Kan bara rullas igång, ej kickas!

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Det går inte att kikca igång min kxf250 - 09

Varken kall eller varm.

När den rullas igång, går den perfekt, bra tomgång, inga smällar. Perfekt helt enkelt.
Men stänger jag av den då, går det inte att starta den igen?

Felet döck upp helt plöstligt, den har alltid startat lätt, utan problem.

Gångtid ca 15h

Felet kom efter att jag kört ett race i lera och sen tvättat av den.
 
Låter som vatten nånstans i tändningen.. kollat runt tändstiftet, tändspolen osv? Ibland kan vattnet kortsluta och om du bara kickar då får den inte tid att starta på den lilla gnista den kanske får, men när du rullar så hinner den få upp en riktigt "smäll" samt att motorn snurrar fortare vid rullstart.
 
Jag har inget vatten någonstans vad jag ser...
den har stått ett dygn nu oxå...

Tändhatten var torr, dessutom har jag gjort rent och torkat torrt där!

Märkligt är det!
 
Jag antar att det är en fyrtaktare.
I sådana fall så är jag ganska säker på att det är länkaget (brukar vara en wire från kicken till ventilkåpan) till ventillyftaren (varför man nu skall ha det på en 250) som är för sträckt.
 
finns ingen sån på kick sidan men däremot finns det en "plugg" som går in vid växelspaken.
Från den går en kabel in i vänster sidakåpa(svängshjulskåpa)

Men nån kabel upp till Ventilkåpen finns inte...
Bara tändhatten!!?

kan du utveckla lite?




Jag antar att det är en fyrtaktare.
I sådana fall så är jag ganska säker på att det är länkaget (brukar vara en wire från kicken till ventilkåpan) till ventillyftaren (varför man nu skall ha det på en 250) som är för sträckt.
 
Jag gissar att du har en läckande insugsventil, brukar vara dessa symptom då. Om du kollar ventilspel och en ventil har större spel så är det nog så. Vid racet som du körde satsade du antagligen hårt för att slå dina konkurrenter, övervarvade och lyckades kröka en ventil.
 
finns ingen sån på kick sidan men däremot finns det en "plugg" som går in vid växelspaken.
Från den går en kabel in i vänster sidakåpa(svängshjulskåpa)

Men nån kabel upp till Ventilkåpen finns inte...
Bara tändhatten!!?

kan du utveckla lite?

Automatiska ventillyftare brukar bestå av en wire som sträcks när kicken går i ingrepp.
Denna wire påverkar en ventil så att den inte stänger.
Detta gör att motorn går runt lätt.
När kicken går i botten så slackas wiren och ventilen stänger.
Motorn får åter full kompression och startar.


Inte ovanligt att den behöver justeras efter vurpor eller meck.
Många är de som kliat sig i huvudet över motorer som knappt går att få runt, motorer som inte startar alls och (favoriten) motorer som startar lätt men stannar när man släpper kicken.
Inte alls säkert att du har någon på en så pass liten motor som en 250.
 
Automatiska ventillyftare brukar bestå av en wire som sträcks när kicken går i ingrepp.
Denna wire påverkar en ventil så att den inte stänger.
Detta gör att motorn går runt lätt.
När kicken går i botten så slackas wiren och ventilen stänger.
Motorn får åter full kompression och startar.


Inte ovanligt att den behöver justeras efter vurpor eller meck.
Många är de som kliat sig i huvudet över motorer som knappt går att få runt, motorer som inte startar alls och (favoriten) motorer som startar lätt men stannar när man släpper kicken.
Inte alls säkert att du har någon på en så pass liten motor som en 250.

om jag läst rätt att du sa wire=vajer mellan kickstart till ventillyftare men det låter från gammal tid.

på min kxf/rmz 250 05 är nästan lik som kxf 250 09 men så vitt jag vet det finns inte wire mellan kickstart till ventillyftare och jag har ventillyftare på annan sätt som jag kan gärna går ute foto och lägger upp här.

Air100. jag tycker du bör kolla dessa:
alla el system fungera?
ventil spel?
något skit i förgasare?
 
