Kamkedjebrott x2

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Alltså. Det går att bygga bra kedjedriven konstruktion med. Världens vanligaste motor Tjeva 350, är inte känd för att knäcka kedjor.. Men visst är det flesta fall en fråga om felaktiga intervall. Sen finns det ju tidigare nämnda tillverkare (vag) som trots att de driver med rem måste lägga in en kedja eller två ändå...
:död den mest infantila konstruktion på kedjedriven står samma tillverkare för. På deras v-motorer. Med kedja på svänghjul sidan och 4 till antalet.

Nu är jag av gammal hävd av åsikten att rem är fattigt.
(Ja jag kör Honda. Ja den har kedja. )
350:n har mycket riktigt kedja, men den är kort och den har ingen spännare, en V8 varvar ju inte så hemskans heller.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
350:n har mycket riktigt kedja, men den är kort och den har ingen spännare, en V8 varvar ju inte så hemskans heller.

När. Det sitter bara nån flamsig sak som fjädrar lite.
Förvisso. Men hur mycket varvas en sur Mazda med dieseldrift? Knappast mer.. Gamla mercedes funkar bra de oxå
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Visserligen känns kanske intervallerna korta om man har gummirem, men det är ett enklare, billigare, och tystare system.
Att remmen går av är väldigt ovanligt, men att spännrullarna i plast faller i bitar på VAG-bilar har jag sett många gånger.
12000 mil mellan kamremsbyten tycker inte jag är high maintenance.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
12000 mil mellan kamremsbyten tycker inte jag är high maintenance.

Är inte ovanligt med > 20000 mil i nyrare bilare (min diesel har 21k). Även om man safar och tar den lite tidigare så blir inte många byten under bilens livslängd på det sättet och med tanke på hur vanligt det är med sträckta kamkedjor i nyare motorkonstruktioner (vilka märken är INTE drabbade av det i någon av sina nyare motorer?) så kanske det är en vettigare konstruktion då en kamkedja kostar enormt mycket mer att byta.

Ja undantaget Renault som verkar kunna konstruera vissa av sina bilar så att halva fronten får demonteras vid kamremsbyte som därför blir skitdyrt, närmre 20000 på märkesverkstad. Men som en känd sh-profil sa, fransmännen ska hålla sig till att göra ost och vin. :tungan
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
12000 mil mellan kamremsbyten tycker inte jag är high maintenance.
Eller x antal år, vissa VW har inte ens någon rekommenderad bytesintervall utan där ska remmen kontrolleras vid 9000 mil, och sedan var 3000:e mil.
Min förra Citroen, 24000 mil eller 10 år.
Andra var 6:e år eller 6000 mil.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är inte ovanligt med > 20000 mil i nyrare bilare (min diesel har 21k). Även om man safar och tar den lite tidigare så blir inte många byten under bilens livslängd på det sättet och med tanke på hur vanligt det är med sträckta kamkedjor i nyare motorkonstruktioner (vilka märken är INTE drabbade av det i någon av sina nyare motorer?) så kanske det är en vettigare konstruktion då en kamkedja kostar enormt mycket mer att byta.

Ja undantaget Renault som verkar kunna konstruera vissa av sina bilar så att halva fronten får demonteras vid kamremsbyte som därför blir skitdyrt, närmre 20000 på märkesverkstad. Men som en känd sh-profil sa, fransmännen ska hålla sig till att göra ost och vin. :tungan
Sh profilen (som förmodligen kör kassaskåpsmerca..) ? har ju rätt.. sen rostar ju bilar väck innan 20k mil i regel så då behöver man ju aldrig byta!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Drevdriven kam och stötstänger. Där har vi vad som behövs. :Cummins ISB

Det är väl sin sak om remmen bara ska bytas en gång på bilens livslängd. Å sen håller packboxen hälften :hihi

Ja hur som kommer inte jag skaffa nån Mazda själv i vart fall..

Nya delar på gång, ska vi gissa att den håller 100mil nu? :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller x antal år, vissa VW har inte ens någon rekommenderad bytesintervall utan där ska remmen kontrolleras vid 9000 mil, och sedan var 3000:e mil.
Min förra Citroen, 24000 mil eller 10 år.
Andra var 6:e år eller 6000 mil.

Hur funkar det i praktiken.
Jag har en äldre Audi som har 12000 mil intervall på kamrem. När jag köpte den så hade den gått strax under 12000 mil och jag frågade på verkstaden om det gick att bara kolla om kamremmen var bytt. (Import från Italien och ingen servicebok fanns)
Svaret jag fick då var att det i stort sett inte gick att se om kamremmen var bytt eller inte.
Det tolkar jag som att det är svårt att se om kamremmen är gammal och behöver bytas.
Tilläggas bör att jag kollade med fler än en verkstad och fick samma svar.

Så jag bytte kamremmen för att vara på den säkra sidan. Ett onödigt kamremmsbyte är roligare än en 20V turbofemma (AAN) med ventilsallad.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hur funkar det i praktiken.
Jag har en äldre Audi som har 12000 mil intervall på kamrem. När jag köpte den så hade den gått strax under 12000 mil och jag frågade på verkstaden om det gick att bara kolla om kamremmen var bytt. (Import från Italien och ingen servicebok fanns)
Svaret jag fick då var att det i stort sett inte gick att se om kamremmen var bytt eller inte.
Det tolkar jag som att det är svårt att se om kamremmen är gammal och behöver bytas.
Tilläggas bör att jag kollade med fler än en verkstad och fick samma svar.

