kamkedjebyte redan vid 2300 mil?

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Lämnade in min hoj häromdan pga knackningar i motorn. De bytte för 2 månader sen sträckaren på den men nu säger de att kedjan också ska bytas pga att den inte byttes vid service på spännaren. Men ska inte en kamkedja hålla mer än 2300 mil.. kan det vara något skumt här.

Självklart ska den hålla längre OM den monterats rätt OCH spänts på riktigt sätt.
Om inte så kan den ta slut fort, men det är isf aktuell verkstads fel. Vad säger manualen?

de vet i8nte vad det är som raslar i motorn men de antar att det är kedjan för den rslar bara när den är kall och på tomgång vi får se vad som händer efter...

Phuhhh.....

Har fortvarande inte fått tillbaka hojen. de skulle byta kamkedjan, fixa ventilerna, ställa fuggarna och byta stiften. MEN,,,, De vill inte spräcka motorn för att byta kamkedjan utan de vill få tag på någon kamkedja som man kan haka fast utan att behöva spräcka motorn. FInns detta? Jag vill fan inte ha någon jävla kopia som pajar efter ett tag. Blir tokig snart!!

Ska inte denna hoj vara en bra HOJ?

Om sträckaren byttes för att den inte spände upp kedjan som den skulle så är det mycket möjligt att kedjan gått oxå,att dom inte bytte den samtidigt är en chansning då den kan klara sig om sträckaren inte varit helt kass.

Tror inte kvallen är sämre på delbar kedja(beror på materialet men dom beställer den nog inte från Micro)men som med drivkedjan så kan låset ge sig(ovanligt men händer)original är väl helnitad.

Henrik

Last edited:
Det enda jag är lite orolig för att att de ska lägga in en massa skitdelar i hojen dvs en massa piratkopierade delar som håller typ 2 år sen pajar de. Visst de gör ju allt gratis med jag tror att de kommer att slarva. Köpte den på Automax i kalmar, 3 månaders garant och 2 år på jobbet de kommer att utföra. Men jag är ingen erfaren rent mekaniskt trots allt e jag bara 22. Så jag är orolig att de kommer att blåsa mig.

Finns det NÅGONTING jag kan tänka på..Så SNÄLLA säg det. Innan det är försent. :6surkart

Phuhhh.....

Har fortvarande inte fått tillbaka hojen. de skulle byta kamkedjan, fixa ventilerna, ställa fuggarna och byta stiften. MEN,,,, De vill inte spräcka motorn för att byta kamkedjan utan de vill få tag på någon kamkedja som man kan haka fast utan att behöva spräcka motorn. FInns detta? Jag vill fan inte ha någon jävla kopia som pajar efter ett tag. Blir tokig snart!!

Ska inte denna hoj vara en bra HOJ?

borde det inte gå att dela kamkedjan och nita ihop den igen med nytt lås?

jo det går alldeles utmärkt.
Hur mycket sidobelastning har du på en kamkedja :D

En kamkedja håller LÄNGE!! Om man inte översträcker (eller låter den slappa.)
Nej du skall inte ha någonting som är sämre än orginal. Gör man fel så får man stå för det.
Bråkar de med dig så kontaktar du konsumentombudsnämnden, det är bra att hota med om inte annat. Låt de inte fucka dig bara för att du inte vet.
Byter de kedjan åt dig kan du kolla om de lagt in en delad kedja, bara lyft på ventilkåpan och låt din starka kompis dra bakhjulet på treans vxl, UTAN nyckel i låset!!!! Så kan du se om det finns ett kedjelås, kan vara lite svårt att se men titta noga. Om det är en bruten kedja: ta din starka kompis med dig ner till verkstan...

