Kampanj mot fartdårar - bra eller anus?

Bra!

Men tyvärr är det väl så att de personer man vill ska ta åt sig av kampanjen inte kommer att göra det. Det finns väldigt många väldigt stora egon som skyddas av 1,5 ton plåt och skiter i alla medtrafikanter.

Du får nog rätta till rubriken. :D Fartdårar såg jag inte en enda. Däremot folk som inte visar hänsyn i sitt agerande och ger folk en chans att reagera på deras avsikter.

Jag tycker den håller bra klass. Kan tänka mig att dessa människor blir extremt förbannade om de skulle möta sig själva.

....Jag tycker den håller bra klass. Kan tänka mig att dessa människor blir extremt förbannade om de skulle möta sig själva.
Visst, jag blir skitsur men när jag ska prata mig själv tillrätta så lyssnar
jag inte utan tittar åt ett annat håll...

...tänker du på anus-biten? :confused:

Jag tänkte på "fartdårar". :) Jag trodde det handlade 200km/h piloter mitt i stan. Nu var det ju mer om folk utan hänsyn som tar plats på ett obekvämt sätt.

Visst, jag blir skitsur men när jag ska prata mig själv tillrätta så lyssnar
jag inte utan tittar åt ett annat håll...

Jag är beredd skriva under på det..:D

Last edited:
Det är ju inte alltid fartdåren är den farliga. Jag tycker att man dagligen möter eller drabbas av trafikanter som är farliga på annat sätt.
Idag blev jag prejad av 2 bilar som i vänstersväng skär över på min sida så jag får lovat att stanna en bit innan korsning.
En pensionär vinglar mellan 2 filer så man vågar knappt vara i närheten.
Jag själv höll på at sväng ut framför en bil när jag skulle ut från en parkering.

Vägverket och en hel hoper folk är så förbannade på att en del vill åka fortare än andra och den/de kampanjerna får kosta hur mycket som helst tydligen.

FET-ANUS åt Vägverket

Det är ju inte alltid fartdåren är den farliga. Jag tycker att man dagligen möter eller drabbas av trafikanter som är farliga på annat sätt.
Idag blev jag prejad av 2 bilar som i vänstersväng skär över på min sida så jag får lovat att stanna en bit innan korsning.
En pensionär vinglar mellan 2 filer så man vågar knappt vara i närheten.
Jag själv höll på at sväng ut framför en bil när jag skulle ut från en parkering.

Vägverket och en hel hoper folk är så förbannade på att en del vill åka fortare än andra och den/de kampanjerna får kosta hur mycket som helst tydligen.

FET-ANUS åt Vägverket

Kampanjen handlar inte om fartdårar.

vad heter tråden :va :7peta

Kampanj mot fartdårar - bra eller anus?

Har du överhuvud taget kollat länken?

Där pratar man om trafikdårar. INTE om fartdårar. Har även tipsat Bettskena om detta. Men du kanske missade att läsa det med?!

Nästa fråga som kommer upp är...Vilket är värst, Folk som kör som idioter (fartdårar eller inte) eller folk som vägrar att tex släppa in en i en bilkö eftersom dom gissar att man försöker tränga sig.....och därmed hindrar resten av trafiken....

Trafikrytm borde premieras både på körkortsproven och i samhället och både fartdårarna och sniglarna och surgubbarna borde bli av med kortet när dom visar total brist på hänsyn för andra...

Att ex försöka köra på en gångtrafikant som går mot rött är i mina ögon värre än att köra för fort på en motorväg...trots att båda medför fara... Men det första går väl under "olycka" om det skulle hända nåt....

Jag har alltid blivit tagen för att köra som en biltjuv själv...fast jag har aldrig krockat eller kört på någon...även om jag varit med om mindre olyckor... Hade jag enbart mött mig själv i trafiken så hade den här debatten inte funnits ens.... :)

Har du överhuvud taget kollat länken?

Där pratar man om trafikdårar. INTE om fartdårar. Har även tipsat Bettskena om detta. Men du kanske missade att läsa det med?!

Jo jag har sett det men jag skiter i det för Vägverkets kampanjer är så löjliga i 9 fall av 10,,,,,,,, men du kanske hör motorljud och ser hur de speedar upp den bilisten som gör fel enligt Vägverket.

Är det fel att byte fil t,ex,,,,, nej om du frågar mig, och vad gör det om det görs i snabb takt.

Fortfarande ANUS.

Jag läste lite också, och det verkar som det bara gäller Stockholmare enligt texten. :hihi:hihi

Nästa fråga som kommer upp är...Vilket är värst, Folk som kör som idioter (fartdårar eller inte) eller folk som vägrar att tex släppa in en i en bilkö eftersom dom gissar att man försöker tränga sig.....och därmed hindrar resten av trafiken....

Trafikrytm borde premieras både på körkortsproven och i samhället och både fartdårarna och sniglarna och surgubbarna borde bli av med kortet när dom visar total brist på hänsyn för andra...

Att ex försöka köra på en gångtrafikant som går mot rött är i mina ögon värre än att köra för fort på en motorväg...trots att båda medför fara... Men det första går väl under "olycka" om det skulle hända nåt....

