kammar till en cbr900rr-97a

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej pular lite med min cbr och undrar om det finns någon som kan föreslå ett par bra kammar?. Det finns ju så många som vet så mycket här inne!!!!!!. Kommer att skaffa ny förgasare ca 40-41 eller nogåt ditåt. Toppen portad så flöde finns, höjer kommp lite osv. Resten av motorn blir klar till hösten.MVH Christer

kammar

Hej tack för ditt svar. Har även hittat hos sams motor i karlstad. Men jag får väl se hur mycket lyft osv jag skall ha. Tänkte se hur mkt det går att skrämma upp en sådan maskin i. Men blir ganska nöjd om jag kommer till 200sug hästar.MVH Christer

Helvete! 200BHP ur en sugmotor.
Keep me posted. Har samma grejer, fast kostnaden kanske drar iväg så det är vettigare att skaffa en nyare med bättre ram (om man inte har själva trimmandet som intresse menar jag)?

Hej tack för ditt svar. Har även hittat hos sams motor i karlstad. Men jag får väl se hur mycket lyft osv jag skall ha. Tänkte se hur mkt det går att skrämma upp en sådan maskin i. Men blir ganska nöjd om jag kommer till 200sug hästar.MVH Christer

Får du 200 sughästar ur en blade är jag imponerad.

oavsett om det är vev eller bakhjulshästar.

Keep that oilwell pumping:yoparty

200 kusar i en CBR900 kräver en fet plånka...
Har själv byggt en 997cc snurra som lämnade 145 på slangen och ägs idag av Dr.Bike
Den hade FCR39or och annat skoj.

Har också haft en 1195 cc snurra i en CBR900 och den lämnade mer.

Jag fixar fram det du vill ha.
Inga problem men det kostar fläsk.
Bara ett 997 kit som ger mycket effekt landar säkert på nära 20000:- monterat och klart.

Har snart 200 bakhjulshästar i min CBR1000RR men det är ju lättare än din 900a.

Och kommer den hålla?
Ja!

DU kan bl.a kolla på Kent Cams i England, Web Camshafts i Californien, sen finns ju Piper Cams, oxå engelska, med ÅF i Uppsala: PBZ

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product_nav.php?type=B&cat=CM&man=9&engine=109

http://www.kentcams.com/

http://www.webcamshafts.com/

Varsågod!

Tack för gratisreklamen! :tummenupp (obs! Ironi)

Last edited:
200 kusar i en CBR900 kräver en fet plånka...
Har själv byggt en 997cc snurra som lämnade 145 på slangen och ägs idag av Dr.Bike
Den hade FCR39or och annat skoj.

Har också haft en 1195 cc snurra i en CBR900 och den lämnade mer.

Jag fixar fram det du vill ha.
Inga problem men det kostar fläsk.
Bara ett 997 kit som ger mycket effekt landar säkert på nära 20000:- monterat och klart.

Har snart 200 bakhjulshästar i min CBR1000RR men det är ju lättare än din 900a.

Och kommer den hålla?
Ja!

Tack för gratisreklamen! :tummenupp (obs! Ironi)

Jag får ju inte göra reklam! Då kommer ju nån och tar mig i örat! ;)
Å än har du ju inte agenturen för de där kammarna :7peta

Och ja, fajjärbläjdän ska nog få några rackare till i vinter tror jag...

Last edited:
Har inte Megacycle kammar till dessa också? Eller skiljer det på -96 och -97 års motorer på dessa?

97-98 har annan volym än de tidigare, vet inte om kammarna skiljer dock.

Hej på er alla som svarat, vet inte vad man kan komma upp i men kan ju testa lite. Ordentligt portad topp, bra mellan topp kammar, Nya riktiga förknasare. Höjt komp på ett eller annat sätt. Ballanserad vev och så givetvis lite annat som förblir hemligt. Nej inget hemligt men mycke puts och slip inv motor. Försöker få bort friktionen. Vet inte vad man kommer upp i men som sagt skall bli intresant. Blir ju besviken om det är under 150!!!!!!!!. Men det vet jag att den kommer att flytta på sig bättre med denna motorn. Kanske kan man komma över 300kmh på köpet, nosar på 295 i dag. JA JA vi får väl se vad som händer. Skall passa på att tacka alla här inne för en go sida. MVH Christer

97-98 har annan volym än de tidigare, vet inte om kammarna skiljer dock.

