Kamma till er!!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
En fråga till er som kan nåt om kammar:

Varför... har moderna hojar med överliggande kammar så ohemult stora ventilspel??? (f-n man missar ju ett halvt varv öppethållande!!) :lol

Alltså: På gammelhondan är spelet på insug 0,05 mm!
Avgas = 0,08
Detta på en gammal harv med tunga vippor och betydligt högre rörlig massa i ventilmekanismen än t.ex en 4-ventilare.

Ok... jag hajar att ramperna på loberna är brantare osv, men frågan kvarstår: Varför?
Avgas på en Blejd t.ex tillåts vara 0,2 mm! Det är ju nästan ett ljusår!

aci skrev:
Du tror inte det är för kylningen?

Tjaa. Kanske, men inte troligt, då man kunde gjort öppningstiderna kortare med mindre spel och bibehållet öppethållande. Som det är nu är det ju stor dögång på kamloben innan den börjar lyfta.

Vad tror du herr Brink?

Förmodligen är det av flera anledningar. Smala och långa ventilskaft som flexar mer och som samtidigt blir längre med ökad värme/högre uteffekt. Gammelgixxern vill ju även den ha 0.20 på avgas och 0.15 på insuget, trots 5 mm skaft och "bara" ca 85 mm långa. Vad har gamla DOHC-motorn för ventilskaft, 7 mm? ...och hur långa är de?

andersbrink skrev:
Förmodligen är det av flera anledningar. Smala och långa ventilskaft som flexar mer och som samtidigt blir längre med ökad värme/högre uteffekt. Gammelgixxern vill ju även den ha 0.20 på avgas och 0.15 på insuget, trots 5 mm skaft och "bara" ca 85 mm långa. Vad har gamla DOHC-motorn för ventilskaft, 7 mm? ...och hur långa är de?

Njaeij, tjockleken på skaften hr ju ingen som helst betydelse för längdutvidgningen...
Och skaften är f.ö bara 6mm men däremot längre! ca 10 cm

Jag har räknat ut nu att längdutvidgningen är 0,3 mm per meter vid ett delta T på 500 grader C på stål. Temperaturen är ett antagande som bygger på att tallriken kanske når 700 C som mest, medan andra änden blir max 300 grader C.

Detta exempel skulle då alltså ge cirka 3 hundradelars förlängning av en ventil.

Inte mycket alls m.a.o och är definitivt inget gott incitiment till dessa kopiösa ventilspel runt 0,15 och mer.

Last edited:
Om vi nu bara antar saker och ting så vill jag också komma med en gissning.

Det är mer värmeenergi som skall ledas bort igenom en smalventil. Det mesta kyls förvisso bort genom talriken, men stor del ska ju ta omvägen genom ventilskaftet också.

En till gissning, är att man vill få en så tyst ventil som möjligt. Men en lång och snäll ramp kan man fånga ventilen försiktigare. Då tål den högre varvtal och får längre justeringsintervaller.
Gamla motorer har ofta låånga öppettider, då blir inte ramperna så generösa. DÅ är det skitnoga att det är rätt ventilspel. Korta intervaller.

Mats757 skrev:
Om vi nu bara antar saker och ting så vill jag också komma med en gissning.

Det är mer värmeenergi som skall ledas bort igenom en smalventil. Det mesta kyls förvisso bort genom talriken, men stor del ska ju ta omvägen genom ventilskaftet också.

En till gissning, är att man vill få en så tyst ventil som möjligt. Men en lång och snäll ramp kan man fånga ventilen försiktigare. Då tål den högre varvtal och får längre justeringsintervaller.
Gamla motorer har ofta låånga öppettider, då blir inte ramperna så generösa. DÅ är det skitnoga att det är rätt ventilspel. Korta intervaller.

Din gissning är så god som någon! Men ramperna, är de verkligen SÅ mycket längre på moderna motorer, och även om de är det, vad motiverar det stora spelet?
Ok längre serviceintervall då.
Ok... Bra teori.
Men: Tystare lär det ju inte bli med stora spel.

Är det inte så att i en gammal lufkyld motor utvidgas självaste metallen i toppen mer än i en vattenkyld som har jämnare temperatur dessutom.

Ventilspelet mäts ju på kall motor och då skulle det lilla spelet på den luftlylda bli betydligt större när den är varm, i den vattenkylda blir skillnaden i spel mellan varm och kall motor mindre och därmed kan det vara större från början.
-Självklart utvidgas ventilen ochså men det är ju skillnad på olika metaller map godstjocklek, fysiska egenskaper osv.

Inget bra svar kanske men en tanke att spinna vidare på ?

Ett område jag inte orkar sätta mig in i. Tänkter inte ens försöka! :3freak
Rekommenderat spel får duga för mig. Att man kanske kan tjäna 1 eller 2 hästkrafter genom att tajta till spelet - får någon annan experimentera med, trots att jag har en MIRA-fräs i garaget. En tappad ventil kan kosta över 40k i renoveringskostnader i värsta fall.

Dr.Bike skrev:
Detta exempel skulle då alltså ge cirka 3 hundradelars förlängning av en ventil.

andersbrink skrev:
Ett område jag inte orkar sätta mig in i. Tänkter inte ens försöka! :3freak
Rekommenderat spel får duga för mig. Att man kanske kan tjäna 1 eller 2 hästkrafter genom att tajta till spelet - får någon annan experimentera med, trots att jag har en MIRA-fräs i garaget. En tappad ventil kan kosta över 40k i renoveringskostnader i värsta fall.

Tror det är betydligt fler hästar. Prova att fördubbla ditt spel du har nu när du bänkar nästa gång.
Men oavsett vilket. Det stora spelets mystik är iaf inte löst oavsett vad vi väljer att göra.

Dr.Bike skrev:
Tror det är betydligt fler hästar. Prova att fördubbla ditt spel du har nu när du bänkar nästa gång.
Men oavsett vilket. Det stora spelets mystik är iaf inte löst oavsett vad vi väljer att göra.

Det behöver inte vara riktigt sant, får man bättre "pulser" med lite mindre öppetider så kan det teroetiskt ge något mer. Detta är krångligt.

aci skrev:
Det behöver inte vara riktigt sant, får man bättre "pulser" med lite mindre öppetider så kan det teroetiskt ge något mer. Detta är krångligt.

Jo jo visst, jag känner till pre-charge pch allt det där, men skulle man vilja ha dessa tider hindrar inget att profilerna slipas om för att dessa tider skulle bli exakt de samma som med det större spelet. m,an kortar bara durationen.

Men annars har du ju helt rätt, alla insugslängder har sin resonansfrekvens där motorn går som bäst. Och det är som att stämma en orgelpipa.
Jag har et nomogram för de intresserade med avstämningslängder för olika varvtal.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år