Kamkedjespännare Honda CBR 600

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
Tjena..

har en fråga angående kamkedjespännaren

Hörde i går när ja va ute och körde att de va något som skramlade på min Honda CBR 600 -92.. när ja stog på tomgången.. skrammlade från den sidan av motorn där avgassystemt sitter.. men ja körde typ 1km efter de och då skramlade de ej.. men ja tänkte om de kan vara kamkedjespännaren?

Finns de något sätt man kan avgöra om de är kamkedjespännarn som skramlade? och ifall de skulle vara den hur svårt är de att byta? och va kostar en sådan? har aldrig mekat hoj ioch med att de är min första..

Vore väldigt tacksam för svar och hjälp och ifall någon skulle ha en bild va den sitter vore ja glad

M V H Johan
 
Teamturbo skrev:
Tjena..

har en fråga angående kamkedjespännaren

Hörde i går när ja va ute och körde att de va något som skramlade på min Honda CBR 600 -92.. när ja stog på tomgången.. skrammlade från den sidan av motorn där avgassystemt sitter.. men ja körde typ 1km efter de och då skramlade de ej.. men ja tänkte om de kan vara kamkedjespännaren?

Finns de något sätt man kan avgöra om de är kamkedjespännarn som skramlade? och ifall de skulle vara den hur svårt är de att byta? och va kostar en sådan? har aldrig mekat hoj ioch med att de är min första..

Vore väldigt tacksam för svar och hjälp och ifall någon skulle ha en bild va den sitter vore ja glad

M V H Johan

Här har du en bild:
Ganska lätt att byta. 2 skruv, lyft ur, lyft i ny, 2 skruv.
Har precis beställt en till min -96:a och den kostade 800:-

För att avgöra om det är spännaren så gasar du bara lite så att oljan bygger upp tryck.
Slutar det då att rassla, så är det spännaren.
Den går på oljetrycket och när den är sliten så tar det längre tid att spänna upp kedjan

/Tom
 

Bifogat

  • kamkedjespannare.jpg
    kamkedjespannare.jpg
    134 KB · Visningar: 449
mmm

Catman skrev:
Här har du en bild:
Ganska lätt att byta. 2 skruv, lyft ur, lyft i ny, 2 skruv.
Har precis beställt en till min -96:a och den kostade 800:-

För att avgöra om det är spännaren så gasar du bara lite så att oljan bygger upp tryck.
Slutar det då att rassla, så är det spännaren.
Den går på oljetrycket och när den är sliten så tar det längre tid att spänna upp kedjan

/Tom

De va snabbt svar, tack så mycket.. kan man beställa någonstans på internet eller måste man ta kontakt me någon honda återförsäljare? och måste man ta den motorkåporna också som du gjort när man byter? och de är bara att skruva den den och sätta dit den nya? inte som på bil då att man måste nolla motorn eller så?

Sen har ja en fråga har en någon bruksanvisning till hojjen för ja kollade på oljestickan och då va de ett sträck som oljan gick till.. ska de vara dit eller ska de vara över de sträcket?

OCh ifall någon vet om man kan köpa en bruksanvisning till en 92a någonstans?

Tack igen för svaret

M V H Johan
 
Teamturbo skrev:
De va snabbt svar, tack så mycket.. kan man beställa någonstans på internet eller måste man ta kontakt me någon honda återförsäljare?

Jag tyckte Honda var alldeles för dyra så jag köpte min på bikebandit.com istället för $47. Hade iofs massa andra saker jag beställde samtidigt...
 
Teamturbo skrev:
De va snabbt svar, tack så mycket.. kan man beställa någonstans på internet eller måste man ta kontakt me någon honda återförsäljare? och måste man ta den motorkåporna också som du gjort när man byter? och de är bara att skruva den den och sätta dit den nya? inte som på bil då att man måste nolla motorn eller så?

Sen har ja en fråga har en någon bruksanvisning till hojjen för ja kollade på oljestickan och då va de ett sträck som oljan gick till.. ska de vara dit eller ska de vara över de sträcket?

OCh ifall någon vet om man kan köpa en bruksanvisning till en 92a någonstans?

Tack igen för svaret

M V H Johan
Jag har bytt koppling samtidigt och tog bilderna i meksyfte för att publicera på min hemsida så småningom.
Du behöver inte ta bort motorkåporna men det kanske kan vara bra att ta bort den lilla kåpan. Då ser du att allt kommer på rätt plats.
Byt packningen samtidigt, kostar inte många kronor...

Det går i ca 3,8 liter olja i hojen med filterbytet.
Det övre strecket på stickan är det som gäller. (alltså mellan de 2 strecken som finns på stickan är oljemängden OK)

Bara att skruva dit...detta är bara en spännare.

/Tom
 
Johanjulgran skrev:
700:- kostade den till min. (95:a)

jag hade inte tid att förhandla fram rabatten så den landade på ca 760:- (800 avrundat o klart)

:)
 
Catman skrev:
Du behöver inte ta bort motorkåporna men det kanske kan vara bra att ta bort den lilla kåpan. Då ser du att allt kommer på rätt plats.
Byt packningen samtidigt, kostar inte många kronor...
/Tom

Det borde vara dessa artikelnummer för packningarna:

11391-MV9-670
11393-MV9-670

(nr 4 och nr 5 på denna bild, http://www.imagessite.com/OEM_Images/honda_mc_images/91CBR600F20.gif)

Sprängskissen heter CRANKCASE COVER - RIGHT

Edit: Detta gäller '96
 
Vilken på bilden är det ??, precis skaffat mig en hoj ( CBR 600F-96a ( och har precis samma symptom, när hojen blir varm försvinner ljudet oxo, är det farligt köra med ??, är ingen direkt mekaniker så hur svårt på skala är detta fixa själv, måste kåporna monteras ner mm mm...


Här har du en bild:
Ganska lätt att byta. 2 skruv, lyft ur, lyft i ny, 2 skruv.
Har precis beställt en till min -96:a och den kostade 800:-

För att avgöra om det är spännaren så gasar du bara lite så att oljan bygger upp tryck.
Slutar det då att rassla, så är det spännaren.
Den går på oljetrycket och när den är sliten så tar det längre tid att spänna upp kedjan

/Tom
 
CBR600 verkar vara notorisk för att ha en dåligt konstruerad kamkedjespännare. Jag bytte på min -00 för ett år sedan, men nu har den börjat låta igen, dock endast när motorn är halv-varm (inte när den är kall och inte när den är varm).

Det finns även flera revisioner på spännaren i försök att lösa problemet, så leta upp artikelnumret på den senaste versionen och inte den som satt på hojen när den tillverkades.

Du kan även lätt testa om det är spännaren genom att stoppa in i skruvmejsel i hålet och manuellt lägga på lite mer tryck på spännaren eller även släppa upp en aning för att se om ljudet ökar.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top