Kamkedjan har kuggat över

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Hej !

Håller på att montera en manuell kamkedjespännare på min gsxr 750 -99
(se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=92655 ) och har upptäckt att den har kuggat över.

Till min fråga hur återställer man på bästa sätt, trodde att man kunde rubba kammarna om man lossat kedjan men detta är ju stört omöjligt.
Jag har satt veven så att den är i det läget då inkammen skall stå med nr. 3 kl 12 och utkammen med nr. 2 kl 12 nu står inkammen kl 11:55 och utkammen ca kl 11:50-11:55.
VAD SKALL JAG GÖRA ?

/Disco

Har ingen bild på kammen men bifogar en bild på kamaxelinställningen.
Trodde i min enfald att om jag bara fick bort kedjan från kamkuggen på en kamaxel så kunde jag rotera den med handkraft för att få den i rätt position. Men antingen e jag klen eller så ventilfjädrarna så hårda att man måste vara hulken för detta.
Så vad jag undrar är hur man kan göra för att få kamaxlarna i rätt position utan att lossa kamaxlehållarna?

Bifogat

• Cam Timing.jpg
    Cam Timing.jpg
    40.1 KB · Visningar: 190
DiscoDuck IV skrev:
Så vad jag undrar är hur man kan göra för att få kamaxlarna i rätt position utan att lossa kamaxlehållarna?

Rätt sätt är att lossa kamöverfallet på den kamaxel som kuggat över. Det tar ungefär lika kort tid som att logga in på SH och ställa frågan i forumet. :tungan

andersbrink skrev:
Rätt sätt är att lossa kamöverfallet på den kamaxel som kuggat över. Det tar ungefär lika kort tid som att logga in på SH och ställa frågan i forumet. :tungan

Okej :rodnar !

Har aldrig varit på kamaxlar förrut (någon gång ska vara första) och ville liksom inte lossa på mer än nödvändigt.

Tusen tack (vem vet vad jag annars hade gjort imorgon).

/Duck

DiscoDuck IV skrev:
Okej :rodnar !

Har aldrig varit på kamaxlar förrut (någon gång ska vara första) och ville liksom inte lossa på mer än nödvändigt.

Tusen tack (vem vet vad jag annars hade gjort imorgon).

/Duck

Ställ cylinder 1 och 4 i övre dödläget. Färgmärk både kamkedja och kamdreven (vanlig målarfärg) innan du skruvar bort kamaxeln så har du en referens att gå på. Bort med överfallen och justera dem rätt. När du monterar överfallen, ta det varligt så att du skruvar ett varv där å ett varv här så att vevaxeln går ned parallellt med toppen. Klantar man till det ordenligt KAN man knäcka kamaxeln, men det är sällsynt.

andersbrink skrev:
Ställ cylinder 1 och 4 i övre dödläget. Färgmärk både kamkedja och kamdreven (vanlig målarfärg) innan du skruvar bort kamaxeln så har du en referens att gå på. Bort med överfallen och justera dem rätt. När du monterar överfallen, ta det varligt så att du skruvar ett varv där å ett varv här så att vevaxeln går ned parallellt med toppen. Klantar man till det ordenligt KAN man knäcka kamaxeln, men det är sällsynt.

Okej !
Bra ide med färgen, ser ju så dåligt som de e redan (motorn sitter kvar i ramen), skall se om jag inte har en tandläkarspegel här hemma någonstans.
Vad gäller färg så kan man väl ta en dutt tipex ?

Vidare så antar jag att du menar kamaxel och inte vevaxel, annars är jag helt av banan :) .

Tack för tipsen, återkommer med resultatet senare.

/Duck

DiscoDuck IV skrev:
Vidare så antar jag att du menar kamaxel och inte vevaxel, annars är jag helt av banan :) .

Axel som axel... :tomten :)

Precis, kamaxel skulle det varit. Jag avfettar och duttar på en droppe vit målarfärg från en sprayburk när jag meckar.

Hej igen

Kamaxlar och kedja är på plats och står som dem skall, problemet är att jag inte har konstant spel mellan kamkuggarna.

Dvs. på ett ställe är det 7 mm medan det är 1-2 mm på ett annat när jag vrider vevaxeln :va .

Skall kammarna stå på ett visst sätt när man mäter spelet, trodde det skulle vara samma spel runt om ?

På bruksanvisningen till APE-spännaren står det bara "vrid vevaxeln och mät spelet".

HJÄLP ?

/Disco

DiscoDuck IV skrev:
På bruksanvisningen till APE-spännaren står det bara "vrid vevaxeln och mät spelet".

Det finns en annan tråd här på sporthoj där jag för nån vecka sedan beskrev hur man kan göra. Sök på "spännare" eller "kamkedjespännaren" eller nåt.

andersbrink skrev:
Det finns en annan tråd här på sporthoj där jag för nån vecka sedan beskrev hur man kan göra. Sök på "spännare" eller "kamkedjespännaren" eller nåt.

Tror jag hitta den tråden du syfta på, dvs. snurra på vevaxeln och tryck på kamkedjan så att kammarna rör sig lite.

Gjorde så iallafall och kom fram till att jag hade ett spel på 7 mm runt om :tummenupp .

Satte ihop och starta..... DJÄ... vilket oljud tänkte jag först. Men efter stund kom jag fram till att så lät den nog faktiskt innan. Den har ju varit nedplockad en tid så man har nästan glömt bort hur motorn lät. Man har väl inbillat sig lite att den skulle bli ljudlös :hihi . Så den låter nog som innan, bara det att nu är iallafall det tydliga rasslet vid gasavslag borta som var där innan och som föranledde operationen.

TUSEN TACK !

/Duck

Tjena igen

Efter att ha kört en tid nu med den monterade manuella kamkedjesträckaren så kan jag konstatera att den definitivt tickar mer än innan. Dock så är rassler vid gasavslag borta.
Kollade inte ventilspelet efter jag monterat kammarna eftersom jag kollat spelet 300 mil innan, var detta ett Rookiemisstag?

Kan bara tänka mig att tickandet är ifrån ventilerna, men varför skulle spelet ändrats för att jag har haft av kammarna?

/Disco

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...