kamkedje-sträckare blade

sno_pro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Domimator-98
när jag ska bytta sträcker behöver jag bara lossa dom två skruvarna å dra ut lyfta utt den??å hur gör jag när man stoppar till baka den? kuggar den till sig skjälv eller? :confused:

Du ska ha kammarna i ett speciellt läge för att inte kamkedjan ska kugga över när du byter spännaren. Kika i manualen eller lämna över det till en som vet hur det ska göras.

På t.ex. en GSXR kan man göra det när vevaxeln är vid TDC på någon av cyllarna.

Finns det någon anledning att byta enbart spännaren utan att lyfta på ventilkåpan och kolla så att kamkedjan inte kuggar över?

oki..jag prata me en honda mek i dag han sa att man skulle kolla så inte någon av kolvarna var i komp läge..så skulle de nog ordna sig ..de var väl de du menna? men jag lyter nog ändå på ventil kåpan å kollar hur de ser utt för man vill int göra någon dunder tabe. :notme jag har ingen manual men de finns nog några markeringar på kamaxel dreven.

MVH kenta..

Med stiften bortmonterade har du ingen "kompressionsfas".

Med ventilkåpan borttagen ska du märka upp både kamdrev och kedjelänkar (även på kamkedjan i jämnhöjd med topplockets framkant) med en liten färgklick när du har fyrans cylinder i övre dödläget. Då har du en referens att återgå till även om den skulle kugga över nere på vevaxeln. Bombsäker metod. Ta't lugnt och skynda långsamt.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back