Jag har alltid blivit tagen för att köra som en biltjuv själv...fast jag har aldrig krockat eller kört på någon...även om jag varit med om mindre olyckor... Hade jag enbart mött mig själv i trafiken så hade den här debatten inte funnits ens.... :)

Så himla rätt och bra skrivet :tummenupp i Katrineholm pågår det ständigt ett krigande när man vill byta fil,,,,,,,,,,,,,, varför ska de som åker för sakta hindra de som vill åka lite fortare???????

Last edited:
Tycker den verkar bra:D

Det finns aldeles för många bilister som inte tänker längre än näsan räcker!!
Men jag kör dom flesta mil i Lastbil och då slipper man folk som inte släpper in en.. det är bara att slå på blinkersen och börja svänga, då känns 1,5 ton plåt väldigt litet:D

Dom andra milen är med hoj och då smiter man imellan oavsätt vilket:tummenupp

Är det fel att byte fil t,ex,,,,, nej om du frågar mig, och vad gör det om det görs i snabb takt.

Helt ok. Förutsatt att det görs smidigt och att medtrafikanterna inte blir överraskade med de risker det innebär.

Som sagt har du sett filmen? Eller är du ironisk?

Skulle folk köra lite med optimering på flöde och medtraffikanter så skulle allt flyta bättre. Filmen visar ju precis det som är ruttet. Man knöar sig förbi hela kön och stoppar upp all trafik. Istället för att glida in i en lucka lite innan avfarten.

När jag har lastbil har jag slutat bromsa för sånna som håller på med sånt. Skrammlar det så skrammlar det. Men bara om du klipper in 2 meter innan avfarten och börjar signallera där också.

Så misstolka mig rätt

Kör hur fort du vill, smit in vart du vill. Men ha marginal och flyyyt i trafiken tycker jag borde premieras.

Skulle folk köra lite med optimering på flöde och medtraffikanter så skulle allt flyta bättre. Filmen visar ju precis det som är ruttet. Man knöar sig förbi hela kön och stoppar upp all trafik. Istället för att glida in i en lucka lite innan avfarten.

När jag har lastbil har jag slutat bromsa för sånna som håller på med sånt. Skrammlar det så skrammlar det. Men bara om du klipper in 2 meter innan avfarten och börjar signallera där också.

Så misstolka mig rätt

Kör hur fort du vill, smit in vart du vill. Men ha marginal och flyyyt i trafiken tycker jag borde premieras.

Bra skrivet. :)

Jo jag har sett det men jag skiter i det för Vägverkets kampanjer är så löjliga i 9 fall av 10,,,,,,,, men du kanske hör motorljud och ser hur de speedar upp den bilisten som gör fel enligt Vägverket.

Fortfarande ANUS.

Jag läste lite också, och det verkar som det bara gäller Stockholmare enligt texten. :hihi:hihi

Så himla rätt och bra skrivet :tummenupp i Katrineholm pågår det ständigt ett krigande när man vill byta fil,,,,,,,,,,,,,, varför ska de som åker för sakta hindra de som vill åka lite fortare???????

Problemet i trafiken är väl egentligen inte att folk byter fil. Det är ju helt OK. Däremot är det många som gör det utan att kolla om det är fritt och utan att använda blinkers och dom utsätter därmed både sig själva och andra för onödiga risker bara för att dom inte orkar se sig för.

Folk är för nonchalanta helt enkelt. Sen finns det dom som till varje pris vill hindra andra att komma in framför, dom borde det också vara skottpengar på.
Rent generellt tror jag att dåliga beteenden i trafiken är en betydligt större orsak till olyckor än höga hastigheter men eftersom någon smart person har räknat ut att det är större risk att dö om man krockar i 90 än om man krockar i 60 så måste det vara farten som är farlig.

Jag tror att fartens betydelse för olycksstatistiken är överreklamerad och att det istället är felbeteenden som är den största faran. Tyvärr så innebär ju fartkamerorna att man bara kollar på farten och inte på felbeteenden och det är dåligt. Så där håller jag med dig om att VV suger.

Men just den här kampanjen är väl ganska bra då den faktiskt fokuserar på felbeteenden. Dock är jag lite tveksam till om den faktiskt får någon effekt då dom som inte bryr sig inte kommer att ändra sitt beteende för att dom inte bryr sig om kampanjen heller. Så det kanske är bortkastade pengar men för mig för dom hellre kasta bort pengar på det än på fartkameror.

Så misstolka mig rätt

Jag är inte ironisk och jag har sett filmen...Jag håller med om att det i filmen är ruttet helt och hållet... Det var inte exakt dom jag menade i mitt inlägg...

Sen en sak till....Om du inte är ironisk med ditt inlägg om att du inte bromar eller viker undan lite för folk med uppenbart sämre omdöme än dig själv så borde inte du heller behålla körkortet... Det är PRECIS den typen av idiotresoemang som jag snackar om..... Får du ut nåt speciellt av att inte förhindra en krock, även om nån annan gör fel? Jag är lite nyfiken....

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back