Lycka till

Okej:

De skulle göra en jävla massa på den.Synka fuggarna, ställa väntilerna, byta tändstift och kedjan. Men hur vet jag att de kommer att göra detta och inte bara ljuga och säga att de kommer att göra det. Så är det bara de lurar en på verkstäder. De vill ju inte spräcka motorn på den utan de vill ha en kedja där man inte behöver spräcka motorn så antingen kommer de att spänna kedjan bara eller skita i att fixa det och säga ändå att de gjort det. Kan man inte göra ett återköp på hojen köpte den för snart en månad sen.Vad kan man göra i detta fall.

Fan det e ju skumt att man ska byta en kedja så man vanligtvis byter vid 6000-8000 mil. Något skumt med detta är det.:huvet

Okej:

De skulle göra en jävla massa på den.Synka fuggarna, ställa väntilerna, byta tändstift och kedjan. Men hur vet jag att de kommer att göra detta och inte bara ljuga och säga att de kommer att göra det. Så är det bara de lurar en på verkstäder. De vill ju inte spräcka motorn på den utan de vill ha en kedja där man inte behöver spräcka motorn så antingen kommer de att spänna kedjan bara eller skita i att fixa det och säga ändå att de gjort det. Kan man inte göra ett återköp på hojen köpte den för snart en månad sen.Vad kan man göra i detta fall.

Fan det e ju skumt att man ska byta en kedja så man vanligtvis byter vid 6000-8000 mil. Något skumt med detta är det.:huvet

Min åsikt om du nu vill ha den:

1.Alla verkstäder luras inte !
2.Inom garantitiden ersätter man slitna delar med ORIGINAL-delar.
3.Ja,en kamkedja ska hålla längre än 2300 mil,OM du inte slarvat med tex oljenivån eller dyligt.
4. Om du inte känner att du kan lita på företaget som sålt hojen,låt dom göra ett återköp om det går,du kommer ju att ha kontakt med dom igen om du behåller cykeln.

mina fem cent

Sant men hur kul är det att köpa en hoj för 45000 kr och sen dagen efter lämna in den till verkstaden där den har varit nu i en månad och mer kommer den att vara. Man tappar liksom förtråndet för den motorcyklen, HElst vill jag ångra affären för jag ser inga fördelar med att få detta gjort för det e det väl inte någon positiv sak att spräcka motorn...eller:va

Sant men hur kul är det att köpa en hoj för 45000 kr och sen dagen efter lämna in den till verkstaden där den har varit nu i en månad och mer kommer den att vara. Man tappar liksom förtråndet för den motorcyklen, HElst vill jag ångra affären för jag ser inga fördelar med att få detta gjort för det e det väl inte någon positiv sak att spräcka motorn...eller:va

fast borde inte föregående ägare stå för kostnaderna ??
du har ju det e reklamationsrätt även vid privat affär..

har du köpt hojen på företag?

Ja den är köpt på företag..och de skulle fixa sakerna på garanti...

mitt råd är att gå och hämta pengarna, lämna tilbaka hojen
orimligt att köpa, köra några dagar sedan in på verkstad i månader.
nej nej nej sommaren är över och till nästa sommar får du mer för pengarna.:tummenupp du hinner ju ochså spara lite mera pengar till nästa sommar

håller med silentplanet...har du garanti på grejorna och de hävdar att det tar månader att fixa (under lågsäsong) så häv köpet. Någonting är definitivt galet om en kamkedja ger upp efter 2300 mil.

Får även känslan att du inte litar på de här gubbarna. Då ska du definitivt inte göra affärer med dem,

frågan är om det nu går att häva affären.? Hur ska jag göra?

självklart går det häva affären..

Du har 3 mån reklamationsrätt på det du köpt..

Knalla in till dom och säg att du vill reklamera hojen på grund av att den inte motsvarade vad du förväntade dig..
dvs en hoj som skulle rulla problemfritt..

Annars tar du kontakt med konsumentombudsmannen !:tummenupp

och om dom hävdar att det är du som gjort att hojen inte går som den ska så ligger bevisbördan på dom, dom måste bevisa att det är du som kört hårt el misshandlat hojen vilket e djävligt svårt för dom att bevisa..

Men börja med att prata med dom...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...