Kamsmörja..

  • Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Jag har tidigare kört med en fifty-fifty balandning av MoS-fett och olja när jag monterat ny kam.. Finns det anledning att byta till nåt annat? Nån "spissial" assembly lube eller så?
/660
 
Inte vad jag vet, jag fick tipset att använda Mos2 av Andersbrink då jag innan endast har dränkt alla delar i olja vid montage.
Mos2 har extremt bra slitstyrka har jag fått erfara.

Gubben och jag hade just satt ihop en motor smorde in kammarna och monterade, startade och varmkörde samt tog en tur runt kvarteret innan jag insåg min miss, hade monterat toppackningen fel så jag blockerade alla kylvattenkanaler. Rev och noterade att trots att motorn gått flera minuter så var kammarna fortfarande feta av mos2.
 
Hittar du några specialblandningar består de med 99.99% säkerhet av MoS2 om du läser dess datablad MSDS (Material Safety Data Sheet). Jag kör med Biltemas stora tub. 1/2 kg kostar mindre hos Biltema än en 10 grams specialförpackning hos firma Race-Flash-O-Crash.
 
Molybdensulfidfett uppblandat med olja slogs förr i motorerna på 50 och 60 talen och sades "upphäva friktionen" :hihi
Detta kallades (enligt farsan) Raggarsalva!

Dåtidens Slick 50.... jojo inget är nytt under solen...

Enda skillnaden: MoS2 har en verklig funktion!!!
(just innan olan kommit fram och det annars finns risk för metall mot metallkontakt).

Grafitpulver sägs göra samma trick...
 
Dr.Bike skrev:
Grafitpulver sägs göra samma trick...


Bara ut o vässa blyerts från pennor i motorn.

Men lite seriöst då, kan det vara något som man skulle kunna ha som tillsats i oljor för att som du sa få lägre friktion innan oljan börjar snurra runt ordentligt?
 
FreddaAbborre skrev:
Bara ut o vässa blyerts från pennor i motorn.

Men lite seriöst då, kan det vara något som man skulle kunna ha som tillsats i oljor för att som du sa få lägre friktion innan oljan börjar snurra runt ordentligt?

Absolut! grafitfett kan väl sägas vara Molybdensulfidfettets äldre föregångare.
Fast de ju har lite skilda tillämpningar.

Fick en påse grafit av en kompis som jobbade som gjutare. De smorde formarna med det. Så jag hällde i lite i min B20 med dubbla SU och fy f-n vad den gick! (tyckte jag alltså)... :hihi

Jag råkade ut för samma placeboeffekt som alla andra som häller i tillsatser...
(läs om det i oljetråden 1 eller om det var två, där jag ondgör mig över slick50 och dess gelikar. De som häller i skiten kör (omedvetet?) hårdare och upplever därmed att nåt hänt. Och så dyrt som skiten var så...tja, LITE bättre blev det väl? Eller?

Men som sagt, Undvik Fasta partiklar så långt det är möjligt i oljan. Den lilla mängd som förekommer vid kamsmörjning fastnar ju sedan i oljefiltret.
Men helt klart bakas en del partiklar in i porerna på metallen, och hjälper till så länge de finns kvar. Se Borsiins inlägg.

En gång körde vi en Saab V4 en halvtimme utan olja, den bara VÄGRADE dö!
Så precis som FZ1 säger i en annan tråd; inga haverier uppstår så länge smörjningen finns och fungerar. Och knappt då heller! Smuts däremot.... får vilket lager som helst att krokna.
 
Last edited:
Lyft!

Fråga igen:
Till kammen jag köpt till hojen (HotCam) står det att man ska undvika MoS2 fett för det kläggar igen kopplingen. Låter lågiskt, och hade någon annan smörja på och då drog vipporna (om det va för klägget eller lite smörjning vet jag ej). Så, kan man köra med MoS2 smörjan eller ej?!
 
