Kamremsbyte

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har börjat förstå värdet av en hel kamrem och samtidigt upptäckt att min hoj gått längre än kamremmen bör gå...

Undrar om det är värt att försöka byta kamrem själv eller om man ska låta en fackman göra jobbet.

Någon som bytt kamrem själv på sin ducce?

Kör 750 Monster Dark -01 och känner att jag vill byta snarast möjligt.

Och jag som trodde att remmar bara hörde hemma i bilvärden.

För övrigt misstänker jag att det kommer kännas tryggare för dig att lämna bort det om du inte är van mekare.

Tror det kostar under 1000 kr att låta en aukt. vekstad göra jobbet åt dig. Då ingår inte sedvanliga oljebytet och tillhörande service. Tycker du ska gå till en verkstad faktiskt. Åtminstone kan du höra dig för vad de vill ta för jobbet och bestäma dig sedan.

//Harm

Harmon Rabb skrev:
Tror det kostar under 1000 kr att låta en aukt. vekstad göra jobbet åt dig. Då ingår inte sedvanliga oljebytet och tillhörande service. Tycker du ska gå till en verkstad faktiskt. Åtminstone kan du höra dig för vad de vill ta för jobbet och bestäma dig sedan.

//Harm

Kostar det inte mycket mer än så kan det vara värt det.. Olja och filter är nyligen bytt iofs..

Köpte själv ny Ducce häromdagen. Första jag gjorde var att få remmarna bytta. Rekommenderas! Jag gjorde det inte på egen hand, då det krävs lite koll :3freak på spänningen på remmarna. Rembyte kostar väl runt 1000-1500 OM inte ventilerna behöver justeras oxå...

Gjorde 2.000 milaservicen nyss.

8.000:-

Kamremmarna skall bytas minst vartannat år... oavsett mil !

Bytte remmar och gjorde ventiljustering igår. Det går att göra själv, bara någon har visat hur spännt det skall vara. Men skaffa en verkstadshandbok först bara :tungan

Jag kan lägga till att jag inte gjorde det själv igår, men kommer eventuellt göra det själv nästa gång.

IO skrev:
Bytte remmar och gjorde ventiljustering igår. Det går att göra själv, bara någon har visat hur spännt det skall vara. Men skaffa en verkstadshandbok först bara :tungan

Jag kan lägga till att jag inte gjorde det själv igår, men kommer eventuellt göra det själv nästa gång.

Nu ett par timmar senare är remmarna bytte. Ringde Ducati Sthlm. De hade en lucka i schemat så jag stack dit. 748 spänn för remmar och arbete tycker jag är helt ok. LÄmnade in hojen, gick över gatan och tog en espresso, knallade tillbaka så var det klart. Snabbt jobbat! :tummenupp Nu kan jag köra utan att oroa mig för ett större motorras. :)

korvgubbe skrev:
Nu ett par timmar senare är remmarna bytte. Ringde Ducati Sthlm. De hade en lucka i schemat så jag stack dit. 748 spänn för remmar och arbete tycker jag är helt ok. LÄmnade in hojen, gick över gatan och tog en espresso, knallade tillbaka så var det klart. Snabbt jobbat! :tummenupp Nu kan jag köra utan att oroa mig för ett större motorras. :)
najs! såna priser gillar vi!!!

MostWanted_NKPG skrev:
najs! såna priser gillar vi!!!

Särskillt som man fasar ducatis priser lika mycket som man skydde garagevändningen när man övningskörde.. Jag har ju hört skräckhistorier sedan jag hörde talas om Ducati för första gången.. Synd bara att det närmar sig 2000-mila.. lär hamna runt 3200-3500..

Last edited:
korvgubbe skrev:

Huga, det var billigt. Bara mina remmar gick på 957:- (för 2 st) Antar att det inte är samma remmar på Monster som 916 :näsblod

IO skrev:
Huga, det var billigt. Bara mina remmar gick på 957:- (för 2 st) Antar att det inte är samma remmar på Monster som 916 :näsblod

När bytte du? Lät som om de bytt prislista i dagarna och att en hel del gått ned i pris..

korvgubbe skrev:
När bytte du? Lät som om de bytt prislista i dagarna och att en hel del gått ned i pris..

Handlade på Biscaya i förra veckan. Tror dom har legat runt 400-450kr/st ett tag. Kanske kan någon annan bekräfta?

Webspy skrev:
Gjorde 2.000 milaservicen nyss.

8.000:-

Kamremmarna skall bytas minst vartannat år... oavsett mil !

Vicken jävla tur att man inte åker Ducati...inget illa menat men är det värt att betala såna summor för design???...eller vad är det som lockar med Ducati???...för det är ju inga värstingmotorer ändå

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...