Kamkedje spännaren gick av

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Precis vad jag inte behövde.
Tänkte spänna kamdejan idag, men då går spänningsbulten sönder.
Den satt inte limmad direkt, så jag skruvade lite, sen lite till, och sen jävlar vad det började rassla. Så såg jag att bulten hade lossnat och nån fjäder hade hoppat ut. Så jag stängde av illa kvickt, hoppas inget har rasat bara.
Nån som har nåt förslag på vad som kan göras, eller måste man byta allt?

Bifogat

• skitgrej_edited.jpg
    skitgrej_edited.jpg
    23.3 KB · Visningar: 175
Varför skulle du skruva på den? :va

Det där är bara ett lock som håller ihop justeraren och ser till att fjädern kan göra sitt jobb. Din kamkedjesträckare är automatiskt och inget man justerar, den behöver bara tas isär, göras rent och smörjas med jämna mellanrum...

Köp en ny manuell sträckare om du vill skruva. Reservdelar till din finns väl hos närmsta Kawa-dealer annars, antingen som hel sträckare eller bara delar. Alternativ 3 är väl att ringa en skrot, har de en sabbad motor kan de nog lämna ifrån sig en sträckare :tummenupp

Last edited:
Akrylamid skrev:
Precis vad jag inte behövde.
Tänkte spänna kamdejan idag, men då går spänningsbulten sönder.
Den satt inte limmad direkt, så jag skruvade lite, sen lite till, och sen jävlar vad det började rassla. Så såg jag att bulten hade lossnat och nån fjäder hade hoppat ut. Så jag stängde av illa kvickt, hoppas inget har rasat bara.

Låter som det är att ta isär den och sätta allting rätt och skruva ihop den igen. Sen kanske du inte ska på måfå skruva på skruvar på din hoj, spciellt inte med motorn igång! :D

Om kamkedjan kuggat över så kan du ha sönder för 10.000 bara genom en knapptryckning... Dra runt den fem-tio varv för hand och se att inget tar emot sen får du välja själv om du vill chansa att starta den eller kolla kamjsuteringen först.

Det var en väldigt dum skruv att lossa.

/fredde

Ehmm ok...
I och med att den inte var helt inskruvad så trodde jag att den lilla nålen
trycktes längre in om man skruvade på bulten, därav borde väl kamkedjesträckaren tryckas ut en aning och spänna kedjan ? :va

Edit: Jag lossade den inte, jag tänkte skruva åt den och den gick av då.
Det var inte så att jag tog i, det är btw inte första skruven som lossnar.

Last edited:
grundkurs mc mekanik.

Rör inget om du inte vet vad som händer i andra änden.....

Eller så provar man å ser, är inte heller fel, bara ett annat sätt att göra det på. :tummenupp

Akrylamid skrev:
EDet var inte så att jag tog i, det är btw inte första skruven som lossnar.
OK, gängpaj... kanske därför den inte var helt inskruvad :gnissla

Med tanke på att den sitter med en packning på bilden ska den nog skruvas in helt om allt är som det ska. Har för mig att det var så på mina gamla Z med :va

Taskigt läge, se bara till att du har koll på kamlägen innan du drar igång den igen. Så länge ventilkåpan och den lilla "sträckaren" där sitter kvar är oddsen på din sida att motorn är OK.

Akrylamid skrev:

På 900:an brukar kamkedjan börja rassla lite när sträckaren börjar bli dålig.
I ditt fall är det nog så att sträckaren slutade spänna helt, så förhoppningsvis är det bara en slapp kamkedja du hör som rasslar mot blocket och toppen. Låter ganska bra och lite illavarslande. Men kolla noga så den ligger rätt innan du provar att starta igen, blir lätt jäfla dyrt annars. Ligger den som den ska så är det bara att peta dit en ny spännare, eller passa på att byta kedja och spännare när du ändå är i farten, troligen mår hojen bra av en fräsch kedja iaf, brukar kunna fuskas lite med byte av den.

Har precis tagit av ventilkåpan och kamarna är i OK läge, dvs de har inte kuggat över.
Nu till frågan, vad fan gör man här näst? Hur kommer man åt kamkedje spännare, måste man inte ta loss kamledjan då?

Akrylamid skrev:
Har precis tagit av ventilkåpan och kamarna är i OK läge, dvs de har inte kuggat över.
Nu till frågan, vad fan gör man här näst? Hur kommer man åt kamkedje spännare, måste man inte ta loss kamledjan då?
Nej, du skruvar bara helt enkelt bort hela sträckaren utifrån, det är den du har bild på (12049). Sitter med två skruvar i blocket.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år