Kamkedjesträckare Honda CB 750 F

spidermicke

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CB 750 F -82
Hej, egentligen har jag väl knappast något som kan räknas som sporthoj med dagens mått mätt, Honda CB 750 F -82, men jag chansar i alla fall på att någon kan ge mig nyttiga tips. Jag ska byta kamkedjesträckare, men det är lite trixigt :huvet . Men jag tar och börjar med en liten problembeskrivning om det är fler som har liknande problem. Jag åkte en längre sträcka när motorn började knacka och ge oljud vid högre varv. Jag var tvungen att fortsätta åka och körde lugnt de sista 10 milen. Hojen gick då sämre och sämre, samt lät alltmer illa. Jag kunde efter ett tag inte ens varva upp den. Jag plockade av toppen med kamarna (går att göra med motorn kvar i ramen) och kunde inspektera kamkedjesträckaren (som sitter i mitten av cylindern, mot bakre väggen) och såg att det var ett fäste till "fjäderbågen" som var av. Motorn plockades ur ramen, ganska trixigt att lirka ut den men hade bra hjälp av en verkstadsdomkraft, och topplocket tog av. Ser då att efter att kamkedjesträckaren har gått sönder så har kamkedjan slagit sönder en gummitapp ("cam chain guide") fram i motorn så det bara återstår en trasig rulle :( .

Enligt Haynes mekarbok och några motorcykelreparatörer ska det gå att få loss kamkedjesträckaren utan att behöva ta loss cylinderhuset men jag lyckades i alla fall inte lirka ut den så nu undrar jag hur man gör. Vill ju helst inte ta loss cylindrarna om jag slipper med allt vad det innebär att passa in kolvar och risk för skräp i motorn etc. Och sedan ska ju den nya sträckaren och gummitappen på plats igen :va Jag beställde grejor på Lelles i Uppsala, dyrt så det förslår, 1379:- för sträckaren och 300 för tappen.
Hur ska man göra med kamkedjan, behöver den bytas också? Cykeln har gått 6000 mil och gick bra innan detta hände. Är det något mer man ska tänka på att fixa när motorn ändå är urtagen och isärplockad?
Mvh Micke
 
spidermicke skrev:
Hur ska man göra med kamkedjan, behöver den bytas också? Cykeln har gått 6000 mil och gick bra innan detta hände. Är det något mer man ska tänka på att fixa när motorn ändå är urtagen och isärplockad?
Mvh Micke

I haynesmanualen står sträckgränsen för kamkedjan, bara att mäta (ett j*vla jobb at byta bara :( ).

Medan du ändå har toppen av kan du ju slipa ventilsäten, sota av toppen och ställa ventilerna.

Plockar du av cylinderraden kan du ju lika gärna byta kolvringarna oxå! :tummenupp

Ha skoj och lycka till!
 
Man får lyfta cylinderpaketet ca 2-3cm för att kunna byta sträckaren till långa kedjan.
(sitter en pinne i nederkant på sträckaren som hålls på plats av cylinder/motorblock)

Touringbutiken har kedjor med nitlås till din hoj har jag för mig.
 
Jag tycker absolut att du bör byta kedjorna också. Jämfört med jobbet att lyfta ur och plocka ner motorn ännu en gång om och när det skulle behövas, så är kostnaden för ett par nya kedjor rätt låg IMHO. :tummenupp Valet blir ännu lättare om det finns delbara kedjor att köpa.

(Jag har gjort det, på likadan motor, och det är inget jag minns med glädje. Dessutom fanns inga delbara kamkedjor då; kan man inte dela kedjan så får man dela motorn... :gnissla :huvet :gnissla )
 
Jag har nu fått hem grejorna som ska bytas och upptäcker till min fasa att den "cam chain guide" som är ny är cirka 7 cm längre än den bit som jag lyckades fiska upp från motorn :gnissla så nu måste jag i alla fall lyfta cylindern för att hitta resterande bit som är avslagen från den gamla. Hoppas bara den inte lyckats förstöra dreven eller något annat dyrbart. Det kan ju också vara den som spökar så att den låser kamkedjesträckaren på något sätt, men jag ser den inte när jag lyser ner i motorn i alla fall....
Hur lyfter man lättast cylindern? Jag försöker knacka upp den men den j****n rubbas inte en millimeter :mad: men jag antar att det bara behövs mer våld :tummenupp ?
 
spidermicke skrev:
Jag har nu fått hem grejorna som ska bytas och upptäcker till min fasa att den "cam chain guide" som är ny är cirka 7 cm längre än den bit som jag lyckades fiska upp från motorn :gnissla så nu måste jag i alla fall lyfta cylindern för att hitta resterande bit som är avslagen från den gamla. Hoppas bara den inte lyckats förstöra dreven eller något annat dyrbart. Det kan ju också vara den som spökar så att den låser kamkedjesträckaren på något sätt, men jag ser den inte när jag lyser ner i motorn i alla fall....
Hur lyfter man lättast cylindern? Jag försöker knacka upp den men den j****n rubbas inte en millimeter :mad: men jag antar att det bara behövs mer våld :tummenupp ?
Resterna borde finnas i oljetråget, kollat där?
 
stordrulen skrev:
Man får lyfta cylinderpaketet ca 2-3cm för att kunna byta sträckaren till långa kedjan.
(sitter en pinne i nederkant på sträckaren som hålls på plats av cylinder/motorblock)

Touringbutiken har kedjor med nitlås till din hoj har jag för mig.

