kamkedjesträckare gsxr 750 -96

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Halloj, Jag håller på med ett byte och nu har jag ett par frågor,

När jag ställer in kuggarna där uppe samt den där nere (nollställning)
så drar markeringen på den nedre iväg när jag spänner kedjan med spännaren (köppt mig en manuell spännare)
så att strecket ligger 3-4mm fel, spelar detta någon roll?

Sen får jag även ett stort slack på kedjan i vissa lägen, ska det vara så eller är det något fel nånstans?
och om det ska vara så vart mäter jag slacket på kedjan (6.4 till 9.5mm), när den är som tight:ast eller när den är som mest slack.

hoppas någon förstår vad jag menar, är helt slut i huvet efter allt mekande
:va
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Ingen som vet, sitter ju här nykter ute hos föräldrarna å vill bara meka :(
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det ska inte vara så svårt att ställa in en manuell.
Men har den först slak så kedjan skramlar, sen skruvar man in skruven tills kedjan tystnar. Vill man vara riktigt jävlig kan man lossa ventilkåpan och känna på kedjan så det känns bra. Så fick jag iaf sagt till mej när jag bytte på min gamla gixxer. Det är några år sedan, men det funkade bra sedan.

Typiskt att det enda svaret du fick var från en som knappt minns hur man gjorde :rolleyes:
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Ullis skrev:
2211779 Det ska inte vara så svårt att ställa in en manuell.
Men har den först slak så kedjan skramlar, sen skruvar man in skruven tills kedjan tystnar. Vill man vara riktigt jävlig kan man lossa ventilkåpan och känna på kedjan så det känns bra. Så fick jag iaf sagt till mej när jag bytte på min gamla gixxer. Det är några år sedan, men det funkade bra sedan.

Typiskt att det enda svaret du fick var från en som knappt minns hur man gjorde :rolleyes:

Själklart valde man att vara jävlig.. allt är nedskruvat, men jag vågar inte sätta tillbax ventilkåpan iom att det blir ett jättespel 1 gång per varv när man drar runt motorn för hand :(
vill ju ut å köra i morgon när alla ligger å mår dåligt :)
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Ok, ja du kanske ska invänta expertis hjälp iaf då. Jag vet bara att man kunde ta bort ventilkåpan, känna på kamkedjan & sedan spänna tills den blev spänd. Eller som ja sa, ha motorn igång & spänna tills de slutat rassla.

Men det kan väl ändå inte bara du & jag som är nyktra ikväll som haft probs med sträckaren??
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
stony skrev:
2211786 Själklart valde man att vara jävlig.. allt är nedskruvat, men jag vågar inte sätta tillbax ventilkåpan iom att det blir ett jättespel 1 gång per varv när man drar runt motorn för hand :(
vill ju ut å köra i morgon när alla ligger å mår dåligt :)

Kolla 1100:a tråden, har för mig att ämnet tagits upp där förut. Kan ju iofs varit ngn annan tråd här på forumet... läser ju lite här och där när man är här :) fast oftast o mest på just nämda(hmmm undrar varför) . Vad du än gör så var försiktig. Var och hämtade min nyrenoverade spis igår från MS. Och dryftade just lite av det här med Ove, då han satt din en manuell isf originalets automat. Hans kommentar var att det inte behövs mycket manöver på sträckaren för att få mycket effekt/spänn på kedjan. Jag skulle spänna min 1 max 2/6 varv efter inkörningen, alltså två steg på sexkanten av muttern.

Men annars så är Brinken lr Biker66 fenor på sådant här.


mvh/Uffe
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Ullis skrev:
2211814 Ok, ja du kanske ska invänta expertis hjälp iaf då. Jag vet bara att man kunde ta bort ventilkåpan, känna på kamkedjan & sedan spänna tills den blev spänd. Eller som ja sa, ha motorn igång & spänna tills de slutat rassla.

Men det kan väl ändå inte bara du & jag som är nyktra ikväll som haft probs med sträckaren??
en kvinna som mekar kamkedjesträckare!! chockad... :)
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
andersbrink skrev:
2212789 Det finns gamla trådar som beskriver svaren dina frågor i detalj.

Du har inget tipps på vad jag ska söka efter.. testat kamkedjesträckare,kamkedja, manuell spännare, manuell kamkedjespännare, Hittar bara tipps om hur man tar bort ventilkåpan och mäter spelet,om manuell vs automatisk, och nån som svara sök!! det kan jag ju redan. Hade lite andra frågor som jag inte finner svar på :va

Fan ger upp snart å lämnar in skiten :huvet
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
stony skrev:
2212980 Du har inget tipps på vad jag ska söka efter.. testat kamkedjesträckare,kamkedja, manuell spännare, manuell kamkedjespännare, Hittar bara tipps om hur man tar bort ventilkåpan och mäter spelet,om manuell vs automatisk, och nån som svara sök!! det kan jag ju redan. Hade lite andra frågor som jag inte finner svar på :va

Fan ger upp snart å lämnar in skiten :huvet
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3809412
Du får gå igenom trådarna själv. Ett tips är att börja med dom äldsta först.

Edit: Om kedjans spänning varierar när du drar runt motorn kanske själva kedjan är dålig?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
stony skrev:
2212980 Du har inget tipps på vad jag ska söka efter.. testat kamkedjesträckare,kamkedja, manuell spännare, manuell kamkedjespännare, Hittar bara tipps om hur man tar bort ventilkåpan och mäter spelet,om manuell vs automatisk, och nån som svara sök!! det kan jag ju redan. Hade lite andra frågor som jag inte finner svar på :va

Fan ger upp snart å lämnar in skiten :huvet

Lämnar du in hojen lär det inte bli bättre gjort än om du gjorde det själv. Kedjespelet mäter du vid TDC på 1/4 cyllen, inga andra ställen. Tryck ned kamkedjan, släpp upp, mät det lösa slacket. Inte speciellt svårt.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
andersbrink skrev:
2213138 Lämnar du in hojen lär det inte bli bättre gjort än om du gjorde det själv. Kedjespelet mäter du vid TDC på 1/4 cyllen, inga andra ställen. Tryck ned kamkedjan, släpp upp, mät det lösa slacket. Inte speciellt svårt.