Last edited:
skoj min gamla 70cc dax har samma fel,:gnissla startar tvärt om man rullar å kicka igång kan man glömma
 
om jag läst rätt att du sa wire=vajer mellan kickstart till ventillyftare men det låter från gammal tid.

på min kxf/rmz 250 05 är nästan lik som kxf 250 09 men så vitt jag vet det finns inte wire mellan kickstart till ventillyftare och jag har ventillyftare på annan sätt som jag kan gärna går ute foto och lägger upp här.

Air100. jag tycker du bör kolla dessa:
alla el system fungera?
ventil spel?
något skit i förgasare?

Lägg upp en bild.
Hur länkaget ser ut kan vara nyttigt för TS att se.
Funktionen är dock antagligen den samma.
 
Automatiska ventillyftare brukar bestå av en wire som sträcks när kicken går i ingrepp.
Denna wire påverkar en ventil så att den inte stänger.
Detta gör att motorn går runt lätt.
När kicken går i botten så slackas wiren och ventilen stänger.
Motorn får åter full kompression och startar.


Inte ovanligt att den behöver justeras efter vurpor eller meck.
Många är de som kliat sig i huvudet över motorer som knappt går att få runt, motorer som inte startar alls och (favoriten) motorer som startar lätt men stannar när man släpper kicken.
Inte alls säkert att du har någon på en så pass liten motor som en 250.

Fast nu pratar vi mååååånga år sen :) Nu styrs ju det med en mekanism vid kammen, ej beroende av kicken och inaktiveras vid ett visst varvtal (typ 800)
 
Jag tror som tidigare nämnt att de e dåligt ventilspel. Mät upp, de e snabbt gjort.
 
kollat pick upp spolen den lilla magneten som sitter på svänghjulet ska sitta en mottagare fastskruvad på insidan av kåpan den känner av tändningen men kan ha flyttat på sig lite så den ej känner av svänhjulet vid låga varv asså vis kick samma problem på mopeder med elstart
 
cross

Lägg upp en bild.
Hur länkaget ser ut kan vara nyttigt för TS att se.
Funktionen är dock antagligen den samma.

I http://www.soe.se/ finns mät ventil spel och byta shims.

Guide: inne den http://www.soe.se/ sen inne mekasidan sen bläddare ner till du hitta ventilspel med shims (kawasaki 250 -04-06) inne där.
Där finns bild på ventillyftare men inte så tydlig.

Du kan kolla sprängkiss.

Länk: tyvärr jag hitta bara 2004 men där finns ventil lyftare sida 5-2 Engine Top End http://vitek.vellum.cz/manualy/Kawasaki KX250F 2004 Service Manual.pdf

Guide till motorcykel delar i xp: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182376

Jag tror som tidigare nämnt att de e dåligt ventilspel. Mät upp, de e snabbt gjort.

Jag tror samma som dig.
 
Last edited:
tack alla, ska bara fixa en momentnyckel så jag kan skruva ihop det hela på rätt sätt.
Kollar ventilerna Kanske till helgen
Men återigen tack för er tid
 
Ventilerna är ok.

Vad är det här?
 
Fast nu pratar vi mååååånga år sen :) Nu styrs ju det med en mekanism vid kammen, ej beroende av kicken och inaktiveras vid ett visst varvtal (typ 800)

Så fort motorn roterar framåt sätts dekompen ur funktion. Så andra varvet motorn snurrar så är det normalt komp igen.
Den sätts i funktion genom att. Varje gång motorn stannar stannar den i kompläge och vevaxeln snurrar lite baklänges några få grader. Då sätts ventillyftaren i funktion och öppnar en ventil lite så att det blir lätt att kicka nästa gång.

Mats
 
SVARET!

Det sitter en sensor nära en tänspole nere på vänstersida. Vid svänghjulet.
Detta utrymme är dessutom oljefyllt.

En av skruvarna som håller sensorn hade gått av....hur ofta händer det ?

Så skruven hade farit runt därinne å ställt till oreda. Jag hade ren tur enligt meken att den inte for iväg längre in i motorn för då hade den kunnat förstört massor...

Nu behövdes det bara en ny skruv och lite svarning för att få ditt den.
Så nu går hojen igen.

Det som hände var att cykeln inte fick tillräckligt med ström, tror jag ;-)
För skruven hade dessutom lyckats böjt ett litet bläck...

nåja, nu går den igen, som en klocka.


Tack alla som orkade skriva!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top