Kamkedjesträckare bytt, forf rassel?

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Hej! Har en Honda CBR 1000f -87 som rasslade precis som ett kamkedjerassel. Köpte hojen för några månader sedan. Var in med hojen till funbike i Västerås och vad dem lyssna och efter att de hade konstaterade att det lät som kamkedjan beställde jag en därifrån.

Igår började jag plocka ner hojen för att byta sträckare. När jag pillat bort den gamla märkte jag till min fasa att den såg lika ny ut som den jag hade köpt. Bytte iaf för att vara på säkra sidan men tro fan att det rasslande/knackande ljudet finns kvar.

Edit; Bara sträckaren byttes, aldrig kedjan

Nu undrar jag om någon vänlig själ kan ge mig fler råd på vad som kan vara fel? Som student har jag inte råd att lämna in den på verkstad för att felsöka.

1, Kan det vara något i transmissionen som låter?
2, Sträckaren sitter mellan/under kamaxlarna. Längst ner på kamkedjan sitter det 3dje kugghjulet. Sitter det hjulet direkt på vevaxeln eller är det ytterligare en kedja till vevaxeln?
3, Med tanke på att någon har bytt sträckaren nyligen och inge papper på att någon verkstad har bytt den oroar jag mig över att någon har klantat sig vid bytet. Om de har fått kedjan att hoppa över nere vid vevaxeln så det blir osynk, vad sker då? Den borde misstända och gå jävligt ojämnt va? Om äns starta?
4, Vilka andra tankar ni kan ha...

Jag är verkligen tacksam för all hjälp som går att få. Nu kommer sommaren och jag vill ha en fungerande hoj!
Har jag glömt nån viktigt detalj säg bara till!

Martin Vestling
 
Last edited:
Nej kedjan byttes aldrig... Motorcykel har gått 4000mil och är svensksåld så den borde vara i fint skick.
 
Jag kan ju inte låta bli att undra hur du lyckades byta sträckaren utan att ta bort minst en kamaxel..Jag har själv bytt sträckare på 2st CBR1000F och på båda så fick jag ta loss en kamaxel, för att sedan vid återmonteringen synka kamaxlarna mot vevaxel mha de streck som finn på respektive kam+vev
 
följer rasslet varvet på motorn? Skillnad med växel i / ur, koppling i / ur

Rasslet försvinner med höjt varvtal. Vid ungefär 2000rpm försvinner rasslet. Om det försvinner när jag kopplar ur kan jag inte svara på. Är 2 mil från motorcykel just nu så har inte möjlighet att prova. Ska prova direkt imorgon!
Om det blir skillnad i ljudet när jag kopplar ur. Vad är det tecken på?
 
Jag kan ju inte låta bli att undra hur du lyckades byta sträckaren utan att ta bort minst en kamaxel..Jag har själv bytt sträckare på 2st CBR1000F och på båda så fick jag ta loss en kamaxel, för att sedan vid återmonteringen synka kamaxlarna mot vevaxel mha de streck som finn på respektive kam+vev

Jag tog också bort en kamaxel för att få bort sträckaren. Märkte kedja och kamdrev med penna så de ligger som tidigare.

Om du ställer frågan här får du säkert bra tips

http://cbrforum.com/forum/forumdisplay.php?f=38

Ska göra ett försök! Tack!
 
Last edited:
Jag tog också bort en kamaxel för att få bort sträckaren. Märkte kedja och kamdrev med penna så de ligger som tidigare.



Ska göra ett försök! Tack!

Tjena jag har en cbr 1000f-99 med väldigt liknade problem som precis uppstått med strax över 4100 mil på mätaren. Så jag tänkte höra om du fått nått bra svar på cbr forumet?
 
Antar att det är hydralisk sträckare på den. Rasslar den kall som varm. Försvinner det över 2000v så har ju förmodligen med olja oljetryck att göra. Halv eller helsynt olja visk?
 
Antar att det är hydralisk sträckare på den. Rasslar den kall som varm. Försvinner det över 2000v så har ju förmodligen med olja oljetryck att göra. Halv eller helsynt olja visk?

Intressant, har ett liknande problem med min cbr 600f -99
som jag själv fått för mig dök upp i samband med mitt senaste olje/filter byte, kör på helsyntet 10w40 men har även provat mineral 15-40 olja utan resultat.
Ljudet får jag enbart när motorn är varm och under 3000varv.
Byte nyligen kedjesträckare men lik förbannat är ljudet där ändå,
Har ni möjligtvis några andra förslag/tips på vad man kan gå vidare med?
 
Kolla nr 3 i skissen.
De är själva spännaren som trycker ut skenan nr 4.
Spännaren är bara en fjäder som påverkar ett länkage.
Men den har en slags dämpare i botten av spännaren som bygger på att returolja rinner ner från toppen å hamnar i spännaren å ger en viss dämpning.
Dessa byttes på garanti på 87 & 88 årsmodeller vad jag kommer ihåg.
En skum anordning...


http://www.google.se/imgres?imgurl=...m=1&hl=sv&rlz=1T4ADRA_svSE333SE333&tbs=isch:1
 
Hej!samma problem med cbr 1000f-93,ett slammrande ljud,trots att kamkedje sträckaren bytts.att oljetrycket skulle hjälpa till,har jag svårt att förstå,när man ser hur den är konstruerad,det är ju konstant tryck från fjädern.jag demonterade min motor förra året,ej på cylinder sidan,det jag la märke till, va att kedjan kändes som en sliten drivkedja,glapp mellan länkarna.kör man utan proppar, hör man att slammret kommer först vid lägre varv.jag tror inte att det händer något med motorn,bara ett iriterande ljud.demontera motorn helt är ju det riktiga sättet o byta kedja på ,men finns det ingen genväg.finns det ev kedja med lås,som dras runt? min cbr har gått 9000 mil


den mittersta är kamkedjan
 

Bifogat

  • IMG_4296.jpg
    IMG_4296.jpg
    243.9 KB · Visningar: 341
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top