All kam/monteringssmörja innehåller molybdensulfid. "Klegga igen kopplingen" låter som ett marknadsföringstrick för att använda just deras egen MOS2-smörja. Kamsmörja ska bara användas med nya kamaxlar mot nya lyftare. Har du plockat isär hojen och sätter tillbaks allting som det satt från början ska du bara använda vanlig motorolja.

FreddaAbborre skrev:
Lyft!

Fråga igen:
Till kammen jag köpt till hojen (HotCam) står det att man ska undvika MoS2 fett för det kläggar igen kopplingen. Låter lågiskt, och hade någon annan smörja på och då drog vipporna (om det va för klägget eller lite smörjning vet jag ej). Så, kan man köra med MoS2 smörjan eller ej?!
 
andersbrink skrev:
All kam/monteringssmörja innehåller molybdensulfid. "Klegga igen kopplingen" låter som ett marknadsföringstrick för att använda just deras egen MOS2-smörja. Kamsmörja ska bara användas med nya kamaxlar mot nya lyftare. Har du plockat isär hojen och sätter tillbaks allting som det satt från början ska du bara använda vanlig motorolja.

Har nya vippor men en kam som gått ca 100 mil. Smörja eller inte?
 
Smörj då vipporna är nya och mår bra av lite Mos2 i porerna....

Sen kan man undra hur mycket en ml MOS2 skulle kunna göra någon signifikant skillnad i en L olja...
 
FreddaAbborre skrev:
Har nya vippor men en kam som gått ca 100 mil. Smörja eller inte?

Smörj du. Gör en blandning av MoS2-fett och olja. Det är iaf vad Honda rekommenderar till just kamnockar och släpor.
Troligen för att undvika fettklumpar som kanske inte smälter. Vet ej vad MoS2-fett har för smältpunkt, men skulle inte bli SÅ förvånad om den inte smälter vid normala motortemperaturer, då det ligger i sakens natur att man inte VILL att fetter smälter och försvinner vid ex.vis gränsskiktssmörjning.
 
Då blir det på med glidmedlet!

Tackar
 
Dr.Bike skrev:
Smörj du.
Troligen för att undvika fettklumpar som kanske inte smälter. Vet ej vad MoS2-fett har för smältpunkt, men skulle inte bli SÅ förvånad om den inte smälter vid normala motortemperaturer, då det ligger i sakens natur att man inte VILL att fetter smälter och försvinner vid ex.vis gränsskiktssmörjning.

Bara för det var jag tvungen att kolla och fann att vanligtvis har MoS2 fett en smältpunkt på 130 C så din gissning var välgrundad.
 
Ska snart slänga ihop toppen, och eftersom det påstås vara halvtaskig smörjning av kammar/toppar på TRX:en, så har jag läst rekommendationerna att fetta in ordentligt vid montering. Svängde glatt ned till en firma (ODAL, inget annat som var öppet i morse...) och skulle köpa en tub Molybdenfett. Varpå försäljaren säger: "Sån där skit borde vi inte sälja, innehåller partiklar/grafit, och det är inte bra att ha i oljan" Han lurade på mig en tub "entrepenörfett" (tror jag den kallades) á 36 riksdaler istället. Han tjänade inga pengar på tilltaget direkt, men frågan är, har han rätt eller fel? Är det möjligtvis för att ODALs molybdenfett inte är bra, eller? Bör jag köpa riktigt Molyfett istället, eller är "entrepenadfett" OK?
(Nu har jag iofs tänkt köra på mineralolja när kolvringarna slits in, för att ganska direkt byta till Biltemas Racingolja, så det har kanske inte så stor betydelse...)
 
Molybdensulfidgegga innehåller ingen grafit eller några större fasta partiklar. Det blandar sig till slut med oljan medans du kör och skyddar motorns vitala delar vid första uppstart väldigt bra.

Ett annat sätt är att olja in alla motordelar vid monteringen, plocka ur tändstiftet, kör på startmotorn tills du ser att vipporna får olja (dvs ytterligare ca 30 sekunder efter det att oljelampan slocknat), montera tändstift och sen ut och kör in den direkt utan att låta den stå på tomgång något alls och samla på sig en massa skit från chokade förgasare. Idén bakom det hela finns beskrivet i andra trådar här på SH.