Vet inte om jag förstod exakt vad du menade med TCD.
Men preblemet kvarstår likväl, att när jag spänner kedjan med sträckaren så ger sig markeringen på veven iväg ca 3-4mm (från nolläge), ska den göra det? känns inte som den ska det. Och gör det något?




Sen får jag inte gämt slack på kedjan när jag drar runt den för hand, 1 gång per varv blir det ett slack som är ca2ggr större än resten av varvet, detta känns inte heller så bra för va händer om man har spel på 7-8mm och helt plötsligt kommer ett på 1.5cm när man kör

Har verkligen sökt och letat överallt, verkar inte vara någon som har haft samma prob :(

Bifogar en bild ifall jag gjort mig oklar
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    28.5 KB · Visningar: 116

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
stony skrev:
2213178 Vet inte om jag förstod exakt vad du menade med TCD.
Men preblemet kvarstår likväl, att när jag spänner kedjan med sträckaren så ger sig markeringen på veven iväg ca 3-4mm (från nolläge), ska den göra det? känns inte som den ska det. Och gör det något?




Sen får jag inte gämt slack på kedjan när jag drar runt den för hand, 1 gång per varv blir det ett slack som är ca2ggr större än resten av varvet, detta känns inte heller så bra för va händer om man har spel på 7-8mm och helt plötsligt kommer ett på 1.5cm när man kör

Har verkligen sökt och letat överallt, verkar inte vara någon som har haft samma prob :(

Bifogar en bild ifall jag gjort mig oklar
TDC = Top Dead Center, dvs övre dödläge. I det här fallet på 1:ans och 4:ans cylinder.

När du drar runt motorn så kommer nockarna på kammarna att vilja dra kamaxlarna åt ena eller andra hållet beroende på att ventilfjädrarna ger ett motstånd så att slacket blir ojämnt är inget konstigt.

Om du justerar spänningen och sen vrider markeringen på veven till nolläget och kollar markeringen på kammarna och de står rätt så är inget fel. Står dom fel då så kan det ju tänkas att kedjan hoppat ett snäpp på kuggarna.

Edit: 3-4 mm låter dock lite för lite för att kamkedjan ska ha hoppat ett kugg.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
newstead skrev:
2213206 TDC = Top Dead Center, dvs övre dödläge. I det här fallet på 1:ans och 4:ans cylinder.

När du drar runt motorn så kommer nockarna på kammarna att vilja dra kamaxlarna åt ena eller andra hållet beroende på att ventilfjädrarna ger ett motstånd så att slacket blir ojämnt är inget konstigt.

Om du justerar spänningen och sen vrider markeringen på veven till nolläget och kollar markeringen på kammarna och de står rätt så är inget fel. Står dom fel då så kan det ju tänkas att kedjan hoppat ett snäpp på kuggarna.

Edit: 3-4 mm låter dock lite för lite för att kamkedjan ska ha hoppat ett kugg.

jag har tagit bort kedjan över kammarna och dragit dom till perfect läge för hand, så det måste stämma. men jag blev osäker ändå när jag inte kan får den precis där nere (kanske inte spelar någon roll de lilla)

jaja, jag mäter när den är som tightast då och drar på skenan över och meklar ihop hojen så får vi se vad som händer :3freak
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag vet att det kan vara frustrerande i början att söka i trådarna, men sätter man sig inte in i vad det är man vill göra så spelar det ingen roll hur vi än försöker beskriva vad det är du ska uppnå. Ta dig tid (för tid tar det) att förstå vad det är du vill uppnå, motorn mår bäst så.

Dra motorn framåt till TDC, tryck ned kamkedjan rätt rejält (lägg lite kroppstyngd bakom) mellan kamaxlarna, släpp upp, mät det slappa spelet. Justera med kamkedjesträckaren och gör sen om proceduren genom att vrida veven ett helt varv. Att prylar rör sig när du trycker på kamkedjan är helt normal och inget som spelar roll.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
stony skrev:
2211275 Halloj, Jag håller på med ett byte och nu har jag ett par frågor,

När jag ställer in kuggarna där uppe samt den där nere (nollställning)
så drar markeringen på den nedre iväg när jag spänner kedjan med spännaren (köppt mig en manuell spännare)
så att strecket ligger 3-4mm fel, spelar detta någon roll?

Sen får jag även ett stort slack på kedjan i vissa lägen, ska det vara så eller är det något fel nånstans?
och om det ska vara så vart mäter jag slacket på kedjan (6.4 till 9.5mm), när den är som tight:ast eller när den är som mest slack.

hoppas någon förstår vad jag menar, är helt slut i huvet efter allt mekande
:va

jag gjorde något liknande detta på min gixxer 600 i förra veckan..

för att kolla så att kammarna stog rätt så vred jag runt motorn för hand så att motorn ställer sig i rätt läge (problem 1)...sedan så var det bara o räkna antalet "pinnar" på kamkedjan mellan pilarna på kamkedjedreven (problem 2)...för mig skulle det vara 15 st...

sen trycker du ner kamkedjan mellan nockarna (hårt) o mäter slacket o spänner så att du har rätt slack... vrider runt motorn något varv o mäter igen...

förmodligen så drar man runt motorn något när man trycker ner kamkedjan, vilket gör att strecket flyttar sig...

lycka till!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top