Kamremspännare?

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tjeena !

Har nu på senare tid märkt ett "rasslande"? lr smått "tickande" läte framifrån hojen,(strypt CBR 600f -92), och det låter som högersidan men vill tillägga att med kåporna på så kan ljudet komma ifrån nästan hela motorn, men som sagt det låter som högersidan långt fram. Efter en del surfning här verkar det som att det är kamremspännaren som är dålig och måste bytas ut. Tror jag i så fall köper en automatisk (självspännande?) variant, men här är några frågor:P

1. Verkar det enligt min vaga beskrivning så pass troligt att det är kamkedjespännaren, så jag kan besluta mig för att köpa en ny? Hur ofta kan dom tänkas behöva bytas?
2. Behöver jag lämna in hojen till verkstad? Vill helst inte lämna in den eftersom ekonomin tryter, och efter att ha läst några trådar verkar det inte så svårt men jag kan i stort sett ingenting. Far min kan iofs säkert hjälpa mig men är ett byte av spännaren något en vanlig dödlig klarar? Behöver jag i så fall tänka på något speciellt? Jag har en Haynes manual, men jag hittar inget om att byta kamremsspännaren:gnissla
3. Var kan man köpa en sådan spännare? Svenska sidor alt. svenska handlare? Har letat ihjäl mig på nätet idag men hittar bara manuella spännare. Är nog iofs ganska värdelös på att söka :tungan
Tacksam för svar //Victor.
 
Hur långt har den gått? Det brukar inte vara svårt att byta kamkedjespännare , MEN man måste veta vad man gör. Får ju i regel plocka ur fjäder i den nya och komprimera spännaren ,återmonteras efter spännaren är på plats. Annars så spänner man sönder det mesta. Köpa en är väl orginalhandeln kan man väl tänka.
 
Vet inte hur det är på din men på min gamla CBR 900 så lossade man en skruv längst ut på sträckaren när man skulle komprimera den och stack in en smal skruvmejsel i den och skruvade ihop sträckaren så att säga.

Din kamkedja kan vara slut annars, lite mer jobb att byta den än sträckaren dock.
 
Det är inte kopplingskorgen som är sliten då? Isf borde ljudet vara som värst i friläge, och försvinna med växel i vid dragläge.
 
Vid 2500 mil bytte jag på min. Trodde det var skitsvårt å byta så jag strippa ner halva hojen å lämnade in den för byte. Kostnaden för bytet blev hela 80kr så då kanske du förstår hur lättbytt den är.
 
Hur långt har den gått? Det brukar inte vara svårt att byta kamkedjespännare , MEN man måste veta vad man gör. Får ju i regel plocka ur fjäder i den nya och komprimera spännaren ,återmonteras efter spännaren är på plats. Annars så spänner man sönder det mesta. Köpa en är väl orginalhandeln kan man väl tänka.

Den har gått 5800 mil. Ska kolla upp det där men det känns just nu ganska aktuellt att byta den själv, får väl ta det jäkligt lungt då. Har inte råd att lämna in den just nu :D
Vet inte hur det är på din men på min gamla CBR 900 så lossade man en skruv längst ut på sträckaren när man skulle komprimera den och stack in en smal skruvmejsel i den och skruvade ihop sträckaren så att säga.

Din kamkedja kan vara slut annars, lite mer jobb att byta den än sträckaren dock.

Hmm joo jag har ingen aning hur den funkar, har inte gett mig på att undersöka saken men det borde man nog kolla hur den ser ut innan man beställer nåt. Får kolla på det idag och hoppas att det bara är sträckaren.

Det är inte kopplingskorgen som är sliten då? Isf borde ljudet vara som värst i friläge, och försvinna med växel i vid dragläge.

Tror nog inte det efter att ha läst runt här, iofs vet jag inte hur en sliten kopplingskorg låter mer än det du beskriver, men hojen "rasslar" lr "tuggar snabbt" när den är kall och står still, vid tomgång, och oavsett om jag har växeln i eller friläge så rasslar det lika mycket och när jag är ute och kör och motorbromsar lr aa, så rasslar det även då. Möjligt att det rasslar vid högre varv, men det hör jag inte pga allt "oljud" som kommer ut ur avgasröret :huvet


Vid 2500 mil bytte jag på min. Trodde det var skitsvårt å byta så jag strippa ner halva hojen å lämnade in den för byte. Kostnaden för bytet blev hela 80kr så då kanske du förstår hur lättbytt den är.

80 kr lät rätt lättbytt även om du kanske eventuellt missade en 0:a :D då blir det nog till att byta själv :yoparty

Tack för svaren!

Går det köpa automatiska spännare i nästan alla "mc-butiker" eller måste jag leta på någon speciell plats/sida för att hitta dem?
 
Nope 80kr pröjsa jag, det är väl typ 10 min jobb sen kosta ju sträckarn runt femhundringen också såklart. Sträckaren köper du hos närmsta Honda åf
 
Last edited:
Vet att spännarna på min hoj VTR 1000 är kända för att vara dåliga på tiddigare års modeller . Har läst att det skall sitta samma spännare på CBR 600 oxå . Det har jag bara läst någonstans så det e inget jag bekräfta att det är så , tror det var på www.vtr.nu .
Är du osäker på hur man byter denna så kanske du skall fråga en verkstad vad dom tar för detta för blir det fel så kan det bli mkt dyrt .
 
ja det ska stämma jag har en ape manuell kamkedje sträckare till just din maskin kör med en sådan på min cbr 900 rr funkar klockrent inget rassel här inte
 
Det går ju att bygga om till manuell spänning Klart bäst då är man säker på att det är rätt spänning. bara att skruva lös hela spännarhistorian och ta sig en titt på den så förstår man hur man ska gå till väga.
Enkelt förklarat bara att borra lite och gänga lite i själva sträckar kroppen och i med en lång bult/gängstång och en mutter som man låser med ytterst när man har dragit in till lämpligt sträckt...kosta inte ett skit och helt plötsligt har man Racingmodell av sträckaren:tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top