Samma kammar 93-99
Bottendelen skiljer sig dock på motorerna så som volymen.

Hej på er alla som svarat, vet inte vad man kan komma upp i men kan ju testa lite. Ordentligt portad topp, bra mellan topp kammar, Nya riktiga förknasare. Höjt komp på ett eller annat sätt. Ballanserad vev och så givetvis lite annat som förblir hemligt. Nej inget hemligt men mycke puts och slip inv motor. Försöker få bort friktionen. Vet inte vad man kommer upp i men som sagt skall bli intresant. Blir ju besviken om det är under 150!!!!!!!!. Men det vet jag att den kommer att flytta på sig bättre med denna motorn. Kanske kan man komma över 300kmh på köpet, nosar på 295 i dag. JA JA vi får väl se vad som händer. Skall passa på att tacka alla här inne för en go sida. MVH Christer

Kul att du ger dig på det.
Håll oss informerade.
150 kusar klarar du nog om du gör det förändringar jag nämnde.
Men du ska nog satsa på ett sprut om du ska ha mer effekt.
Inte för att det automatiskt blir men men det går bättre att kontrollera och justera.

200 kusar.. fila på! :tummenupp

Last edited:
Jag får ju inte göra reklam! Då kommer ju nån och tar mig i örat! ;)
Å än har du ju inte agenturen för de där kammarna :7peta

Och ja, fajjärbläjdän ska nog få några rackare till i vinter tror jag...

Ja visst ja sååå var det ja.
Vilken tur att du inte gjorde gratis reklam för mig då. :tummenupp

Snart har jag det.
Men fick på kalajsfineballt avgassystem och stutsdämpare av modell bättre.
Ska fixa till det på hemsidan. :tummenupp

Jaadå.
Och det finns ännu fler.
Vi själva säljer ju och distribuerar gamle Pops Yoshimura's kammar, som väl är det bästa man får tag på.
Men det kan jag ju inte säga hursomhelst, det skulle kunna uppfattas som marknadsföring.

Ja jo det får man akta sig för.
Men hur som haver är jag från idag leverantör av Pipers Mc program.:tummenupp

Samma kammar 93-99
Bottendelen skiljer sig dock på motorerna så som volymen.

Kul att du ger dig på det.
Håll oss informerade.
150 kusar klarar du nog om du gör det förändringar jag nämnde.
Men du ska nog satsa på ett sprut om du ska ha mer effekt.
Inte för att det automatiskt blir men men det går bättre att kontrollera och justera.

200 kusar.. fila på! :tummenupp

Kamikaze, tror du har fel vad det gäller kammarna. Har kört Blade -92 till -98 . Är ganska säker på att det är olika kammar mellan -95--96/97.
Topparna är inte likadana liksom motorvolym. 893 ccm mot 919ccm.
Rätta mig om jag har fel!

Kamikaze, tror du har fel vad det gäller kammarna. Har kört Blade -92 till -98 . Är ganska säker på att det är olika kammar mellan -95--96/97.
Topparna är inte likadana liksom motorvolym. 893 ccm mot 919ccm.
Rätta mig om jag har fel!

Topparna är lika.
Det kan skilja lite, beroende på gjutår, men de är alla utbytbara mot varann.

Kammarna...tjaa, där har jag läst både och, men även mätt på enstaka årsmodeller...
Jag har ingen säker slutsats, mer än att det iaf skilde så lite på de jag kollade, att jag iaf skulle betrakta dem såsom samma/lika.
Det ligger alltså inom tillverkningstolerans och/eller slitage.

Jag hade helst satt upp dem i en cam-graph maskin (en ritande apparat som lägger upp ett diagram.

Det är alltså inga stora skillnader, även om man rent teoretiskt kan påvisa nån grad hit eller dit, eller nån eller ett par tiondelar i lyft.

En skillnad så liten i lyft/duration att man med gott samvete kan påstå att det inte är någon (praktisk) skillnad.

Bottendelarna skiljer en del.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back