kamkedjesträckare

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Har en cbr 600 -93 som knackar och det verkar som om kamkedjesträckaren behöver bytas. Är den hydraulisk eller mekanisk? Behövs några justeringar eller är det bara att plugga in den nya? Ungefär hur mycket kostar en ny?
 
Det är ganska vanligt fel på dom, byt till en mekanisk så slipper du bekymmer..
Hör men nå´n som åker bana dom har säkert nog nån liggande..

Mvh Mathias
 
fast de som kör bana har väl inte så gamla som 93:or? Fast de nyare kanske passar också på en 93:a?
 
Det finns 93or som rullar på bana, inte bara proffs där... Annars så kan det ju finnas kvar hos någon som har åkt på en sån...

Men se till att byta till en mekanisk då den hydraliska är känd för att tappa kontrollen vid höga varv.. Men jag tror att Honda gjorde om den, men är inte säker..

Mathias
 
är det bara att plugga i den nya, eller ska man justera något?
Den hydrauliska förmodar jag sköter sig själv, men hur e det med den mekaniska? Ska man justera den efter hand eller är allt klappat o klart efter monteringen?
 
Den ska justeras in till lagomt spel.. Sen kontrolleras med jämna mellanrum..
Kan ses som en nackdel men det är sämre om den hydraliska beslutar att ge upp..

Uppgifter på spel och intervall bör den som du köper den av kunna upplysa om..

Mathias
 
Tack för svaren!
Ska sälja hojen så det spelar inte mig nån roll vilken jag väljer. Vet du om det är stor skillnad i pris mellan de båda?
 
Byt den inte. Sälj hojen billigt till D-one istället. Sen byter jag den och tar hutlöst betalt! :)
 
Mekanisk spännare verkar det ju vara, och priset ca 60 dollar, vilket borde bli ungefär 8-900kr transporterat och klart till Sverige...

http://houseofmotorcycles.bikebandi...model_dept_id=187940&model_dept_name=CBR600F2


Där har du bild och pris...

men plocka bort den som sitter på och funktionskolla den innan du beställer en ny, jag hade liknande missljud, då var det kamkedjesläden som hade gått sönder, dvs på sprängskissen del nummer 3 som hade tappat någe plastbitar....

Lycka till...

Lura inte nån stackars köpare, se til att det blir så bra som möjligt, du vet ju själv vilket skick du vill ha på en hoj som du själv köper :tummenupp
 
Givetvis talar jag om för köpare om sträckaren inte funkar perfekt. Om jag säljer privat byter jag den innan, ska jag byta in den på firma får jag se först vad jag får i inbyte om den inte är bytt.
 
Kamkedjesträckaren är hydraulisk. SKitlätt att byta och kostar inte så fasligt mycket. Originalsträckaren håller i 5000 mil +/- några hundra. Det kan vara skönt att slippa oroa sig för justeringen på den på en i övrigt ganska underhållsfri hoj.

D-one är sugen på hojen i alla fall. Skicka PM till henne med mer info. :tummenupp
 
Hydraulisk är hydraulisk, mekanisk är mekanisk, jag tror ni menar manuell när ni säger att den skall justera själv, eller är det jag som fått det om bakfoten?

Mekaniska spännaren justerar sig själv liksom den hudrauliska.... manuell är i stort sett en bult som man skruvar in för hand och på så sätt väljer spänningsläge...

Den mekaniska spänner sig själv med hjälp av fjädring, och "backspärr", dvs den ska inte släppa bakåt..

Hyraulisk är väl ytterligare en modell... vilket jag inte vet precis allt om, men har sett den på en suzuki t.ex, oxh då är det hydraulslangar kopplade till spännaren... vilket man ser ganska väl, och på så sätt fattar man att det är som det är... :)
 
Mattias skrev:
Kamkedjesträckaren är hydraulisk. SKitlätt att byta och kostar inte så fasligt mycket. Originalsträckaren håller i 5000 mil +/- några hundra. Det kan vara skönt att slippa oroa sig för justeringen på den på en i övrigt ganska underhållsfri hoj.

D-one är sugen på hojen i alla fall. Skicka PM till henne med mer info. :tummenupp
Ok, jag är inget proffs, har säkert fel :)

Men vad kallas då en sån här kamkedjesträckare?
http://houseofmotorcycles.bikebandi...model_dept_id=703191&model_dept_name=GSXR750Y
 
Last edited:
Är det någon som vet om/vart det finns manuella kamkedjesträckare till cbr600 -93. Tycker jag har letat överallt men bara hittat den hydraliska original sträckaren.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top