Så jag bytte kamremmen för att vara på den säkra sidan. Ett onödigt kamremmsbyte är roligare än en 20V turbofemma (AAN) med ventilsallad.

Jag brukar rekommendera att byta senast vid 12000 mil, det går inte att se på remmen hur den mår, endast om den börjar visa tecken på sprickor e dyl.
En kund hade tur, där hade plasthjulet på spännrullen gått i bitar och lagt sig längst ner i kåpan, remmen gick endast emot det smala kullagret som sitter i rullen, Golf 1,6 bensin 12000 mil.
 

Snowman89

Guest
Sportbike -> arme stackare som får jobba med vag :fyllisar:krama

Fördelen är väl om man gillar att renovera motorer, då har man hamnat helt rätt :crash
Lär ju vara få märken som haft så mycket problem med kamkedjor, oljeförbrukning, spruckna kolvar/toppar och bekymmer med automatlådorna/svänghjulen som VAG de senaste 10åren :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag brukar rekommendera att byta senast vid 12000 mil, det går inte att se på remmen hur den mår, endast om den börjar visa tecken på sprickor e dyl.
En kund hade tur, där hade plasthjulet på spännrullen gått i bitar och lagt sig längst ner i kåpan, remmen gick endast emot det smala kullagret som sitter i rullen, Golf 1,6 bensin 12000 mil.

Nej. Det är väl lite så jag tänker. Man använder ju gärna längre intervaller på serviceåtgärder som försäljningsargument för att kostnaderna ska vara lägre om man inte behöver serva lika ofta. Men i praktiken så uppstår ju i många fall risker för oerhört mycket större kostnader när man förlänger intervallen. Har man inte ett fastställt intervall för exempelvis kamremsbyte utan det skall ske inspektion som avgör om remmen skall bytas när man dessutom har 3000 mil serviceintervall så finns ju risken att kamremmen ser OK ut för att sedan gå av innan nästa service och det blir ju avsevärt mycket dyrare än att byta remmen. Det hinner ju hända mycket på 3000 mil.
Att det sen finns andra nackdelar med longlifeservice är ju en annan fråga.

Jag byter hellre sådan kritiska delar som kamrem en gång för mycket än en gång för lite även om det kostar en slant.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag brukar rekommendera att byta senast vid 12000 mil, det går inte att se på remmen hur den mår, endast om den börjar visa tecken på sprickor e dyl.
En kund hade tur, där hade plasthjulet på spännrullen gått i bitar och lagt sig längst ner i kåpan, remmen gick endast emot det smala kullagret som sitter i rullen, Golf 1,6 bensin 12000 mil.

Du som bevisligen har mycket erfarenhet, vilken biltillverkare levererar mest driftsäkra bilar?

VAG verkar ju ha tappat det. BMW/Mercedes har haft sin beskärda del, sen är de överprisade. Volvo har jag inte hört mycket om, men de är tråkiga. Franska bilar har jag hört mycket positivt om!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Du som bevisligen har mycket erfarenhet, vilken biltillverkare levererar mest driftsäkra bilar?

VAG verkar ju ha tappat det. BMW/Mercedes har haft sin beskärda del, sen är de överprisade. Volvo har jag inte hört mycket om, men de är tråkiga. Franska bilar har jag hört mycket positivt om!

Franska Dieslar, BMW Diesel, Koreanska och Japanska bilar tycker jag har få fel.
Volvo för all del, men dom drabbas också av diverse fel.

Jag har faktiskt både gillat och kört Volkswagen i alla år men nu har jag tappat förtroendet.
En kompis kom förbi med sin nya Golf 2017 och var mäkta stolt, av någon anledning tog jag tag i förardörren (yrkesskada) och lyfte den upp och ner i gångjärnen, veckans glapp.
Inte blev han nöjdare direkt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
VAG ska inte bygga något...
Det är bara en fråga om när det händer nåt allvarligt med motorerna, även om service är gjord efter alla konstens regler.

Nja. Riktigt så enkelt är det nog inte.
Visst. På senare år så får man ett tydligt intryck att dom misslyckats med några motorvarianter. Och dom är ju inte riktigt ensamma om att greja det. Det är väl bara det att dom klantat till några av dom absolut vanligaste varianterna som gör att oproportioneligt många har haft mycket problem.

Men dom har och har haft en hel del ganska driftsäkra motorer.
Jag är inne på min 4:e Audi och dom allvarliga fel som jag haft på dom är delvis mitt eget fel.
Min nuvarande S6 2,2t -95 har jag haft i 14 år och kört ca 20 000 mil med (Den har gått 31000 mil nu)
Har jag inte haft några katastrofer på. Dom allvarligaste fel jag haft på den är 1 tändspole, 1 luftslang före intercooler. I övrigt har motorn varit i stort sett skottsäker trots att jag nog misshandlat den en hel del.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top