Kamkedjesträckare KTM lc8.

Johannes.

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2015
Ort
Osby
Hoj
Husaberg 650 / Ktm 950 Adv
Någon som vet om man kan byta kamkedjesträckarna på en lc8 utan att låsa motorn/kedjan? Utan att kedjan hoppar. Tacksam för tips.
Mvh.
 
Ja visst går det. Ställ cylindern i TDC så att allt är obelastat, ut med sträckaren och i med den nya. Snurra runt och upprepa på andra cylindern.
 
Ja visst går det. Ställ cylindern i TDC så att allt är obelastat, ut med sträckaren och i med den nya. Snurra runt och upprepa på andra cylindern.

Kanon. Vet du om det finns nått enkelt sätt att kolla vilken Cylinder som är i TDC utan att riva tankhalvorna, luftburk osv?
 
Kanon. Vet du om det finns nått enkelt sätt att kolla vilken Cylinder som är i TDC utan att riva tankhalvorna, luftburk osv?

Mja det bör gå (jag har aldrig försökt). På högersidan så har du en bult som du ersätter med en längre för att låsa veven när man skall plocka ner. Den låser veven i TDC för bakre cylindern. Sedan vet man ju hur långt det är i vevaxelgrader till nästa cylinder....

Men jag skulle nog plocka ner för att kunna köra penna i tändstifthålet istället.
 
Ja det är väl säkrast att göra det på "rätt sätt". Får bli helgens projekt.
Tackar för infon.
 
Mja det bör gå (jag har aldrig försökt). På högersidan så har du en bult som du ersätter med en längre för att låsa veven när man skall plocka ner. Den låser veven i TDC för bakre cylindern. Sedan vet man ju hur långt det är i vevaxelgrader till nästa cylinder....

Men jag skulle nog plocka ner för att kunna köra penna i tändstifthålet istället.


Eftersom jag ändå kommer riva hojen, kanske det kan vara värt att kolla fler saker? inte bara byta sträckare. Tänker på kamkedjor, balansaxellager osv? Fick nämligen inga papper av tidigare ägare på vad som är gjort eller skulle gjorts, service osv. Och den har gått relativt långt. 5000+
Det vanliga har jag gjort, olja, schims osv.

Vad skulle du/ni kollat?
 
Last edited:
Plocka ventilkåporna och kika ventilspel samtidigt som du kan med säkerhet se att cylindrarna står i TDC, vill du dessutom vara extra säker så skruvar du in lpåsbulten för att låsa motorn (bult köps av ktm, ca 60 spänn), men det finns tydliga markeringar på kamdreven och jag har vid flera tillgällen kollat spel utan låsbult, men måste du justera känns det som en fin säkerhet, kika i verkstadshandbok för mer info, finns att ladda ned som pdf, google is...
Förutom det och byte av sträckarna ser jag inget behov av renovering.
 
Plocka ventilkåporna och kika ventilspel samtidigt som du kan med säkerhet se att cylindrarna står i TDC, vill du dessutom vara extra säker så skruvar du in lpåsbulten för att låsa motorn (bult köps av ktm, ca 60 spänn), men det finns tydliga markeringar på kamdreven och jag har vid flera tillgällen kollat spel utan låsbult, men måste du justera känns det som en fin säkerhet, kika i verkstadshandbok för mer info, finns att ladda ned som pdf, google is...
Förutom det och byte av sträckarna ser jag inget behov av renovering.


Ventilerna kollade/justerade för ca 35 mil sen, låsskruven/TDC införskaffad i samma veva som kontrollen av Ventilerna. Så då är det väl bara att beställa ett par sträckarna som fattas.

Tack för hjälpen och ha en bra helg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top