Kamkedja Yamaha XTZ 660

Amb-Björn

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2015
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha XTZ 660 Tenerè -92/ Yamaha Dragstar 1100 -05
Hallå, jag undrar om nån har kolla vart man kontrollerar kamkedjan på min yamaha?

Har letat i boken men hittar inget om det, är väldigt ny på en hoj med stonka och är lite osäker på hur den ska låta tycker lite att den klonkar på låga varv. Men så fort jag varvar till så låter den normalt, kanske ska stonkorna låta så på tomgång?

Hoppas jag kan få svar på min undran är lite orolig då jag precis köpt hojen.

Mvh Björn
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De ska gå fint på tomg. Hur långt har motorn gått? kedjan ska hålla minst 7000mil innan den bör bytas. Kolla kamkedjesträckaren genom att skruva ur mittenbulten och tryck in en platt radiomejsel som man endera vrider höger eller vänstervarv för at sträcka yttligare. De kan även vara modellen man bara trycker in sträckaren extra hårt vid koll.

OBS ställ kolven i topp där alla ventiler är stängda när du skruvar lös mittenbulten. Innan start sträcker du så du känner motstånd innan du eller någon startar motorn. Släpp aldrig sträckningen sålänge motorn är igång!!!! Genom att sträcka lite extra hårt hör du om tomgångs missljudet blir tystare. Om så är fallet så köp en ny sträckare.
 

Amb-Björn

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2015
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha XTZ 660 Tenerè -92/ Yamaha Dragstar 1100 -05
Halloj, motorn har gått precis 2300 mil då jag köpte den av andra ägaren sedan 1992. Den är verkligen superfräsh. Den är nyligen servad och ventiljusterad. Den går även bra på tomgång men jag tycker att det klonkar lite på låga varv... Har hört olika rön vissa tycker det låter konstigt andra känner igen ljudet ifrån sina egna enstonkare.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka, men när man kört den riktigt varm så är klonkandet så gott som borta.:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Halloj, motorn har gått precis 2300 mil då jag köpte den av andra ägaren sedan 1992. Den är verkligen superfräsh. Den är nyligen servad och ventiljusterad. Den går även bra på tomgång men jag tycker att det klonkar lite på låga varv... Har hört olika rön vissa tycker det låter konstigt andra känner igen ljudet ifrån sina egna enstonkare.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka, men när man kört den riktigt varm så är klonkandet så gott som borta.:tummenupp

Xt 600 har en benägenhet att slita ner glidlagringen för kammen i toppen så de klonkar på lägre varv men hurvida 660 sliter ner lagringen vet jag inte. Kör på 10w-50 / 15w-50 /10w-60/ eller 15-60 olja så blir den så tyst den kan även kall. De är bra visko överlag så kör sådan olja.

Vill du ha en olja som gör att kammen och lyftare håller extra bra så kör följande oljer. Rättare sagt kör du någ av dessa oiljer håller motorn 20000 mil !!
Valvoline 10w-60 .
Payback 20w-50 delsyntet alt Payback 10w-40 suprem 9000 serien.
Motul 10w-50 eller 10w-60 10w- 40 Viktigast är att de är serien ( Motul 300V Ester Core 4T)

Valvoline oljan är den billigaste av dessa och duger gott ,,den hittas på oljemagasinet har jag för mig.
Den bästa och dyraste är Motul 300V Ester Core 4T Racing Oil.
 

Amb-Björn

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2015
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha XTZ 660 Tenerè -92/ Yamaha Dragstar 1100 -05
Tack så mycket Booost3, det ska jag absolut prova☺.
Återkommer med resultat.

Mvh Björn
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top