Kamremshaveri

MagnusK skrev:
Och bakdäcken som de burnar upp.


Ventilerna brukar tyvärr få stryk i den opelmotorn men topparna brukar faktiskt gå att återanvända. Gör man jobbet själv vilket iofs inte är fallet här så är det billigare att byta ventiler om inte allt är sallad. Toppen ska ju ändå av. Annars så ring runt på skrotar och be den lokala bilklåparen göra det för sponk och bullar.
Var köper du ventilerna? Orginal kostar ju ett par hundra styck
Har ifs hittat billigare ventiler i england
 
Nyteknik skrev:
Det är väl inte så enkelt? Min bil/motor har till exempel automatlåda, AC och farthållare. Om jag monterar en motor med annan specifikation blir det troligen problem. Eller?

Jupp. Ska du lämna in det på verkstad så är jag helt övertygad om att det billigaste är att montera en komplett begagnad topp.Då slipper du fundera på om du blivit blåst. Dessutom slipper du fundera på styrningar, shimsning och annat tjafs.

Pratade med en kille som just renoverat en sådan topp efter ett stillsamt kamremsbrott och det innebar 8 nya avgasventiler á 300:-

Sen till kommer sträckbult och det är något som verkstaden inte skriver på kvittot för att blåsa dig utan för att det är ofrånkomligt.
 
Chrille skrev:
Jupp. Ska du lämna in det på verkstad så är jag helt övertygad om att det billigaste är att montera en komplett begagnad topp.Då slipper du fundera på om du blivit blåst. Dessutom slipper du fundera på styrningar, shimsning och annat tjafs.

Pratade med en kille som just renoverat en sådan topp efter ett stillsamt kamremsbrott och det innebar 8 nya avgasventiler á 300:-

Sen till kommer sträckbult och det är något som verkstaden inte skriver på kvittot för att blåsa dig utan för att det är ofrånkomligt.
Men måste man byta ut hela toppen - är det inte ventilerna som går sönder?

Edit: jag har undersökt och en nyrenoverad topp inkl. ventiler kostar mellan 7.800 - 8.600 kr. Då ingår inte de hydrauliska "lyftarna". Är det något som troligen också behöver bytas? Jag trodde det skulle vara möjligt att hitta en begagnad och fungerande men inte nyrenoverad topp för betydligt mindre pengar.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Men måste man byta ut hela toppen - är det inte ventilerna som går sönder?

Risken är att ventilerna tagit med sig lite bröte i toppen och sabbat säten,styrningar osv.

Då är det enklare/billigare att byta hela toppen.
 
Nyteknik skrev:
Men måste man byta ut hela toppen - är det inte ventilerna som går sönder?
.

Det troligaste är att du har krökt x antal ventiler, troligtvis 8 = 2400kr. Även med nya ventiler så ska det slipas och kollas för när du kröker en ventil så kan du skada styrningen den går i....ooch så går det fler tusingar. Killen jag pratade med igår hade spenderat 4500 på delar när han bytade de skadade ventilerna efter ett missöde precis som ditt.

En komplett topp borde landa på ett par-tre tusen om jag fattat det hela rätt. Med packningar och rem borde slutsumman på delar bli ungefär detsamma som med nya ventile, men med betydligt mindre jobb och risktagande.


Ring till en skrot och hör. Ha regnumret redo och be dom leta. Annars kan du kolla på bildelsbasen själv och ringa på tex den här.
http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=8519132
Kvalitet B: Provkörd och i bra skick eller Bruksskick (finns anmärkningar, kontakta säljare för info)
 
Last edited:
Lämna in den med begagnad topp till en fordonsskola. Dom brukar vara billiga.

Nyteknik skrev:
Edit: jag har undersökt och en nyrenoverad topp inkl. ventiler kostar mellan 7.800 - 8.600 kr. Då ingår inte de hydrauliska "lyftarna". Är det något som troligen också behöver bytas? Jag trodde det skulle vara möjligt att hitta en begagnad och fungerande men inte nyrenoverad topp för betydligt mindre pengar.

Nej lyftarna behöver du förmodligen ej byta

Du behöver ju inte köpa en renoverad topp....
 
Chrille skrev:
Det troligaste är att du har krökt x antal ventiler, troligtvis 8 = 2400kr. Även med nya ventiler så ska det slipas och kollas för när du kröker en ventil så kan du skada styrningen den går i....ooch så går det fler tusingar. Killen jag pratade med igår hade spenderat 4500 på delar när han bytade de skadade ventilerna efter ett missöde precis som ditt.

En komplett topp borde landa på ett par-tre tusen om jag fattat det hela rätt. Med packningar och rem borde slutsumman på delar bli ungefär detsamma som med nya ventile, men med betydligt mindre jobb och risktagande.

Ring till en skrot och hör. Ha regnumret redo och be dom leta. Annars kan du kolla på bildelsbasen själv och ringa på tex den här.
http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/default.asp?action=showitem&lpnr=8519132
Kvalitet B: Provkörd och i bra skick eller Bruksskick (finns anmärkningar, kontakta säljare för info)
Alla toppar på Bildelsbasen är nyrenoverade när jag ringer och frågar. De kostar 7-9000 kr. En ventil kostar enligt Opel 600 kr. Att jag kunde vara så aningslös att köra runt med en bensinmotor som lät som en diesel och nästan vänta på detta...

:argpådato
 
Nyteknik skrev:
Alla toppar på Bildelsbasen är nyrenoverade när jag ringer och frågar. De kostar 7-9000 kr. En ventil kostar enligt Opel 600 kr. Att jag kunde vara så aningslös att köra runt med en bensinmotor som lät som en diesel och nästan vänta på detta...

:argpådato

Så tamigfan om de asen ska komma undan så lätt.

gå in på http://www.autokatalogen.se/ och sök på dittregnummer. Kolla motorkoden och vilka modellerer som kan ha samma.

Igår kväll gick jag på en bilskrot i en kvart och såg 4 vectror och minst lika många Omegor. Sen gäller det att leta ett snäppp längre på bildelsbasen när du vet motorkod och då vore det FAN om dom j-rna kan slingra sig.

Bara nyrenoverat?? Vad tror dom egentligen?

Annars ringer du till bilskroten i Forshaga och säger, "En bekant säger att du har många Oplar på gårn. Har du möjligtvis en topp till...."

Du har tydligen motorkod 'X 20 XEV' men det är jag inte hundra på utan regnr.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Så tamigfan om de asen ska komma undan så lätt.

gå in på http://www.autokatalogen.se/ och sök på dittregnummer. Kolla motorkoden och vilka modellerer som kan ha samma.

Igår kväll gick jag på en bilskrot i en kvart och såg 4 vectror och minst lika många Omegor. Sen gäller det att leta ett snäppp längre på bildelsbasen när du vet motorkod och då vore det FAN om dom j-rna kan slingra sig.

Bara nyrenoverat?? Vad tror dom egentligen?

Annars ringer du till bilskroten i Forshaga och säger, "En bekant säger att du har många Oplar på gårn. Har du möjligtvis en topp till...."

Du har tydligen motorkod 'X 20 XEV' men det är jag inte hundra på utan regnr.
Tjoho - fick tag på en begagnad topp med ventiler hos en bilskrot i Värnamo: 3000 kr.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top