kamkedjesträckare 1100R

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Funderingar...
Har läst mig till att kamkedjesträckaren (gsxr 1100 -92) är automatisk, hur vet jag att den fungerar som den ska? Kamkedjan är väldigt sträckt!

Plockade loss kammarna när jag justerade ventilerna och märkte då att kamkedjesträckaren åkte in en bit, Måste jag skruva bort kamkedjesträckaren för att typ "nollställa den" eller går den tillbaks av sig själv när kamkedjan trycker på?

I övrigt, har gsxr1100 en juste kamkedjesträckare orginal? Har hört att folk byter till manuella (?)

Jabben skrev:
Funderingar...
Har läst mig till att kamkedjesträckaren (gsxr 1100 -92) är automatisk, hur vet jag att den fungerar som den ska? Kamkedjan är väldigt sträckt!

Min är väldigt kass och det hör man väldigt tydligt, kamkedjan rasslar järnet.

Jabben skrev:
I övrigt, har gsxr1100 en juste kamkedjesträckare orginal? Har hört att folk byter till manuella (?)

Alla automatiska kamkedjespännare är kass vad jag har fått lära mig. Hann dock köpa en ny automat innan jag fick reda på det men den kommer säkert hålla några tusen mil. Men skall man köpa en ny är manuell att föredra.

Jag släpper alltid på sträckaren först och sen tar ur kammar och sätter tillbaks kammar sen sträckare.
Var det inte svårt att få ut kammarna med kedjan sträckt?
Spelet på kedjan står i servicemanualen kolla det innan du byter sträckare har inte hört att dom ska vara dåliga på gsxr1100.

1100áns kamkedjesträckare är inte så tokig, det funkar att köra med orginal.

Det enda jag märkt är att fjädern som håller trycket i sträckaren blivit "kortare" eller ihoptryckt efter ett tag, ca 1 år. En ny fjäder kostar ca 60 :- har jag för mig.

gsxr1200 skrev:
Jag släpper alltid på sträckaren först och sen tar ur kammar och sätter tillbaks kammar sen sträckare.
Var det inte svårt att få ut kammarna med kedjan sträckt?
Spelet på kedjan står i servicemanualen kolla det innan du byter sträckare har inte hört att dom ska vara dåliga på gsxr1100.
Jo kammarna hoppade ur lagrerlägena ganska fort när jag lossat dem pga kamkedjesträckarens tryck... något spel finns inte på kedjan, skitspänd! känns inte bra ,men kanske ska vara så?

Jabben skrev:
Jo kammarna hoppade ur lagrerlägena ganska fort när jag lossat dem pga kamkedjesträckarens tryck... något spel finns inte på kedjan, skitspänd! känns inte bra ,men kanske ska vara så?

Du måste fixa sträckaren. Ställ kolv 1/4 i övre dödläget och skruva sen bort sträckaren och nollställ den, skruv sen dit den och sist av allt - i med fjädern och på med stora bulten. Du riskerar att nöta sönder kamkedjestyrarna på nolltid.

andersbrink skrev:
Du måste fixa sträckaren. Ställ kolv 1/4 i övre dödläget och skruva sen bort sträckaren och nollställ den, skruv sen dit den och sist av allt - i med fjädern och på med stora bulten. Du riskerar att nöta sönder kamkedjestyrarna på nolltid.
andersbrink for president!!
:Bugar :Bugar :Bugar

Det var ju ganska logiskt hur det hela fungerade när jag väl skruvade ut kamkedjesträckaren. Hade nog blivit måttligt nyttigt att åka runt med kamkedjesträckaren på max.. :rolleyes:

Det slog mig hur jävla bra detta forum är, fan här får man hjälp med nästan allt, och fort går det!
Det finns en handfull gubbs som verkligen är en enorm tillgång för forumet och dess användare. Ni borde få medalj för att ni delar med er av eran kunskap till oss dödliga .

Jabben faller på knä
:Bugar

andersbrink skrev:
En fråga, anledning till att man ställer kolv 1/4 i TDC?

Jabben skrev:
En fråga, anledning till att man ställer kolv 1/4 i TDC?

Då befinner sig kamaxelloberna på 1'an eller 4'an i sånt läge att kamaxlarna står still av sig själva. Insug är på väg att öppna och avgas på väg att stänga och "motverkar" varandra. Dvs kamkedjan mellan insug och avgas hålls sträckt. Ställer man vevaxeln i ett annat läge så kan endera insugkammen eller avgaskammen dra iväg med kamkedjan och ställa till med trassel. I värsta fall kan man knäcka en insugs eller avgasventil om vevaxeln då rör på sig (kanske med lite hjälp av en "duktig" mekanikerhand).

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D