev ordentligt skrapad på sidan och bägge hjälmarna som låg på sadeln har åkt i backen och rullat iväg. Bägge hjälmarna var in princip nya. Har haft dem i 1 månad.

Nu till min fråga. Går det att få ersättning för hjälmarna också på mc försäkringen eller gäller den bara mc:n?

Dom har ju åkt i backen med en duktig smäll och borde kaseras.

Rent spontant känns det som att hjälmarna inte tar så mycket skada av att dra i backen utan vikt i sig - fanns ju ingen skalle i dem som kromprimerar det stötupptagande materialet.

Trafiken täcker utrusting, hjälmar betalar dom full pris på. så har det varit i mina fall.

vad är det för hjälmar ?
Är det schubert så skickar du bara in dem till schubert i Tyskland och får dem genomgångna så kollar de om de är ok.

andra märken vet jag inte vad de har för policy.

Lycka till

vad är det för hjälmar ?
Är det schubert så skickar du bara in dem till schubert i Tyskland och får dem genomgångna så kollar de om de är ok.

andra märken vet jag inte vad de har för policy.

Lycka till

Vad är Schubert för hjälmar eller skämtar du bara? Och jag kan inte tänka mig att något annat riktigt märke håller en sån service.

Hur kan hojen välta när den står på asfalt och centralstöd?
Och sen tycker jag att det är jäte-jätteklantigt att lägga hjälmen på sadeln. Inte för att hela hojen ramlar men de kan blåsa ner väldigt lätt, häng den på bakspegeln istället.

Vad är Schubert för hjälmar eller skämtar du bara? Och jag kan inte tänka mig att något annat riktigt märke håller en sån service.

Och sen tycker jag att det är jäte-jätteklantigt att lägga hjälmen på sadeln. Inte för att hela hojen ramlar men de kan blåsa ner väldigt lätt, häng den på bakspegeln istället.

Schubert är den hjälm som Michael Schumacher använde i F1. Finns även som MC-hjälmar.

Varmt ute och mjuk asfalt kan välta en hoj....

Hjälmar brukar gå på allrisk "drulle"-försäkringen. Jag har tagit ut hjälm på det viset. Landar hjälmen på hårt underlag är risken stor att den är kass även utan huvud i den, tyvärr.

Gjort något liknande, och snackat med försäkringsbolaget. Hjälm och skyddskläder går på hemförsäkring, bågen frågade jag inte om i och med att det är 6000 i självrisk som jag inte ville betala.

1500 var självrisken på hemförsäkringen och hjälmen. Jag har förövrigt folksam, så det kan ju vara olika mellan bolagen.

Nu skrev han då visserligen att han ställt den på sidostödet istället för centralstödet! Varm asfalt kan vara lurigt som fan faktiskt, 2 ggr, en gång på sidostöd o en gång på centralstödet har det bara varit mm ifrån att min hoj gått i backen. Båda ggr har ungar från skolan kommit o varnat mig för att asfalten har gett sig under hojen. Så numera har jag alltid en platta med mig i benfickan på ca 3X3 cm:tummenupp

Nope skämtar inte.
Om du inte vet vad Schuberth är för hjälmar så tycker jag du skall ta o läsa på lite tester. Brukar få bra betyg.
Du kan skicka in hjälmen för service, dvs koll och genomgång.

ang att hänga den på backspegeln så funkar inte det på alla hojar.

Häng den I hjälmhållaren om det finns en sådan.
Har sett att vissa hänger dem på passagerar forpinnarna.
Skulle de trilla därifrån så tror jag inte att det skadar hjälmen mer än kosmetiskt.

Som sagt, ställde den på sidostödet.

Klantigt att lägga hjälmarna på sadeln? Ja, kanske, men det var inte svar på frågan.

Jag har Shoei XR-1000 hjälmar. Vet inte om att den servicen skulle finnas. Känns som att jag inte vill ha en hjälm på mig som gått i backen. Lade ju ner lite stålar på hjälmarna för att jag ville ha bra skydd. Nu så tror jag inte dom funkar till 100% efter att ha gått i backen.

Hur gör jag med hjälmarna. Skickar jag in dem till försäkringbolaget för bedömning? Det syns ju inte direkt att de gått i backen, men faktum kvarstår att de borde kaseras och bytas mot nya.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard