Kammar och vippor

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Har nu efter lite mekande och återkommande bryderier fått ihop klenoden.
Beställde kammar och vippor från en skrot, vilka påstod att grejorna var i kanonskick. Och visst! Grejorna var precis som utlovat, superskick!
Heder och tack till Sam´s motor! Problemet var att när jag hade monterat kammar och tillhörande vippor så slog ventiljävlarna i kolvarna! Självklart så vred man ju runt motorn förhand och inget tråkigt inträffade. Efter lite sporthojs konsultation (Tack Brinken!) så löste sig alltihop! Finns tydligen olika drevstorlekar i suzuki djungeln. Ringde även till Sam´s och dom sa att kammarna mest troligt var till någon nyare hoj, men att "de´brukar funka ändå!". Satan vad harven speedar på! lite vassare duration tydligen.
En liten undran bara. När man höll på med volvo b20 saker så var det ju otroligt noga att varje nock fick sin rätta lyftare. Men i mc sammanhang hör man ju aldrig nåt snack om det. Har det månne att göra med att suzuki kammar (kanske andra också) bara är förkromade och inte ythärdade?
Cyklar jag eller?
Glad midsommar på er alla och akta er för bruna 240:s med kepsfarbror i! :tungan
 
Naturligtvis är det viktigt att rätt lob får rätt vippa - om det är möjligt. Men är både vippor och kammar i kanonskick finns det inget speciellt att oroa sig över. Mest viktigt är att inte köra på låga tomgångsvarv (under 1200) när den är kall och inte över 3000 de första 30 sekundrarna. Det tar ca 30 sekunder för oljan att gå upp via de yttre dragstängerna till vipporna och kamloberna. Har man extern toppsmörjning tar det ca 5 sekunder innan det är "grönt ljus".
 
stranglefoot skrev:
... När man höll på med volvo b20 saker så var det ju otroligt noga att varje nock fick sin rätta lyftare. ...
Har jag också hört men om jag inte misstar mig så är det ju roterande lyftare (jmf med vippor/släpor) på dom och då brukar man ju kunna bära sig åt hur som helst med bitarna. :va

Har själv aldrig råkat på en enda motor med roterande lyftare som varit sliten i nockar/lyftare. De är oftast i stort sett nya vid demontering. De två enda undantagen är motorer som gått extremt långt där lyftarna ibland kan vara konkava och alltså skrot respektive lyftare som kärvat och alltså inte snurrat och därmed också blivit skrot.
Däremot motorer med vippor/släpor är ju ofta slitna i nockar/vippor trots måttliga körsträckor.

Jaja, det var lite ot men i alla fall.
 
Kammaxlar

stranglefoot skrev:
1461492 Har nu efter lite mekande och återkommande bryderier fått ihop klenoden.
Beställde kammar och vippor från en skrot, vilka påstod att grejorna var i kanonskick. Och visst! Grejorna var precis som utlovat, superskick!
Heder och tack till Sam´s motor! Problemet var att när jag hade monterat kammar och tillhörande vippor så slog ventiljävlarna i kolvarna! Självklart så vred man ju runt motorn förhand och inget tråkigt inträffade. Efter lite sporthojs konsultation (Tack Brinken!) så löste sig alltihop! Finns tydligen olika drevstorlekar i suzuki djungeln. Ringde även till Sam´s och dom sa att kammarna mest troligt var till någon nyare hoj, men att "de´brukar funka ändå!". Satan vad harven speedar på! lite vassare duration tydligen.
En liten undran bara. När man höll på med volvo b20 saker så var det ju otroligt noga att varje nock fick sin rätta lyftare. Men i mc sammanhang hör man ju aldrig nåt snack om det. Har det månne att göra med att suzuki kammar (kanske andra också) bara är förkromade och inte ythärdade?
Cyklar jag eller?
Glad midsommar på er alla och akta er för bruna 240:s med kepsfarbror i! :tungan
HEJ TÄNKTE BARA HÖRA VAD KAMMAR O VIPPOR KOSTAR PÅ EN SKROT,JAG HAR KAMMAR O VIPPOR 16ST LIGGER TILL EN GSXR 91 DOM ÄR KÖRDA 2000KM
MVH PETER
 
Back
Top