Jag använder MoS när jag har nymonterde lager etc i motorn. En gammal inkörd motor som plockas isär och ihop igen oljar jag bara in och kör med borttaget tändstift.

HansJ skrev:
Ska snart slänga ihop toppen, och eftersom det påstås vara halvtaskig smörjning av kammar/toppar på TRX:en, så har jag läst rekommendationerna att fetta in ordentligt vid montering. Svängde glatt ned till en firma (ODAL, inget annat som var öppet i morse...) och skulle köpa en tub Molybdenfett. Varpå försäljaren säger: "Sån där skit borde vi inte sälja, innehåller partiklar/grafit, och det är inte bra att ha i oljan" Han lurade på mig en tub "entrepenörfett" (tror jag den kallades) á 36 riksdaler istället. Han tjänade inga pengar på tilltaget direkt, men frågan är, har han rätt eller fel? Är det möjligtvis för att ODALs molybdenfett inte är bra, eller? Bör jag köpa riktigt Molyfett istället, eller är "entrepenadfett" OK?
(Nu har jag iofs tänkt köra på mineralolja när kolvringarna slits in, för att ganska direkt byta till Biltemas Racingolja, så det har kanske inte så stor betydelse...)
 
Tittar man i Hondas "Common Service Manual" så föreskrivs en blandning av Molybdensulfid (MOs2) fett och olja i förhållande 50/50.
Det är ju logiskt, och med tanke på vad jag sa, och vad Boris JR svarade här tidigare, så får det bli DEN geggan i fortsättningen för mig.

Honda tycker oxå att detta med fördel används i ram och vevlager samt lillända. Ja fler platser ändå, men de minns jag inte nu.
 
Är MoS "gott" nog åt er, så duger det nog åt mig :tummenupp Entrepenörsfett kan man säkert ha till nåt annat :hihi (fast nu slog mig en annan tanke som fick frukosten att nästan besöka gommen :död)

BTW: Att ni båda orkar?! Ingen fråga verkar för banal eller svår. All heder åt er, RobbanC m.fl. som kämpar för att sprida kunskap och motverkar dumhetens spridning.
 
Frågar här istället för att starta en ny.

Ska strax sätta ihop en Kawa 600 motor med ny vevlager och vevstakslager. Manualen säger molybden disulfidolja på vevstakslagerna men endast motorolja på vevlagerna.

Fråga: Funkar Biltemas, https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182, fett trots att det står olja i manualen? Gissar på ja med tanke på tidigare svar, men lika bra att fråga om det framkommit något nytt.
 
Använd olja. Både vev och stake är lagrade med babbitt/tennbaserat glidlager och skyddas av oljefilmen. Molybdendisulfid är avsedd där det kan bli metall/metall kontakt t.ex. kamlober dvs där oljefilmen lätt kan brytas vid låga varvtal.

Efter att du renoverat en motor, skruva bort tändstiften och kör runt motorn obelastad på startmotorn tills oljelampan slocknar - och lite till.
 
All kam/monteringssmörja innehåller molybdensulfid. "Klegga igen kopplingen" låter som ett marknadsföringstrick för att använda just deras egen MOS2-smörja. Kamsmörja ska bara användas med nya kamaxlar mot nya lyftare. Har du plockat isär hojen och sätter tillbaks allting som det satt från början ska du bara använda vanlig motorolja.
Nu är ju detta ett gammalt svar men till skillnad från den gode Dr Bike, salig i åminnelse, är du ju fortfarande med oss, Anders. Så, till min fråga. Till min webcam fick jag med en liten tub med en klarröd gegga, ungefär som jordgubbssylt att använda vid uppstart på kamlober. Gissar att det inte innehåller något molybdensulfidfett pga att det alltid brukar vara svart och jäkligt smutsigt. Om så är fallet, vad är det då istället i WebCam-smörjan? De gör ju bara kammar så borde veta vad de håller på med tycker man?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top