Rättelse !
Det är cam chin guiden som har pinnen vill jag minnas :hoppa
 
spidermicke skrev:
Jag har nu fått hem grejorna som ska bytas och upptäcker till min fasa att den "cam chain guide" som är ny är cirka 7 cm längre än den bit som jag lyckades fiska upp från motorn :gnissla så nu måste jag i alla fall lyfta cylindern för att hitta resterande bit som är avslagen från den gamla. Hoppas bara den inte lyckats förstöra dreven eller något annat dyrbart. Det kan ju också vara den som spökar så att den låser kamkedjesträckaren på något sätt, men jag ser den inte när jag lyser ner i motorn i alla fall....
Hur lyfter man lättast cylindern? Jag försöker knacka upp den men den j****n rubbas inte en millimeter :mad: men jag antar att det bara behövs mer våld :tummenupp ?

Ja du det kan sitta som tusan,du får tälja till träkilar och knacka in mellan
kylflänsarna (o.b.s endast där dom är "förstärkta") och blocket så
släpper det en mm i taget.

Det brukar vara "spiraler" på pinnbultarna som det kommer skit i som gör att det sitter så hårt fast,+cylinderfotspackningen som är fastbränd
akta så det inte ramlar sand ner i motorn från pinnbultarna=skölja ur hela motorn med disel.
 
angående kam kedjan.

En sak som jag fått reda på med några års erfarenhet. Det är att HONDA själva har en rekomendation att kamkedjorna skall bytas runt 6000 mil.Jag har talat med flera säljare och reperatörer genom åren och ingen vet någonting om det. MEN kollar man fack data om cb cyklarna på det finstilta så hittar man det efter mycket om och men. Jag har själv bytt många kam kedjor genom åren och även på cyklar där den har gått av.. jag kan säga att jag har nog inte bytt en avsliten kamkedja på en cykel som gått över 6500 mil...Allt beror ju självklart hur cyklen är skött genom åren men man byter alltid bägge kamkdejorna om man ändå ska byta spännarna..den lilla spännaren behövs nästan aldrig bytas, men byt ut fjädern!
 
Precis.

Ingen kamkedja har gått av såvitt jag vet heller, så därför både håller jag med om att den borde bytas "ändå2 men ändå inte...
De Hy-Vo kedjor som används på de där Hondamaskinerna sades ju från början vara HELT oförstörbara. Lite Titanicvarning på det...

CB500 var ju den första hondan som fick Hy-Vo som primärkedja, och då var man så självsäkra att man inte ens satte i en sträckare!

Precis som stordrulen säge skall du kunna pilla ur den lilla axeltapp som håller kedjeguiden i framkant genom att bara lyfta cylindern en bit. Men sån tur att packningen skulle vara hel har man ju inte...

Och som sagt: Passa på att sota ur toppen, särskilt runt ventilsätena. Är du lite fräck kan du bryna av den blanka ytan i cylindrarna med ett 120-papper oxå, så får oljan bättre fäste på cylinderväggarna.

Lycka till, och har du fler frågor är det bara att tjoa till!
 
Dr.Bike skrev:
Precis.

Ingen kamkedja har gått av såvitt jag vet heller, så därför både håller jag med om att den borde bytas "ändå2 men ändå inte...
De Hy-Vo kedjor som används på de där Hondamaskinerna sades ju från början vara HELT oförstörbara. Lite Titanicvarning på det...

CB500 var ju den första hondan som fick Hy-Vo som primärkedja, och då var man så självsäkra att man inte ens satte i en sträckare!

Precis som stordrulen säge skall du kunna pilla ur den lilla axeltapp som håller kedjeguiden i framkant genom att bara lyfta cylindern en bit. Men sån tur att packningen skulle vara hel har man ju inte...

Och som sagt: Passa på att sota ur toppen, särskilt runt ventilsätena. Är du lite fräck kan du bryna av den blanka ytan i cylindrarna med ett 120-papper oxå, så får oljan bättre fäste på cylinderväggarna.

Lycka till, och har du fler frågor är det bara att tjoa till!

120 papper??? du menar väl minst 1200?
 
Nexor skrev:
120 papper??? du menar väl minst 1200?

Nej, jag menar 120.

Detta när du slipar för hand.

Har du ett trestenars brynverktyg som man sätter i borrmaskinen däremot brukar ett mediumbryna ha 240 i kornstorlek.
Ett riktigt fint ligger mellan 300-400.

Menjag skulle aldrig rekommendera någon att förstöra sina cylindrar med de verktygen.
De kalvar bara i loppet och cylindrarna blir orunda, lätt trekantiga.
Dessutom avverkar de material alldeles för snabbt.
Så glöm dem.

Bryt den blanka ytan för hand ELLER lämna in på firma där de har en Sunnen-slip är det som gäller.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top