Kamkedjeras

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kamkedjan kuggar över o gör fina märken i kolven o svampar av insugsventilerna. (bakgrund)

Behöver iom detta byta bla kamkedjan, finns det kedjelås till den eller är det bara och dela motorn som gäller?

Vidare upptäckte jag att klovbulten (utan lager!) glappar, är tydligen någon form av glidlager istället för nållager som man är van vid. Hur mycket kan den glappa utan "risk"? Även nedre vevstakslagret (om det nu är lager där) glappar. Samma fråga.

(hojen ifråga är en XR600 från -93 så att lägga ner en förmägenhet känns knappt som ett alternativ... redan uppe i cirkalisa 3000.-)
Tack för svar

Känner du något glapp så är vevlagret slut.Byt vevstake.

Kolven tror jag ska kunna glappa lite runt kolvbulten. Vevstaken kan glappa lite i sidled, men absolut inte i längsled, då är det dags att byta lager, och mät samtidigt upp vevaxeln så den inte slagit sig pga glappet, det är vanligt.

Att kamkedjan kuggat över blir jobbigt... Du har nog spån i hela motorn ifall ventilerna gått av, byte av ventiler, kanske byte av topp också. Om det är skador i cylinderfodret måste du borra upp och byta till överdimensionskolvringar + att du kommer behöva byta kolv efter att ventilerna gosat med den.
Kolla noga så det inte är några spån kvar i motorn innan du sätter ihop den sen. Det är inget lås på kamkedjan, men den är lätt att få loss ändå.
Det kommer bli jäkligt dyrt, försök hitta en begagnad motor är mitt tips.

Kamkedjan kugga bara över gissningsvis en kanske två kugg. Klarade med lätt böjda ventiler och knappt märkbara märken i kolven.

Kedjelås finns visst. Iaf enligt lelles katalogen, MC. Så med lite tur kan man slippa demontera hela motorn. :tummenupp

-PLM->> Hur får man lätt upp kamkedjan ändå? *lite beginner på 4 t meck...*

FreddaAbborre skrev:
Kamkedjan kugga bara över gissningsvis en kanske två kugg. Klarade med lätt böjda ventiler och knappt märkbara märken i kolven.

Kedjelås finns visst. Iaf enligt lelles katalogen, MC. Så med lite tur kan man slippa demontera hela motorn. :tummenupp

-PLM->> Hur får man lätt upp kamkedjan ändå? *lite beginner på 4 t meck...*

Du släpper på kamkedjesträckaren och plockar ev. bort kammen. bort med kåpan vid kopplingen så ska den gå att dra loss om jag minns rätt.
1kugg åt nåt håll klarar sig ventilerna med såvida du inte har högkompkolv, 2kugg vet jag inget om.

Om du inte vill ha ett ras till så BYT hela kamkedjan, kostar inte så mycket. Glapp skall det inte vara men axiellt spel på ca 0,3 mm på vevaxeln och vid kolven ung. det samma, om det är glapp mellan kolv/vevstake så skall det vara väldigt lite, mät med en mätklocka för att kolla det. Och nållager finns inte på större maskiner det är nog bara moppar.
Bättre och fixa allt nu än att motorn rasar igen.
Lycka till

Klart jag ska byta hela kam kedjan.. Ligger hemma nu och väntar nu på ventilerna.

Glappet vid bolvbulten är oroväckande stort..
bara det att bulten sitter som bäver i kolvet och är jämnstor över hela. Men var är slitaget? Vevstaken antagligen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back