Kamkedjespännare Suzuki GSX 550 EF -85

ahmenvafan

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Hoj
Suzuki GSX 550 EF
Hej! :hej

(det här hände för typ 1 år sedan)

Bytte startmotor på min Suzuki GSX 550 EF -85 för en tid sedan och va då tvungen att skruva bort kamkedjespännaren för att komma åt. Visste inte riktigt vad det var för något så skruvade bara tillbaka spännaren utan att först spänna upp den och släppa ut fjädern först när den är fastskruvad mot blocket (som jag vet numera)

Hojen startade iallafall hursomhelst men ganska snart började den misstända och dog slutligen och därefter ville den inte starta överhuvudtaget. Misstänkte att det hade blivit någon vajsning med toppen och att kamkedjan säkert kuggat över.

(nutid)

Plockade av ventilkåpan idag och kontrollerade kaminställning, den är korrekt enligt haynesmanualen, kedjan är dessutom spänd (väldigt spänd)

Plockade av kamkedjespännaren igen och gjorde rent den ordentligt och prövade funktionen på bänken. Därefter spände jag upp den och återmonterade i blocket. När jag skulle släppa på spännskruven så kändes det knappt som att fjädern släppte, och när jag snurrade på veven så märktes ingen skillnad. Kamkedjan är lika spänd som tidigare och kaminställningen är fortfarande korrekt.

Återmonterade allt och provstartade - samma resultat, motorn tänder inte ens till.

Någon som har något förslag? Motorn fungerade fint innan jag bytte startmotor och det enda jag skurvat av sedan dess är ju kamkedjespännaren så den är ganska misstänkt så att säga.

Tack på förhand :hej

Kamaxlarna har förmodligen kuggat över kamkedjan och dina ventiler är förmodligen böjda. Det enda rätta sättet att VETA är att montera bort ventilkåpan och mäta upp kammarnas position i relation till vevaxeln och om kammarna står fel lär du ta bort topplocket och göra en läckagetest. Det finns inget annat sätt - annat än att köpa en annan GS550 för du vill förmodligen inte släppa en mc-verkstad på din hoj då uppskattad kostnad kommer att bli över 10,000 kronor. Gör om, gör rätt. Tro inget. Ta reda på hur saker och ting förhåller sig.

Börja läs sidan 128 i servicemanualen https://www.manualslib.com/manual/910173/Suzuki-Gs550.html?page=128#manual

Tack för svar!

Monterade som sagt bort ventilkåpan i helgen - kammarna stod rätt, eller menar du att kedjan kuggar över och sen tillbaka till sitt ursprungliga läge när man kör startmotorn? :)

mvh :hej

Tack för svar!

Monterade som sagt bort ventilkåpan i helgen - kammarna stod rätt, eller menar du att kedjan kuggar över och sen tillbaka till sitt ursprungliga läge när man kör startmotorn? :)

Finns mycket kunskap här. Finns även på ett annat ställe om du har FB. Gubbarna som skruvar isär en Suka-motor på förmiddagen, renoverar upp den på lunchen och tar provturen på eftermiddagen. Med tanke på din hoj och årsmodell :) https://www.facebook.com/groups/classicsuzuki.sweden/

Finns mycket kunskap här. Finns även på ett annat ställe om du har FB. Gubbarna som skruvar isär en Suka-motor på förmiddagen, renoverar upp den på lunchen och tar provturen på eftermiddagen. Med tanke på din hoj och årsmodell :) https://www.facebook.com/groups/classicsuzuki.sweden/

Jo, men då måste man också sälja sin själ åt djävulen - om man skall hoppa på det där Facebooktåget.

Är det inte bättre att vi hjälps åt att lösa problemet här?

TS! Har du mätt så du har kompression?

Tack för svar!

Han menar att en eller båda kammarna kuggat över. När du säger att de står rätt, mäter du utifrån TDC eller kollar du bara att de står inbördes rätt?

Om vi nu utgår från att du haft tur och det inte är kamkedjan (med följder). Det är en gammal hoj så har du kollat det vanliga?
- Gnista
- Får den bensin
- Tänder på startgas

Min gamla 750ES krävde en hel del startgas varje vår vid uppstart, efter att ha fått gå varm och en rejäl genomkörning startade den snällt igen.

Precis som ething skriver, det finns rätt mycket annat som kan vara ledset på en 30-40 år gammal hoj. Hur rena och krya är förgasarna tex? Har du vakuum-styrd soppakran? I så fall, hur hel är kranen och vakuumslangen? Om du ställer kranen i PRI-läget (om det finns), väntar 10-15s och sedan försöker starta, gör det någon skillnad? Luktar det soppa ur avgassystemet?

Tack för alla svar! :)

Kompression ska jag kolla nästa gång jag är och skruvar! (detta är farsans hoj, 15 mil bort från mig så har inte tillfälle att skruva med den jätteofta)

Kontrollerade kammarnas inställning enligt haynesmanualen (samma länk som andersbrink postade i tråden) dvs ställde veven i vad jag antar är TDC och kontrollerade sedan att de 3 pilarna på kamdreven stod korrekt :)

Lite bakgrundshistoria om hojen kanske är till hjälp:

Farsan köpte den för typ 3 år sedan för en billig peng då den enligt säljaren inte startade, jag gillar att skruva men är rätt grön på det hela så jag och farsan kom överens om att det kunde bli ett bra objekt för mig att lära mig på.

Lyckades felsöka ner felet till en trasig pickupspole, bytte denna och sedan dess har hojen fungerat fint, fram till förra året då startmotorn började gå trögare och trögare (batteri är bytt och laddat)

Bytte till en bättre begagnad startmotor i höstas och det var då jag klantade mig med kamkedjespännaren.

Nästa gång jag är uppe hos farsan så ska jag förutom att kolla kompressionen även ta en titt på tänd och bränslesystemet så jag kan vara säker på att det är okej!

Tänkte också på det här med kamkedjespännaren - återmonterade denna och prövade att dra runt motorn för hand några varv. Enligt haynesmanualen så ska den fjäderbelastade ställskruven på sidan rotera i takt med att motorn snurrar runt, märkte att min enbart vred sig 1/10 varv typ. Kan jag ha monterat den fel på något sätt? Spänner liksom upp den innan montering och sedan så vet jag inte om man kan montera den på så många andra sätt att rakt in i blocket, är liksom tight nog att komma åt att skruva fast den som det är redan haha :confused:

Vi kan väl trösta dig med att...

ahmenvafan skrev:
Hojen startade iallafall hursomhelst men ganska snart började den misstända och dog slutligen och därefter ville den inte starta överhuvudtaget. Misstänkte att det hade blivit någon vajsning med toppen och att kamkedjan säkert kuggat över.

...din beskrivning inte riktigt är typisk för kamkedjehopp. Det kan nog finnas andra anledningar till att hojen börjar misstända och gå dåligt.

Viktigt att kolla upp dock, innan man felsöker vidare.

Vi kan väl trösta dig med att...

...din beskrivning inte riktigt är typisk för kamkedjehopp. Det kan nog finnas andra anledningar till att hojen börjar misstända och gå dåligt.

Viktigt att kolla upp dock, innan man felsöker vidare.

Helt rätt, det måste inte bara vara det man först tror. Och det är många saker som kan vara fel.

Det behöver inte ha med startmotor eller kamkedja att göra, inte ens ha med något du gjort utan ett annat fel som bara råkar komma efter 35 år...

Börja med det grundläggande och enkla.
Har du otur kan det vara flera fel också, vanligare på 35 år gamla fordon än nya...

Lycka till! :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...