Kamkedja

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
K8 blå/vit
Jag har en Gsxr 600 -99:a som det har börjat låta lite om kamkedjan/spännaren.
Tänkte kolla om nån vet va det kostar att byta kamkedja samt spännare på verkstad så att man vet om man ska göra det själv.
Tack på förhand.:tummenupp

För en Blackbird jag hade för några år sedan, tror jag att jag fick ge 1000-lappen om det är till nån hjälp. Detta var för kamkedjesträckaren, som det verkar vara då, om det rasslar. Ingen hit att köra då.

För en Blackbird jag hade för några år sedan, tror jag att jag fick ge 1000-lappen om det är till nån hjälp. Detta var för kamkedjesträckaren, som det verkar vara då, om det rasslar. Ingen hit att köra då.

Går mkt bra att köra men rasslar "lite" ibland på tomgång.....
Var det med arbete?

kolla så den inte redan e bytt o att du har en manuell, för isåfall kan du ju fixa det själv...

Jag har just gått igenom hela den kedjan av service. Har en CBR1000F. Sträckaren byttes för två år sen. Kostnad minns jag inte riktigt. De fixade lite annat med. Tyvärr hade kedjan då redan tagit för mycket stryk plus många mil satt sina spår. I år blev jag tvungen byta kedjan. Det rasslade ganska rejält både kallt och varmt. Gick fort på slutet när det blev riktigt rassligt. Chansa inte med kamkedjan/sträckaren.

De tog ut den gamla uppifrån. Knäckte kedjan och drog igenom den nya med den gamla och nitade ihop. ALternativet är lyfta ur rubbet då en originalkedja är hel och måste träs på axeln. Byte av kedja, kamkedja, oljebyte, kamkedjesläpor, nån packning, nya bromsbelägg fram och spänd kedja kostade mig 6900kr.

Kan tilläggas: Förut rasslade den och gick rejält ojämt. Nu är den tyst och går klockrent.

Jag har just gått igenom hela den kedjan av service. Har en CBR1000F. Sträckaren byttes för två år sen. Kostnad minns jag inte riktigt. De fixade lite annat med. Tyvärr hade kedjan då redan tagit för mycket stryk plus många mil satt sina spår. I år blev jag tvungen byta kedjan. Det rasslade ganska rejält både kallt och varmt. Gick fort på slutet när det blev riktigt rassligt. Chansa inte med kamkedjan/sträckaren.

De tog ut den gamla uppifrån. Knäckte kedjan och drog igenom den nya med den gamla och nitade ihop. ALternativet är lyfta ur rubbet då en originalkedja är hel och måste träs på axeln. Byte av kedja, kamkedja, oljebyte, kamkedjesläpor, nån packning, nya bromsbelägg fram och spänd kedja kostade mig 6900kr.

Kan tilläggas: Förut rasslade den och gick rejält ojämt. Nu är den tyst och går klockrent.

Jo men DIN kedja sitter centralt.
Det gör inte trådskaparens, utan den går att byta från höger sida.

Men trådskaparen:

Säkerställ FÖRST:

Är det sträckaren som är felaktig? Eller om den är manuell: felaktigt justerad?

Är det vrkligen kedjan som är slut?

Är sträckaren du har nu manuell eller automatisk?

Rätt väsentliga frågor att kunna svara på innan du bara mekar sta, eller låter en firma lösa problemet, vilket innebär den DYRASTE lösningen för dig om du är mek.illiterat och de kan "blåsa" dig utan att du har en susning om vad som EGENTLIGEN krävdes.
T.ex bara en justering t.ex (om sträckaren är manuell)

Utvik från tråden: Många monterar manuell sträckare, men glömmer att ordet manuell betyder just att nån... måste göra NÅNTING.
Manuellt.

Nån gång.
:rolleyes:

Vill du ha det hela kollat/fixat/bytt är du välkommen att PM:a mig.
Jag gör det åt dig för en struntsumma.

Jag lånar tråden lite här. jag håller på o skall precis byta min sträckare på en ZX-6R 98:a. Beställde en ny då det började låta lite oroväckande. mekanikern på Ci's mc i Jönköping sa det där låter som en dålig sträckare beställ en ny. Sagt o gjort han tog hem en ny åt mig. Problemet är att den ser inte likadan ut som den gammle!!!!
Bild 1 är den gammle (Utspänt läge)
Bild 2 ja det är den nya.

Gjorde ett tapert försök o mäta vilket tryck de har o den gammle verkar leverera ett högre tryck än den nya dock högt i början o klent mot slutet. det ser ut som den har stått på 30% av sin totala kapacitet. frågan är om den är kass ???

Min sträckare kostade ca 800

Bifogat

• DSC08005.JPG
    DSC08005.JPG
    50.6 KB · Visningar: 121
Jo men DIN kedja sitter centralt.
Det gör inte trådskaparens, utan den går att byta från höger sida.

Men trådskaparen:

Säkerställ FÖRST:

Är det sträckaren som är felaktig? Eller om den är manuell: felaktigt justerad?

Är det vrkligen kedjan som är slut?

Är sträckaren du har nu manuell eller automatisk?

Rätt väsentliga frågor att kunna svara på innan du bara mekar sta, eller låter en firma lösa problemet, vilket innebär den DYRASTE lösningen för dig om du är mek.illiterat och de kan "blåsa" dig utan att du har en susning om vad som EGENTLIGEN krävdes.
T.ex bara en justering t.ex (om sträckaren är manuell)

Utvik från tråden: Många monterar manuell sträckare, men glömmer att ordet manuell betyder just att nån... måste göra NÅNTING.
Manuellt.

Nån gång.
:rolleyes:

Vill du ha det hela kollat/fixat/bytt är du välkommen att PM:a mig.
Jag gör det åt dig för en struntsumma.

Ok Schysst.:tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard